1515

Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?

Twitter har stått utan vd i över 100 dagar och investerarna börjar bli otåliga. Nu förordar vissa Twitter-medgrundaren Jack Dorsey till jobbet. Han skulle i så fall leda två techjättar på samma gång. Frågan är om det är en övermäktig uppgift.

Twitters förre vd Dick Costolo (till vänster) och Twitter-medgrundarna Jack Dorsey, Evan Williams och Biz Stone applåderar när Twitters aktie börsnoteras på New York Stock Exchange den 6 november 2013. Foto: Richard Drew
Twitters förre vd Dick Costolo (till vänster) och Twitter-medgrundarna Jack Dorsey, Evan Williams och Biz Stone applåderar när Twitters aktie börsnoteras på New York Stock Exchange den 6 november 2013. Foto: Richard Drew

(Di Digital / San Francisco) I början av november 2013 börsnoterades Twitter. I samma veva kom boken Hatching Twitter: A true story of money, power, friendship and betrayal, som vittnar om maktspel och svek mellan Twitters fyra grundare Evan Williams, Noah Glass, Biz Stone och Jack Dorsey.

”Historien jag först trodde att jag skulle skriva var den alla trodde att de hade läst”, sa författaren till boken, New York Times-journalisten Nick Bilton, när jag intervjuade honom då.

För det visade sig att Jack Dorseys övertygelse om att Twitter främst var hans egen idé inte stämde. Det är en myt, menar Nick Bilton i boken. Istället var det flera personer som jobbade i månader med att utveckla en idé som redan fanns.

Under Jack Dorseys tid som vd på Twitter under 2007-2008 gjorde han sig impopulär genom att vara frånvarande och inte få ordning på de idel tekniska störningarna tjänsten drogs med. Han utmanövrerades efter ett tag av Evan Williams som tog över vd-posten, men var sedermera den enda av grundarna som hade en officiell titel, då som Twitters styrelseordförande.

Istället startade han betalföretaget Square tillsammans med Jim McKelvey, som enligt rykten ska ansöka om en börsnotering inom två veckor.

I juni i år slutade Dick Costolo, Twitters vd sedan 2010, på egen begäran. Första juli gick Jack Dorsey in som tillfällig vd . Misstroendet mot honom är på flera håll som bortblåst och han har under ett tag utpekats som en möjlig kandidat till vd-posten. I en New York Times-artikel går en rad investerare, i både Twitter och Square, ut och säger att de tycker han ska bli Twitters nya vd.

Bland dem finns namnkunniga personer som Chris Sacca, som investerade tidigt i Twitter, och Keith Rabois, riskkapitalist på Khosla Ventures, som har ett stort aktieinnehav i bolaget.

Det hela känns en smula desperat, men Twitter behöver en ledare. Tjänsten dras med stagnerad användartillväxt, trots flera initiativ för att försöka vända trenden, och även om bolaget har dubblat sin omsättning de två senaste åren har man inte kunnat visa på någon vinst. 

Mycket pekar alltså på att Jack Dorsey blir Twitters nästa vd. Blir det så kommer han att göra det Steve Jobs gjorde med Apple en gång i tiden: Gå tillbaka och bli vd för ett bolag han en gång kastades ut ifrån. Och försöka driva två bolag samtidigt, som Steve Jobs gjorde med Apple och Pixar.

Det är ingen lätt uppgift Jack Dorsey i så fall tar sig an. All turbulens i ledningen har gjort att många anställda har slutat på Twitter. Senast lämnade Mike Gupta som var Twitters ekonomichef under börsnoteringen, och chef för strategiska investeringar samt Twitters riskapitalgren när han slutade.

När jag träffade Nick Bilton sa han att beslutet att ta in en extern vd i Dick Costolo var det bästa Twitter kunde göra, efter alla turer mellan grundarna. Men han trodde inte att det var över än:

“Det kommer fortsätta att vara turbulent på toppen. Folk borde verkligen försöka förstå vilka de här människorna är, för om någon av dem kommer tillbaka och driver företaget skulle det kunna få stora effekter”, sa han då.

Utifrån det är det relevant att ställa frågan vad Jack Dorsey är ute efter. Makt och ära eller någonting annat?

Twitter-grundaren kan snart hamna i en position där han förväntas ta hand om två börsbolag, vilket lätt kan bli övermäktigt. Och då är Twitters redan svajiga tillstånd inte i goda händer.

Läs mer: Vad händer när Twitter försvinner?


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?