1515

Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Med 50 Mkr i riskkapital från Google Ventures och Creandum hoppas svenska Resolution Games ta VR-världen med storm. Idag är det premiär för studions första spel.  

Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.
Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.Foto:Jesper Frisk

Vattenytan krusar sig försiktigt när fiskedraget slår i med ett högljutt “plopp”. Ur radion till vänster strömmar tillbakalutad banjomusik. Tre färgglada papegojor betraktar från en trädgren fiskelinan som sträcker ut sig framför dem. 

Idag, efter drygt ett halvårs utveckling, släpper den omtalade Stockholms-studion Resolution Games sitt första spel.

Bait! är en fiskesimulator för Samsungs Gear VR. Spelet är det första från Stockholms-studion Resolution Games.

VR, virtuell verklighet, har i spelvärlden främst förknippats med bombastiska rymdsimulatorer och högljudda actionspel. Ännu en nivå av inlevelse för de redan frälsta, med andra ord.

Det är just det som svenska Resolution Games, grundat av King-veteranen Tommy Palm och med flera tidigare King-medarbetare bland de anställda, vill ändra på.

Bolaget, som i somras tog in 50 Mkr i riskkapital från bland andra Google Ventures och Creandum, vill skapa VR-upplevelser för en bred publik. Utgångspunkten är enkla, avslappnande mobilspel snarare än aggressiva tävlingstitlar för hardcore-gamers.

Den heliga graalen? En supersuccé i nivå med Kings Candy Crush Saga, ett spel som nådde långt bortom de redan frälsta och blev till ett av historiens bäst säljande spel någonsin.


Gustav Stenmark är producent på Resolution Games. Foto: Jesper Frisk

“Vi har fokuserat på det jag själv tycker är så kul med fiske. Man vet aldrig vad man kommer att få upp, och sen glädjen när man lyckas fånga en stor fisk”, säger Gustav Stenmark, spelets producent.

Idén till Bait! har funnits med honom i nästan tio år, säger han. Inspirationen kommer från liknande spelmoment i Nintendo-spelserier som The Legend of Zelda och Animal Crossing.

“Från början hade jag tänkt mig ett mobilspel, eller kanske ett spel för bärbara spelkonsoller. VR dök egentligen inte upp på radarn förrän i fjol”, säger Gustav Stenmark.

Spelet är gratis att ladda ned. Resolution Games tjänar pengar på såkallade mikrotransaktioner – spelaren kan betala extra för bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga mer sällsynta fiskar. 

Resolution Games har lagt mycket tid på att skapa en VR-upplevelse som ska vara tillgänglig för alla, säger han. I den framtid studion ser framför sig är tekniken allmängods, nästan som smarta mobiltelefoner är idag.

Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av.

“Många av de som kommer prova gör det för första gången. Vi har försökt skapa en behaglig miljö. Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av,” säger Gustav Stenmark.

“Vi har till exempel inga rörelser i spelet. Man sitter still på samma plats i alla scener. Ingen har riktigt knäckt hur man gör rörelser i VR utan risk för åksjuka.”

Bait! är gratis att ladda ned och spela. Resolution Games tjänar pengar på att sälja bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga spelets mer sällsynta fiskar.

Klart är att det är en snabbt växande marknad som Resolution Games gör anspråk på. VR spås av vissa analytiker omsätta över 70 miljarder dollar redan år 2020.

Är Resolution Games en framtida storspelare på området?

“Vi hoppas det, absolut. Oavsett vilket tror jag vi har gjort ett spel som folk kommer att prata om”, säger Gustav Stenmark.

Bait! släpps idag, torsdag, för Samsung Gear VR. Versioner för andra VR-plattformar, som Oculus Rift och HTC Vive, är på prototypstadiet.

Läs även: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?