1515
Annons

Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp

Inför Spotifys börsnotering har Telia försökt sälja sitt innehav i Spotify, kan Di Digital avslöja. Prislappen ska ha varit drygt 2 miljarder kronor. Affären har ännu inte blivit av.

Spotifys vd Daniel Ek (th) och Telias motsvarighet Johan Dennelind, fotograferade 2015. Foto: Jesper Frisk
Spotifys vd Daniel Ek (th) och Telias motsvarighet Johan Dennelind, fotograferade 2015. Foto: Jesper Frisk

Spotifys notering i New York innebär att vem som helst kan köpa aktier i streamingjätten, samtidigt som bolagets ägare kan sälja utan restriktioner. En del av dem har försökt ta sig ur bolaget.

Telia, som investerade 975 miljoner kronor i Spotify för tre år sedan, har nyligen försökt sälja sina aktier. Det uppger en person med insyn i handeln i Spotifys aktier veckorna innan bolaget tar klivet in på New York-börsen.

Telia ska ha begärt omkring 2,1 miljarder kronor för sitt innehav. Aktiepriset på strax under 5.000 dollar värderade hela Spotify till strax under 180 miljarder kronor, samma höga nivå som Tencent köpte Spotify-aktier på i december 2017.

Om Telia hade fått igenom affären hade man kunnat räknat hem cirka 1,2 miljarder kronor i ren vinst. Det visar en jämförelse med vad Telia betalade per aktie 2015 enligt handlingar registrerade av Spotifys moderbolag i Luxemburg.

Telia bekräftade nyligen för Di Digital att bolaget inte hade sålt sitt innehav.

”Den dag vi beslutar oss att göra något med det kommer vi berätta det, men i dag har vi ingen ytterligare kommentar”‚ sade Ralf Bagner, Telias talesperson.

Att försäljningen inte lyckades kan innebära att Spotify får svårt att nå 180–190 miljarder kronor i börsvärde i den inledande handeln i New York.

I genomsnitt har Spotify i år värderats till drygt 160 miljarder kronor när cirka 2,8 miljoner aktier bytt ägare i den inofficiella handeln. Det framgår av Spotifys prospekt inför börsnoteringen, som offentliggjordes i slutet på februari.

Spotifys första handelsdag kan komma så tidigt som i slutet av mars. Bolagets kapitalmarknadsdag, som livesänds på nätet, äger rum den 15 mars.

Telia började sälja Spotify-prenumerationer som en del av sina mobilabonnemang redan 2009. Spotify-grundaren Martin Lorentzon valdes in i Telias styrelse 2013, två år innan Telia köpte en post som då motsvarade drygt 1 procent av Spotify.

På senare år har Telia också investerat i privatägda bolag som hårdvarutillverkaren Zound Industries (NTL) och Soundtrack Your Brand (NTL).

Enligt en källa med insyn i Telias affärer är telekombolagets strategi att inte äga noterade bolag, vilket skulle kunna förklara säljförsöket i Spotify.

Läs mer: Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnar Telias styrelse

Under tisdagen presenterades förslaget till Telias nya styrelse, där Spotifygrundaren Martin Lorentzon blev invald 2013. Enligt stämmokallelsen föreslås inget omval av Lorentzon, istället föreslås Jimmy Maymann och Martin Tivéus till styrelsen. 


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?