1515
Annons

Kalenderappen Simpliday tar in nytt kapital

Malmöbolaget Simpliday tar in 5 miljoner kronor för att fortsätta sin jakt på rätt intäktsmodell.

Simplidays grundare Sebastian Mutsson och Johan Gunnars.
Simplidays grundare Sebastian Mutsson och Johan Gunnars.Foto:Simpliday

Simplidays affärsidé är att samla kalendrar, ”att göra”-listor och e-post, såväl privata som arbetsrelaterade, i en app. Ambitionen är att organisera såväl kalender som kommunikation och produktivitet på ett bättre sätt än till exempel Google har lyckats med hittills.

Simpliday är även en av sju finalister i Di Digitals Startup Tour i Malmö den 11 november.

I våras tog bolaget in 7 miljoner kronor inför sin USA-lansering. Investerare var då bland andra den tidigare Klarna-toppen Mikael Wintzell genom riskkapitalbolaget Wellstreet.

Nu tar Simpliday in ytterligare 5,4 miljoner kronor, varav hälften från just Wellstreet, enligt uppgifter hos Bolagsverket. Sajten Breakit var först att rapportera om investeringen.

Simplidays app har skyltats i App Store i 13 länder, enligt vd:n Johan Gunnars.

“Vi har fått mycket kärlek från Apple. Nu har vi över 100 000 användare”, säger han till Breakit.

Med det nya kapitalet ska Simpliday försöka hitta en intäktsmodell som fungerar varaktigt. Hittills har bolaget testat flera olike ”freemium”-modeller, alltså upplägg där den som vill ha några extra funktioner eller utökade tjänster betalar för appen.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera