Simplidays affärsidé är att samla kalendrar, ”att göra”-listor och e-post, såväl privata som arbetsrelaterade, i en app. Ambitionen är att organisera såväl kalender som kommunikation och produktivitet på ett bättre sätt än till exempel Google har lyckats med hittills.
Simpliday är även en av sju finalister i Di Digitals Startup Tour i Malmö den 11 november.
I våras tog bolaget in 7 miljoner kronor inför sin USA-lansering. Investerare var då bland andra den tidigare Klarna-toppen Mikael Wintzell genom riskkapitalbolaget Wellstreet.
Nu tar Simpliday in ytterligare 5,4 miljoner kronor, varav hälften från just Wellstreet, enligt uppgifter hos Bolagsverket. Sajten Breakit var först att rapportera om investeringen.
Simplidays app har skyltats i App Store i 13 länder, enligt vd:n Johan Gunnars.
“Vi har fått mycket kärlek från Apple. Nu har vi över 100 000 användare”, säger han till Breakit.
Med det nya kapitalet ska Simpliday försöka hitta en intäktsmodell som fungerar varaktigt. Hittills har bolaget testat flera olike ”freemium”-modeller, alltså upplägg där den som vill ha några extra funktioner eller utökade tjänster betalar för appen.