1515
Annons

Juni tar in nära miljarden – satsar på expansion

När andra techbolag sänker sina värderingar och varslar personal fyller fintechbolaget Juni kassan återigen – denna gång med nära en miljard kronor. ”Med detta kapital har vi säkrat vår finansiella position i flera år framåt”, skriver vd:n Samir El-Sabini i ett mejl till Di.

Anders Orsedal och Samir El-Sabini har grundat Juni.
Anders Orsedal och Samir El-Sabini har grundat Juni.Foto:Press.

Det Göteborgsbaserade företaget Juni dök upp på den svenska fintechmarknaden så sent som 2020. Det tog bara 16 månader för bolaget att nå en värdering på lite mer än 3 miljarder kronor. 

Bakom bolaget står medgrundarna Samir El-Sabini och Anders Orsedal, med en bakgrund från det digitala kvittobolaget Findity. Verksamheten i Juni riktar sig till e-handlare, och utgår från en plattform med verktyg för till exempel bokföring och ett kreditkort för att betala för marknadsföring. 

Läs mer: Värderades till 3 miljarder på 16 månader – vd:n om teknikfrossan: ”Definitivt högre press på oss” 

Bolagets tillväxt ser inte ut att stanna till. Nu fyller Juni kassan med 100 miljoner dollar, runt 978 miljoner kronor, i en runda ledd av Mubadala Capital som är Förenade Arabemiratens offentliga investeringsfond. Även de befintliga delägarna EQT Ventures, Felix Capital, Cherry Ventures och delägare på DST Global deltar i rundan.  

Därtill tar Juni säkrat en lånefacilitet på 106 miljoner dollar, drygt 1 miljard svenska kronor, från Triplepoint Capital.

”Vi befinner oss i en utmanande miljö och e-handelsbolag i dag är under mer press. Vi ser ett större behov för vår plattform och är fokuserade på att hjälpa våra existerande och nya kunder genom att erbjuda de produkter, integrationer och funktioner de behöver för att kunna dra ner på kostnader, öka marginalerna, få kapital genom vårt kreditkort och jobba mer effektivt”, skriver vd:n Samir El-Sabini i ett mejl till Di. 

Pengarna kommer bland annat att finansiera nyanställningar, produktutveckling och en fortsatt global expansion. Bolaget finns i dag i alla länder inom EEA (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) samt Storbritannien. 

Junis runda står i kontrast mot ett annars tufft marknadsklimat där mängden riskvilligt kapital kraftigt minskat, vilket lett till uppskjutna finansieringsrundor och sjunkande värderingar. Ett exempel är Klarna, som enligt Di:s uppgifter sökt nytt kapital med en upp till 30 procent lägre värdering

”Jag är väldigt stolt över att vi har tagit in kapital och att vi har fantastiska investerare som tror på vår vision, i dessa utmanande tider är det otroligt viktigt. Med detta kapital har vi säkrat vår finansiella position i flera år framåt så att vi kan fokusera på att stötta e-handlare och vara deras bästa finansiella partner”, skriver Samir El-Sabini. 

Under 2020 omsatte bolaget 0 kronor och gjorde en förlust på strax under 1 miljon kronor. Juni vill inte dela nyckeltalen för 2021, som inte är offentliga än. Bolaget uppger att de har hundratals kunder. 

Juni har nu siktet inställt på att tiofaldiga kundbasen såväl som transaktionerna på plattformen under året. Man sneglar även västerut, liksom föregångare som Klarna, mot den amerikanska marknaden. I juli flyttar bolaget in på sitt första kontor – eftersom verksamheten startades under pandemin har medarbetarna suttit hemma eller på kontorshotell. 

Juni vill inte kommentera den nya värderingen. 

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Spotifytoppens parfymbolag minskar intäkterna

Sniph avbryter satsningen på Storbritannien och gör sig redo för hårdare tider. Nu prioriteras lönsamhet, kanske redan i år. ”Vi förbereder oss för det värsta och hoppas på det bästa”, säger medgrundaren Tara Derakshan.

Tara Derakshan har medgrundat Sniph som säljer parfym via nätet. Bolagets största delägare är Spotifys medgrundare Martin Lorentzon.
Tara Derakshan har medgrundat Sniph som säljer parfym via nätet. Bolagets största delägare är Spotifys medgrundare Martin Lorentzon.Foto:Montage

Tidigare var svenskar restriktiva med doft och använde ofta samma parfym hela livet. Idag är det annorlunda. Det säger Tara Derakshan och pekar på att företag som Byredo har banat väg för intresset. Själv har hon medgrundat startupen Sniph, som rider på samma våg. 

”En stor trend i Sverige är doftgarderoben. Man har inte en doft längre, istället vill man ha en för varje tillfälle”, säger Tara Derakshan som nyligen klivit ner från vd-rollen för att istället arbeta som styrelseordförande i bolaget. 

Till en början fokuserade Sniph på en prenumerationstjänst där kunderna kan beställa hem 8-millilitersflaskor med olika parfymer en gång i månaden. Numera säljer de också större flaskor. Sniph lägger även stor vikt vid en teknisk plattform som färdigställts under 2021 och som kan ta fram personliga doftrekommendationer digitalt. 

Men trots ett växande doftintresse minskar intäkterna för Sniph. Under 2021 krymper omsättningen till 14 Mkr, vilket enligt Tara Derakshan beror på att man lagt om strategin. 

Till exempel har man tagit beslutet att avbryta satsningen på den brittiska marknaden, även om det fortsatt går att köpa produkterna där. 

”2021 var ett viktigt år där vi beslöt att sätta hälsan först. Vi har skalat bort det som inte funkar för att kunna gasa i de områden vi är bäst på.” 

Framöver innebär det att Sniph kommer att satsa helhjärtat på den skandinaviska marknaden samt på den nya tjänsten som hjälper konsumenter att upptäcka nya dofter. 

Även förlusten krymper och landar på strax under tre miljoner kronor. Enligt Tara Derakshan var man lönsamma på halvårsbasis i slutet av 2021 och det är även fokus framöver. 

”Enligt våra planer hoppas vi på att nå lönsamhet i år.” 

Vändningen följer efter en vår präglad bland annat av stigande räntor och inflation. För Sniphs del innebär det längre leveranstider och prisökningar på porto. 

”De närmaste månaderna måste alla förbereda sig på att det kanske inte kommer bli som man har planerat. Personligen tror jag inte att det värsta har hänt än. Men det är väldigt svårt att veta hur det kommer att utvecklas nu.” 

Samtidigt tror hon att Sniph kan gynnas av den så kallade 'läppstiftseffekten', där lågkonjunkturen gör att konsumenter drar ner på de riktigt dyra varorna men fortsatt är villiga att betala för billigare lyxvaror. 

”Jag tror att vi ligger bra till om man vill unna sig. Men det är svårt att säga. Vi förbereder oss för det värsta och hoppas på det bästa.” 

Martin Lorentzon har jobbat i över två år för att ta fram parfymerna som nu lanserats under varumärket Malo.
Martin Lorentzon har jobbat i över två år för att ta fram parfymerna som nu lanserats under varumärket Malo.Foto:Press

Tara Derakshan har även höga förhoppningar på det egenutvecklade varumärket Malo, som lanserades tidigare i år i samarbete med Sniphs delägare tillika Spotify-grundaren Martin Lorentzon. Varumärket har hittills släppt sex parfymer som beskrivs som ”en doftresa från mörkt till ljust”. Mot slutet av året väntar fler produktsläpp. 

”Malo är ett bevis på att vi är duktiga på att även ta fram egna produkter. Nu ligger vårt fokus på att bygga ett bolag med den kompetens vi har här. Det är en viktig del i vår resa framåt.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera