1515

Julrekord väntas för e-handeln enligt handelsbarometer

Nära hälften av tillfrågade svenskar uppger att de inte kommer handla några julklappar i fysiska butiker i år, vilket innebär färre klappar under julgranen. Det visar Postnords rapport E-barometern. Däremot väntas e-handeln öka med nära 30 procent.

”Vi är lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online”, skriver Postnords analytiker i rapporten.

Coronapandemin har fått oss att klicka hem varor i betydligt högre utsträckning än tidigare. Det bekräftar Postnords E-barometern som visar på en e-handelstillväxt på 39 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Nu stundar två av handelns högtider; Black Friday och julen, där svenskarna väntas e-handla för drygt 10,6 miljarder kronor, en ökning med 26 procent från ifjol.

Samtidigt ökar smittspridningen och färre konsumenter uppges vilja shoppa i fysiska butiker.  Så många som 46 procent av de tillfrågade uppger i rapporten, som genomförs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, att de helt kommer undvika fysiska butiker.

Totalt sett innebär det färre julklappar under julgranen, bedömer Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder och e-handelsrådgivaren Arne Andersson, som menar att det både handlar om att fler undviker butiker men också om att fler än tidigare har mindre pengar att röra sig med. Mindre sällskap på julafton kan också vara en bidragande faktor. I rapporten ställer de sig något frågande till varför handeln inte ansträngt sig mer gällande leverans av julpaket via nätet.

”Än så länge är vi lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online, när de nu inte kommer kunna ses i samma utsträckning. Presentinslagningsfrågan borde inte behöva vara krångligare än att själva ytteremballaget har en lite juligare design”, skriver de.

Den ökade e-handelskonsumtionen kommer sätta Postnord och andra leverantörer på prov när det gäller pakethanteringen. Postnords vd Annemarie Gardshol skriver i rapporten att företaget kommer göra ”allt i vår makt” för att slutkonsumenterna ska kunna ta emot sina e-handlade julklappar på det sätt som passar var och en bäst.

”För även om den här julen kommer bli annorlunda och vi nog får räkna med att vara lite färre personer på julafton, så ska man kunna räkna med att vi levererar presenterna i tid”, skriver hon.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?