1515

Julrekord väntas för e-handeln enligt handelsbarometer

Nära hälften av tillfrågade svenskar uppger att de inte kommer handla några julklappar i fysiska butiker i år, vilket innebär färre klappar under julgranen. Det visar Postnords rapport E-barometern. Däremot väntas e-handeln öka med nära 30 procent.

”Vi är lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online”, skriver Postnords analytiker i rapporten.

Coronapandemin har fått oss att klicka hem varor i betydligt högre utsträckning än tidigare. Det bekräftar Postnords E-barometern som visar på en e-handelstillväxt på 39 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Nu stundar två av handelns högtider; Black Friday och julen, där svenskarna väntas e-handla för drygt 10,6 miljarder kronor, en ökning med 26 procent från ifjol.

Samtidigt ökar smittspridningen och färre konsumenter uppges vilja shoppa i fysiska butiker.  Så många som 46 procent av de tillfrågade uppger i rapporten, som genomförs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, att de helt kommer undvika fysiska butiker.

Totalt sett innebär det färre julklappar under julgranen, bedömer Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder och e-handelsrådgivaren Arne Andersson, som menar att det både handlar om att fler undviker butiker men också om att fler än tidigare har mindre pengar att röra sig med. Mindre sällskap på julafton kan också vara en bidragande faktor. I rapporten ställer de sig något frågande till varför handeln inte ansträngt sig mer gällande leverans av julpaket via nätet.

”Än så länge är vi lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online, när de nu inte kommer kunna ses i samma utsträckning. Presentinslagningsfrågan borde inte behöva vara krångligare än att själva ytteremballaget har en lite juligare design”, skriver de.

Den ökade e-handelskonsumtionen kommer sätta Postnord och andra leverantörer på prov när det gäller pakethanteringen. Postnords vd Annemarie Gardshol skriver i rapporten att företaget kommer göra ”allt i vår makt” för att slutkonsumenterna ska kunna ta emot sina e-handlade julklappar på det sätt som passar var och en bäst.

”För även om den här julen kommer bli annorlunda och vi nog får räkna med att vara lite färre personer på julafton, så ska man kunna räkna med att vi levererar presenterna i tid”, skriver hon.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?