1515

JP Morgan-chefen hyllar bitcoin-teknik

Investmenbanken JP Morgans högsta chef, Jamie Dimon, ser tekniken bakom bitcoin som något som kan revolutionera finansmarknaden. "Vi har mycket folk som tittar på det", säger han till Di Digital. 

Jamie Dimon, chef för JP Morgan Chase, på besök i Stockholm.
Jamie Dimon, chef för JP Morgan Chase, på besök i Stockholm.Foto:Jack Mikrut

 Jamie Dimon är en legendar i finansvärlden. Som vd, koncernchef och styrelseordförande för JP Morgan Chase har han enormt inflytande över världens finansindustri. Affärstidningen Forbes listade honom i fjol som världens 18:e mäktigaste person, före till exempel IMF-chefen Christine Lagarde. Under ett ovanligt besök i Sverige fick Di Digital en pratstund med honom om vad som kan orsaka nästa stora finanskris – och om Spotify.

Vi har haft en lång period av börsuppgångar nu. Vad ser du, om det inte är Grekland, som kan stoppa trenden?

“Jag vill inte spekulera i hur börsen går. Om man tittar på utsikterna för de kommande 20 åren för världen så ser det anmärkningsvärt bra ut. Vi har tekniska genombrott vad gäller till exempel turbiner, solkraft, batterier, datachip, telefoner, big data – framsteg som kommer att göra livet bättre för mängder av människor.  Sen kommer det alltid att finnas händelser som stör den långsiktiga trenden.”

Om man jämför med hur det såg ut inför IT-bubblan och finanskrisen. Ser du några liknande obalanser i ekonomin nu?

“Den enda bubblan jag ser är i statsskulderna. Vi har haft tre program med kvantitativa lättnader i USA och tryckt ned räntorna under lång tid. Jag tror att det vore bättre om det normaliserades även om en normalisering skulle bli smärtsamt för marknaderna. Men om centralbankernas program leder till tillväxt, som det verkar göra i USA, så kommer det att överskugga de eventuellt negativa effekterna av att gå tillbaka till ett normalläge.”

JP Morgan lägger nästan 4 miljarder kronor på IT-säkerhet per år. Mitt råd till alla är att ta det här hotet på stort allvar.

JP Morgan har liksom många andra banker de senaste åren satsat stora summor på att digitalisera sin verksamhet. Inte minst gäller det it-säkerhet som blivit en snabbt växande utmaning. 

“Bankerna har bra skydd, bättre än de flesta industrier. JP Morgan lägger nästan 4 miljarder kronor på IT-säkerhet per år. Vi gör det som krävs. Mitt råd till alla är att ta det här hotet på stort allvar.”

“Vi har skärmar där man kan följa cyberattackerna i realtid. Man kan se på kartor hur virus och hackare försöker ta sig in i våra system hela tiden. Det handlar om tusentals varje dag. Om de inte lyckas med en bank så ger de sig på nästa och så vidare tills de hittar de svagaste.”

Men även om it-hoten växt i takt med digitaliseringen är det ingen tvekan om att Jamie Dimon omfamnar utvecklingen. Under sitt besök i Stockholm besökte han till exempel svenska Spotifys huvudkontor.

Ser du någon teknik där ute som helt kan kasta om förutsättningarna och utmana banksektorn?

“Det finns teknik därute, som blockchain (tekniken bakom kryptovalutan Bitcoin), som kan ändra mycket. Det är en teknik som skulle kunna göra det billigare och säkrare att ange vem som äger en viss tillgång på till exempel finansmarknaden. Vi har mycket folk som tittar på det.”

“Men banksektorn har digitaliserats under hela min karriär. Banker är bra på att använda ny teknik och jag är inte främmande för att ändra på vårt sätt att arbeta. Vi har gjort det många gånger tidigare.”


JAMES ”JAMIE” DIMON

  •  Gör: Vd, koncernchef och ordförande för JP Morgan Chase.
  •  Ålder: 59 år.
  •  Övrigt: Jamie Dimon har tidigare suttit i styrelsen för  Federal Reserve i New York.
  •  Han har nyligen tillfrisknat efter att i fjol ha diagnosticerats med strupcancer.
  • I filmen ”Too Big to Fail” om finanskrisen 2008 porträtteras han av skådespelaren Bill Pullman.
  • Finansmannen Warren Buffett har flera gånger uttalat sig för att Jamie Dimon, som har nära band till Obamaadministrationen borde bli USA:s nästa finansminister.



Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?