1515

Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser”

Efter Konsumentombudsmannens besked om att myndigheten stämmer e-handlaren Jollyroom för "bluffreor", svarar nu bolagets vd och grundare Ole Sauar på kritiken.

Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar.
Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar.

Under torsdagen meddelade Konsumentombudsmannen (KO) att man stämmer baby- och barn-e-handlaren Jollyroom (NTL). 

Bakgrunden är att myndigheten anser att Jollyroom marknadsför sig på ett bedrägligt sätt i och med att bolaget lockar med ständiga reor och utförsäljningar.

Läs mer: Bebisbutiken Jollyroom stäms för bluffreor 

Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar säger till Di Digital att bolaget följer de lagar och regler som finns i de länder som Jollyroom finns i, men vidhåller att kampanjerna ändock inneburit ett lägre pris till kunderna.

”Generellt menar vi att våra kampanjer i huvudregel har gett våra kunder ett lägre pris än produkterna legat på tidigare”, säger han.

Enligt KO har man varit i kontakt med Jollyroom under flera tillfällen där Jollyroom lovat att bättra sig och ändra sin marknadsföring, men det har alltså inte skett enligt myndigheten som nu går till Patent- och marknadsdomstolen med krav på att Jollyroom ska förbjudas att använda de påhittade reorna och utförsäljningarna som lockbete. 

Skulle Jollyroom överträda förbudet väntar vite, om KO får som man vill. 

Jollyrooms Ole Sauar bekräftar att man haft en dialog med KO sedan tidigare, men hävdar själv att kommunikationen inte fungerat på ett optimalt sätt.

”Det har varit många olika personer inblandade. Men vi får konstatera att vissa delar av KO:s kritik känner vi igen oss i, i andra delar känner vi inte igen oss”, säger han.

Vilken del av kritiken känner ni inte igen er i?

”Det viktigaste för oss är att säkerställa att det inte finns några undantag i vår hantering som strider mot regelverket. Sedan får vi ta det här i lugn och ro under nästa vecka och kontakta Konsumentverket för att föra fram vår uppfattning om vad som skett.”

Men hur ser du på att KO menar att ni inte haft rea, i ordets rätta bemärkelse, när ni marknadsfört att ni haft det?

”Vi har ju historiken på priserna och vad som skett i våra system. Så det är inget större hokus-pokus att plocka fram vad som egentligen skett. Vår uppfattning, generellt, är att när vi genomför kampanjer så har vi fokuserat på att ha ett lägre pris.” 

Under 2017 omsatte Jollyroom 1 miljard kronor och hade ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor. I år räknar e-handlaren med en tillväxt på hela 50 procent.

Med sina 62,5 procent i ägarandelar beräknas Ole Sauars förmögenhet till nära miljardstrecket, resterande aktier i bolaget ägs av danska mediekoncernen Egmont.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?