1515
Annons

Jollyroom spränger ny miljardvall – vill erövra Europa

Barnartikelförsäljaren Jollyroom spränger vallen på 2 miljarder kronor i omsättning och utlovar stor fest för samtliga medarbetare. En del av succén tillskrivs en ny kundstrategi. ”Vi insåg att vi legat efter med 'last mile'-leveranser”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson.

Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom: ”Vi kommer gå en bra bit över 2 miljarder kronor i omsättning.”
Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom: ”Vi kommer gå en bra bit över 2 miljarder kronor i omsättning.”

2020 landade Jollyrooms omsättning på nära 1,8 miljarder kronor, och bolagets grundare och dåvarande vd Ole Sauar var redan då säker på att nå 2 miljarder kronor 2021. I oktober i år var målet uppnått på rullande 12 månader, och bokslutet ser ännu mer lovande ut. 

”När vi stänger 2021 kommer vi i bästa fall gå en bra bit över 2 miljarder i omsättning”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson som tog över posten i april i år. 

Bolaget är verksamt i hela Norden och finns sedan en tid tillbaka även i Tyskland och Österrike. Sverige kvarstår dock som största marknad.

”Under 2021 räknar vi med att passera 950 miljoner kronor endast i Sverige och befästa positionen som den största onlineaktören i landet inom vår bransch”, säger Marina Davarinou, operativ chef på Jollyroom.

Bolaget grundades 2009 av paret Ole Sauar, som i dag är styrelseordförande för Jollyroom Group, och Terese Fernbring, i dag rådgivare åt bolaget.

2020 tog Jollyroom in 180 miljoner kronor genom en nyemission där mediekoncernen Egmont ökade sitt ägande från 37,5 till 49 procent av bolaget. Ole Sauar äger resterande 51 procent av aktierna.

Jollyroom säljer allsköns barnartiklar med alltifrån barnvagnar och bilbarnstolar till leksaker. 

”Det som stuckit ut under året är bebisprodukter, något vi varit starka på historiskt. Under de senaste veckorna har vi även haft en ordentlig skjuts även på kläder och skor. Det är en effekt av det kalla vädret och det kanske även funnits ett uppdämt behov i det segmetet ”, berättar Mattias Jacobsson.

Som alla importörer har Jollyroom drabbats av årets logistikproblem. Mattias Jacobsson tycker ändå att Jollyroom kommit relativt lindrigt undan om man jämför med branschkolleger. 

”Det beror på att vi redan under första kvartalet insåg problematiken och tidigarelade vår orderläggning. Vi har gjort samma sak för första kvartalet 2022 för att säkerhetsställa lagret.”

Jollyrooms lager på Hisingen utanför Göteborg.
Jollyrooms lager på Hisingen utanför Göteborg.

Målen framöver är att nå 3 miljarder kronor i omsättning 2023 och 10 miljarder kronor 2030, med en vision om att bli den största barn- och babyaktören i Europa. Bolaget har Nordens största anläggning för e-handel på över 70.000 kvadratmeter på Hisingen utanför Göteborg.

Läs mer: Starkt halvår för Jollyroom – spår bebisboom

”Ska vi realisera visionen behöver vi öppna i fler länder och vi tittar bland annat på Baltikum, Polen och Holland. På sikt måste vi öka med ytterligare ett lager – vi behöver 500 miljoner kronor i försäljning utanför Norden innan vi kan sätta spaden i jorden för ett europeiskt lager”, menar Mattias Jacobsson.

En viktig ingrediens för att nå målet är nöjda kunder, vilket skapar lojalitet, menar bolagets vd. Här har bolaget satt en ny strategi.

”Vi insåg att vi legat efter med 'last mile'-leveranser och inte haft en tillräckligt flexibel lösning för kunden. Vi har nu inlett ett samarbete med Budbee och kommer säkert lansera ännu fler aktörer under 2022. Planen är att redan under första kvartalet nästa år erbjuda leverans samma dag till storstäderna i Sverige”, säger Mattias Jacobsson.

I och med att Jollyroom nått omsättningsmålet kan medarbetarna räkna med en 2-miljarders fest.

”När vi bröt miljardvallen 2017 hade vi en konferens som det fortfarande pratas om. Det är självklart att vi ska fira 2 miljarder på samma sätt, men vi följer givetvis smittspridningen. I den bästa av världar kan vi genomföra festen någon gång nästa år”, lovar Mattias Jacobsson.

Intresserad av e-handel? Lyssna på Di Digitals specialpodd i ämnet.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Starta året med en ny vana: Få dina sparpengar att växa utan ansträngning

Återigen är januari här, månaden som både betraktas som årets fattigaste och ett startskott för nya löften. Sparplattformen SaveLend vill uppmuntra alla att använda det nya året till att se över sitt sparande och ta tillfället i akt att bygga en stabil ekonomisk grund. I stället för att låta dina pengar ligga sovandes på ett sparkonto utan ränta kan SaveLend hjälpa dig att sätta sparpengarna i arbete – och skapa möjlighet för dem att växa.

Ett nytt år är här och för många markerar det en möjlighet att börja med, eller återuppta, olika goda vanor. Att komma i gång med träningen eller ge upp tobak är nog några av de allra vanligaste nyårslöftena men 2022 kan också bli året du börjar satsa på ditt sparande, på riktigt. Många har idag stora summor pengar på vanliga sparkonton till nollränta, helt utan avkastning. Det är precis lika ineffektivt som att stoppa pengar i madrassen, menar Ludwig Pettersson, vd på SaveLend.

– Riksbanken har som uppgift att hålla inflationen på runt 2 procent per år så faktum är att dina sparpengar tappar köpkraft med tiden om de ligger vilande. Du bör i stället se till att placera pengarna där de jobbar och levererar avkastning. 

Steg ett är helt enkelt att komma i gång med det aktiva sparandet och det kan göras på många olika sätt, du kan till exempel köpa aktier och fonder, investera i råvaror eller spara i krediter. Nästa steg är att se till att du har en plan framåt, förklarar Ludwig Pettersson. En annan viktig faktor för ett framgångsrikt sparande är nämligen att spara varje månad, över tid. På så vis investerar man i alla konjunkturer och slipper tänka på att försöka förutse marknaden.

En naturlig diversifiering

Idén till SaveLend föddes 2014 ur viljan att erbjuda en sparform som står utanför aktiemarknadens dagliga svängningar och som ger grund för stabil avkastning. Krediter är en välkänd och beprövad investeringsform som tack vare teknikens utveckling numera kan erbjudas till alla. Genom att dela upp kapitalet på många olika krediter och kredittyper når man också en naturlig diversifiering då risken delas upp både sett till koncentration per kredit och kredittyper – så som företagslån, fastighetskrediter, konsumentlån och liknande. Det är också en sparform som inte kräver några förkunskaper eller stora startkapital. 

– Att spara i krediter skapar ett naturligt kassaflöde med ränteutbetalningar vid olika tillfällen och tider så att pengar fortsätter att ticka in. Och sedan får man ränta-på-ränta-effekten på det, säger Ludwig.  

Lägre risk

Han understryker att samtliga krediter hos SaveLend omfattas av en noggrann kreditkontroll och att krediter som tillgångsslag generellt har lägre risk än aktier. Trots detta ska krediter inte heller utgöra hela sparportföljen utan det är alltid viktigt att säkerställa en bra bredd så att man sprider sina risker. Avkastning och risk går hand i hand och man ska vara medveten om att en möjlighet till hög avkastning också innebär en hög risk. Du måste därför fundera på hur planen för ditt eget sparande ser ut. 

– Krediter bör vara en självklar del av varje sparportfölj för att skapa en bra diversifiering mellan både tillgångsslag och risknivåer. Vår målavkastning ligger på 7–9 procent per år, och under de senaste tolv månaderna nådde vi 8,92 procents avkastning efter avgifter och kreditförluster. 

Möter både nya och erfarna sparare

SaveLends plattform är utformad för att möta behovet hos alla typer av sparare. Från nybörjarsparare, som förstår att pengar behöver aktiveras men inte har något större intresse av att hålla koll på att köpa och sälja. Till de mer erfarna och kapitalstarka investerarna som vill ha en större bredd i portföljen och en tryggare investeringsgrund att stå på. 

– Vår investeringsmotor SmartInvest möjliggör ett helt automatiskt sparande i krediter vilket gör att vi kan möta de med lite mindre kapital som bara vill komma i gång och aktivera sitt kapital. Samtidigt kan de mer erfarna investerarna engagera sig mer i plattformen och göra egna inställningar för att få den spridning de vill ha i olika kredittyper samt bestämma exakt koncentration av kapital per kredit, avslutar Ludwig Pettersson. 

Kom i gång idag på Savelend.se 

 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?