Annons

Jollyroom spränger ny miljardvall – vill erövra Europa

Barnartikelförsäljaren Jollyroom spränger vallen på 2 miljarder kronor i omsättning och utlovar stor fest för samtliga medarbetare. En del av succén tillskrivs en ny kundstrategi. ”Vi insåg att vi legat efter med 'last mile'-leveranser”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson.

Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom: ”Vi kommer gå en bra bit över 2 miljarder kronor i omsättning.”
Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom: ”Vi kommer gå en bra bit över 2 miljarder kronor i omsättning.”

2020 landade Jollyrooms omsättning på nära 1,8 miljarder kronor, och bolagets grundare och dåvarande vd Ole Sauar var redan då säker på att nå 2 miljarder kronor 2021. I oktober i år var målet uppnått på rullande 12 månader, och bokslutet ser ännu mer lovande ut. 

”När vi stänger 2021 kommer vi i bästa fall gå en bra bit över 2 miljarder i omsättning”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson som tog över posten i april i år. 

Bolaget är verksamt i hela Norden och finns sedan en tid tillbaka även i Tyskland och Österrike. Sverige kvarstår dock som största marknad.

”Under 2021 räknar vi med att passera 950 miljoner kronor endast i Sverige och befästa positionen som den största onlineaktören i landet inom vår bransch”, säger Marina Davarinou, operativ chef på Jollyroom.

Bolaget grundades 2009 av paret Ole Sauar, som i dag är styrelseordförande för Jollyroom Group, och Terese Fernbring, i dag rådgivare åt bolaget.

2020 tog Jollyroom in 180 miljoner kronor genom en nyemission där mediekoncernen Egmont ökade sitt ägande från 37,5 till 49 procent av bolaget. Ole Sauar äger resterande 51 procent av aktierna.

Jollyroom säljer allsköns barnartiklar med alltifrån barnvagnar och bilbarnstolar till leksaker. 

”Det som stuckit ut under året är bebisprodukter, något vi varit starka på historiskt. Under de senaste veckorna har vi även haft en ordentlig skjuts även på kläder och skor. Det är en effekt av det kalla vädret och det kanske även funnits ett uppdämt behov i det segmetet ”, berättar Mattias Jacobsson.

Som alla importörer har Jollyroom drabbats av årets logistikproblem. Mattias Jacobsson tycker ändå att Jollyroom kommit relativt lindrigt undan om man jämför med branschkolleger. 

”Det beror på att vi redan under första kvartalet insåg problematiken och tidigarelade vår orderläggning. Vi har gjort samma sak för första kvartalet 2022 för att säkerhetsställa lagret.”

Jollyrooms lager på Hisingen utanför Göteborg.
Jollyrooms lager på Hisingen utanför Göteborg.

Målen framöver är att nå 3 miljarder kronor i omsättning 2023 och 10 miljarder kronor 2030, med en vision om att bli den största barn- och babyaktören i Europa. Bolaget har Nordens största anläggning för e-handel på över 70.000 kvadratmeter på Hisingen utanför Göteborg.

Läs mer: Starkt halvår för Jollyroom – spår bebisboom

”Ska vi realisera visionen behöver vi öppna i fler länder och vi tittar bland annat på Baltikum, Polen och Holland. På sikt måste vi öka med ytterligare ett lager – vi behöver 500 miljoner kronor i försäljning utanför Norden innan vi kan sätta spaden i jorden för ett europeiskt lager”, menar Mattias Jacobsson.

En viktig ingrediens för att nå målet är nöjda kunder, vilket skapar lojalitet, menar bolagets vd. Här har bolaget satt en ny strategi.

”Vi insåg att vi legat efter med 'last mile'-leveranser och inte haft en tillräckligt flexibel lösning för kunden. Vi har nu inlett ett samarbete med Budbee och kommer säkert lansera ännu fler aktörer under 2022. Planen är att redan under första kvartalet nästa år erbjuda leverans samma dag till storstäderna i Sverige”, säger Mattias Jacobsson.

I och med att Jollyroom nått omsättningsmålet kan medarbetarna räkna med en 2-miljarders fest.

”När vi bröt miljardvallen 2017 hade vi en konferens som det fortfarande pratas om. Det är självklart att vi ska fira 2 miljarder på samma sätt, men vi följer givetvis smittspridningen. I den bästa av världar kan vi genomföra festen någon gång nästa år”, lovar Mattias Jacobsson.

Intresserad av e-handel? Lyssna på Di Digitals specialpodd i ämnet.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera