1515

Jollyroom mot miljardomsättning

E-handelsbolaget Jollyroom ökar omsättningen kraftigt under 2016. Nu räknar de med att i år ta nästa milstolpe: En miljard kronor i omsättning. 

Ole Sauar, är grundare, vd och huvudägare i snabbväxande Jollyroom.
Ole Sauar, är grundare, vd och huvudägare i snabbväxande Jollyroom.

E-handelsbolaget Jollyroom som inriktat sig på produkter till gravida och barnfamiljer har vuxit kraftigt de senaste åren. Nu meddelar det Göteborgsbaserade bolaget att omsättningen för 2016 ökade med 265 miljoner kronor till 658 Mkr totalt. Det gör Jollyroom till det största bolaget i sin nisch i Norden. Men ambitionen är ännu större.

"Vi har tagit beslut om att vi skall in i flera länder. Än så länge är det inte helt klart när och hur, men det råder inget tvivel om att vi har europeiska ambitioner", säger grundaren Ole Sauar, som också är bolagets huvudägare. 

Läs mer: Jollyroom siktar på miljardomsättning 2017

I en artikel i norska Finansavisen jämförs Jollyroom med andra e-handelsbolag där det nyligen skett affärer och kommer fram till att Jollyroom snart bör vara värt mellan 1-2 miljarder kronor, vilket skulle kunna göra Ole Sauar till miljardär, i alla fall på pappret.  

"Vi har inte räknat själva. För vår del finns inget behov av att göra en värdering eftersom vi har en långsiktig plan för bolaget", säge Ole Sauar.

Målet för 2017 är att Jollyroom ska omsätta över en miljard kronor och fortsätta växa under lönsamhet. 

"Jag kan säga så mycket som att vi ligger väl i fas för att nå det genom organisk tillväxt", säger Ole Sauar. 

Di Digital har tidigare nämnt Jollyroom som en trolig köpare om Qliro skulle sälja Lekmer. Men enligt Ole Sauar är förvärv inte huvudfokus för Jollyroom.

"Vi håller alla dörrar öppna men planen är i första hand att växa organiskt", säger han. 

Ole Sauar äger 60 procent av Jollyroom, förlaget Egmont 36 procent och Komplett-grundaren Eric Sandtrø 4 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?