1515
Annons

Johan Qviberg går in i skånskt IOT-bolag

Mistbase tar in 4 Mkr för att bygga nästa generations kommunikation för uppkopplade prylar. Bland investerarna finns Johan Qviberg, som går in genom sitt bolag Quinary.

Michal Stala och Magnus Midholt, grundare av Mistbase.
Michal Stala och Magnus Midholt, grundare av Mistbase.

Sammanlagt är det fyra investerare som går in i Lundabolaget genom finansieringsrundan som precis har stängts. Förutom Johan Qviberg går Andy Ketskes, grundare av Body Trace, Mårten Öbrink, vd för Malmöbaserade inkubatorn Minc, och Anders Berglund in i bolaget.

”Andy Ketskes, Mårten Öbrink och Anders Berglund tar plats i styrelsen och kommer att jobba operativt i bolaget med affärskontakter och affärsutveckling”, säger Michal Stala, vd för Mistbase och en av bolagets grundare. 

Mistbase grundades förra sommaren av Michal Stala och Magnus Midholt, tillsammans med Lunds universitets holdingbolag, LU Innovation System. Michal Stala och Magnus Midholt har en bakgrund inom telekom på ST-Ericsson, Ericsson och Sony Mobile. Bolaget utvecklar komponenter för trådlös kommunikation mellan uppkopplade enheter. Utvecklingen sker mot LTE MTC, en standard som ännu inte finns på marknaden, men som släpps i delar under sommaren och hösten.


Johan Qviberg investerar i Mistbase.

Tekniken gör det möjligt för uppkopplade enheter att kommunicera med hjälp av nedskalad och billigare hårdvara som kräver små mängder datatrafik för sin kommunikation.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Mistbase består i dag av sex personer och Michal Stala räknar med att ha en färdig produkt och en första kund klar under 2016.

”De stora konkurrenterna som Intel, Mediatek och Qualcomm har meddelat att de ska ha en färdig produkt för tester framme i slutet av året eller i början av nästa år så vi ligger bra till tidsmässigt”, säger Michal Stala.

Bolaget vänder sig främst till aktörer på IOT-marknaden som inte har egna kommunikationslösningar för sina produkter.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?