1515
Annons

Jocke och Jonnas bolag kickas ut från börsen

Influerarparet Jocke och Jonnas karriär på börsen blev kort. Nu beslutar Disciplinnämnden att Newton Nordic, som de vill göra om till en plattform för influerare, ska avnoteras. 

Joakim ”Jocke” och Jonna Lundell är två av Sveriges mest populära influerare.
Joakim ”Jocke” och Jonna Lundell är två av Sveriges mest populära influerare.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Influerarparet Joakim ”Jocke” och Jonna Lundell är två av Sveriges mest framgångsrika influerare med över en miljon följare på Youtube och egen realityserie på Discovery. I höstas avslöjade paret sin nya börs-satsning Influencer Panel – en plattform som kopplar ihop varumärken med influerare. Vägen till börsen skulle gå via ett så kallat omvänt förvärv av kamerateknikbolaget Newton Nordic, något som kantats av kontroverser och lett till att styrelsen lämnat bolaget. 

I slutet av november stoppades således all handel på First North, där aktien handlats, med hänvisning till att Nasdaq inte kan garantera ändamålsenlig handel i bolaget. Joakim och Jonna Lundell planerar att lämna styrelsen, men sitter formellt kvar. 

Nu beslutar Disciplinnämden vid Nasdaq Stockholm att Newton Nordic, där Jocke och Jonna alltså velat driva sin plattform, ska avnoteras. Enligt nämnden har bolaget brutit mot regelverket och aktien kommer att avföras från First North i dag. 

I sin motivering slår Disciplinnämnden ner på flera punkter. Bland annat har Newton Nordic vilselett marknaden genom att ge uppfattningen av att bolaget genomfört ett företagsförvärv av Influencer Panel när ett avtal inte ens fanns. Därmed bedömer man att Newton Nordic brutit mot EU:s marknadsmissbruksförordning. 

”Disciplinnämnden ser sammanfattningsvis synnerligen allvarligt på Bolagets agerande, vilket varit ägnat att allvarligt skada förtroende för såväl Börsen som den svenska aktiemarknaden. Vid en samlad bedömning finner därför disciplinnämnden att Bolagets aktier ska avföras från handel på Nasdaq First North Growth”, skriver man i ett pressmeddelande.

Newton Nordics vd Danjal Kanani ser beskedet som orättvist och personligt från Nasdaqs sida.

”Disciplinnämnden går Nasdaqs linje och det är beklagligt att dom slänger ut tusentals aktieägare trots enorma åtgärden från vår sida. Detta agerande verkar vara personligt och inte rättvist”, skriver han i ett sms till Di Digital. 

Där lyfter han även att bolaget har genomgått en ”Nasdaq-utbildning”, skaffat en revisor, skaffat en ''certified adviser” och planerar en stämma den 28 februari för att rösta om ändringar i styrelsen. 

”Vi följer alla deras regler för att vara kvar i en börsnoterad miljö.”

Newton Nordics största ägare är Glenn Renhults Capital Conquest AB samt Avanza Pension, enligt uppgifter lämnade den 31 oktober 2021. Enligt ägardatabastjänsten Holdings äger Joakim Lundell 0,21 procent av bolaget. 

”Vi blickar framåt och kämpar på och ser till att något dåligt slutar i något bra istället. Jag kommer inte sluta kämpa”, skriver Danjal Kanani.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?