1515

”Jens of Sweden” hemvänder – gästar Startup Tour-finalen den 7 december

Från mp3-spelarna ”Jens of Sweden” till Automiles uppkopplade fordon. Tech-Sveriges egen comeback kid, Jens Nylander, flyger in från Silicon Valley för att gästa Di Startup Tour vid finalen i Stockholm den 7 december. Än finns det biljetter kvar!

Jens Nylander, mannen bakom ”Jens of Sweden”, Jays och Automile gästar Di Startup Tour vid finalen i Stockholm den 7 december.
Jens Nylander, mannen bakom ”Jens of Sweden”, Jays och Automile gästar Di Startup Tour vid finalen i Stockholm den 7 december.

Delfinalerna i Umeå, Linköping, Göteborg, Malmö och Stockholm är klara. På torsdagen den 7 december är det dags för finalen av Di Digital Startup Tour 2017 i Stockholm. Dörrarna öppnas 15:45 och klockan 16:30 drar showen igång i hörsalen på plan tre i Kulturhuset.

Startup Tours finalister gör då upp om förstapriset på, bland annat, en miljon kronor i annonspengar från Bonnier. Biljetterna är gratis för personer i tech-sektorn och kan bokas här.

Evenemanget bjuder även på en rad intervjuer med kända tech-profiler. En av dessa är Jens Nylander, Hudiksvall-killen som började sin entreprenörskarriär genom att 23 år gammal lansera de stilrena mp3-spelarna ”Jens of Sweden” 2003. Spelarna blev en succé redan första året, men framgångssagan slutade i konkurs redan ett par år senare.

Jens Nylander 2004.
Jens Nylander 2004.Foto:Mats Erlandsson

Efter en snarlik resa med hörlursbolaget Jays (som är noterat på First North) har Jens Nylander gjort comeback med Automile som grundades 2014 och nu värderas till en miljard kronor.

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Automile erbjuder så kallade fleet-management-tjänster för företag med uppkopplade fordonsflottor. Bolagets huvudkontor ligger i dag i Palo Alto, Silicon Valley, där Jens Nylander numera är bosatt. Man har även kontor i Stockholm, Sundsvall och Oslo.

Från Kulturhusets scen ska Jens Nylander bland annat berätta om sin krokiga entreprenörsresa, hur det känns att få Skype-grundaren Niklas Zennström som delägare och varför han vill nyanställa omkring 40 personer i Sverige de närmare året.

Själva pitchtävlingen görs upp mellan de fem delfinalisterna: medtechbolaget Doctrin (med bas i Malmö och Stockholm), Umeås Smartvideo, Norrköpings solcellsbolag Epishine, Göteborgs bokföringsapp Bokio och tatueringsportalen Inkbay från Stockholm. 

Di Digitals Mimi Billing och Doctrins Magnus Liungman på Di Digital Startup Tour i Malmö.
Di Digitals Mimi Billing och Doctrins Magnus Liungman på Di Digital Startup Tour i Malmö.Foto:Amanda Lindgren

Läs den samlade rapporteringen från Di Startup Tour 2017 här.

Tävlingen bjuder även på ett wild card: Det är ed-techbolaget Hey Code som får en andra chans efter att ha förlorat mot Bokio med minsta möjliga marginal vid Di Startup Tour i Göteborg. Bolaget utvecklar en lösning som hjälper skolor leva upp till regeringens kommande krav på att lära ut programmering.

Hey Codes grundare: Karl-Johan Öberg, Hanna Moisander och Niklas Lindström.
Hey Codes grundare: Karl-Johan Öberg, Hanna Moisander och Niklas Lindström.Foto:Pressbild

Vinnaren röstas fram av publiken på plats, i kombination med Di Startup Tours jury. 

Vid finalen består denna jury bland annat av följade investerarprofiler: Linus Dahg, Inventure, Sara Wimmercranz, Backing Minds, Mikael Karlsson, Almi Invest, Katja Bergman, Moor, Christoffer Norman, Northzone, och en ännu ej offentliggjord representant från Creandum.

Sara Wimmercranz, medgrundare på Backing Minds, vid Di Startup Tour i Malmö.
Sara Wimmercranz, medgrundare på Backing Minds, vid Di Startup Tour i Malmö.Foto:Amanda Lindgren

Även representanter från Di Digitals partnerbolag KPMG, Microsoft, Nordea och Accenture ingår i juryn vid finalen.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?