1515

Jens Lapidus och Ryska Posten-grundare går in i snabbväxande Reve

Shoppingappen Reve tar in 8 miljoner kronor från befintliga ägare, entreprenörer och författaren Jens Lapidus. Pengarna ska användas till att utveckla tekniken och ansluta fler handlare till appen.

Författaren Jens Lapidus och Reves grundare Josep Nolla. Foto: Annika Falkuggla
Författaren Jens Lapidus och Reves grundare Josep Nolla. Foto: Annika Falkuggla

Den snabbväxande shoppingsajten Reve (NTL) tar in 8 miljoner kronor i en investeringsrunda. Förutom de befintliga ägarna Almi Invest (NTL), Optimizer Invest (NTL) och Wellstreet (NTL) deltar ett flertal välkända investerare samt författaren Jens Lapidus, i investeringsrundan.

Genom Reves app kan kunden handla från olika e-handlare direkt utan att slussas vidare till andra plattformar. I dagsläget är ett trettiotal e-handlare, däribland Nelly och Vero Moda anslutna till Reve. 

Läs även: Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln

”Sedan starten 2014 har vi växt användarbasen med mer eller mindre med hundra procent på årsbasis och vi har nu över en kvarts miljon användare”, säger Reves grundare Josep Nolla till Di Digital. Karriärmässigt har han en bakgrund från Googles huvudkontor i Europa och från Kinnevik.

Pengarna från investeringen är öronmärkta till fortsatt expansion:

”Vi vill öka antalet handlare, förbättra vår teknik och förvandla oss till en fullfjädrad marknadsplats där allt går att köpa.”

De nya investerarna i Reve är Jens Lapidus, som har författat bland annat romanen Snabba Cash, Daniel Pilotti som har medgrundat Ryska Posten (NTL), Erik Lindgren som har medgrundat Apotea (NTL), Martin Randel (NTL) som har medgrundat Vitamin Well, Paul Fischbein (NTL) som är före detta koncernchef för Qliro Group och affärsängeln och e-handelsprofilen Patrik Hamilton.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Pilotti

”Det är positivt att folk med olika bakgrund tror på företaget och potentialen, men också att de befintliga ägarna fortsätter att backa oss”, säger Josep Nolla.

Läs även: ”Butikshandeln har peakat”

Jens Lapidus kommenterar investeringen i ett pressmeddelande:

”Jag har sökt efter en möjlighet att gå in i rätt bolag och Reve tickar av alla kriterier på min lista. Jag ser det också som en möjlighet att vara med och påverka en bransch som är riktigt spännande. Modeshopping på nätet har sett relativt likadan ut de senaste åren och Reve har en stor potential att förändra sättet vi handlar på, det kan innebära ett paradigmskifte.”

Tidigare har Reve tagit in omkring 10 miljoner kronor i riskkapital enligt Dagens industris databastjänst Nordic Tech List.

Läs även: E-handeln spås passera 10 procent i år


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?