1515

Jeff Bezos förmögenhet går över 200 miljarder dollar

Idag lämnar Amazon-grundaren Jeff Bezos över vd-posten. Men han kan samtidigt glädja sig över att hans förmögenhet åter är över den magiska 200-miljardersvallen.

Förra året blev Jeff Bezos den rikaste personen i modern tid när han blev den förste personen som någonsin haft en förmögenhet över 200 miljarder dollar. 

Amazon har framstått som en vinnare på digitaliseringen som ytterligare sporrats av pandemin. Aktien har sedan våren 2020 legat på en hög nivå men har åkt lite berg-och-dalbana samtidigt som andra teknikaktier drabbats av börsens sektorrotation.

Detta har även påverkat Jeff Bezos tillgångar som i stort sett består av Amazon-aktier. Med den senaste tidens uppgång har dock kursen närmast sig septembers rekordnivå på 3530 dollar och ligger nu på 3 511 dollar per aktie.

Läs mer: Efter tröga starten – så ska Amazon erövra Sverige: ”20 procent om ett par år”

Enligt Bloombergs miljardärsindex har Jeff Bezos förmögenhet ökat med 12 miljarder dollar och ligger nu på totalt 203 miljarder dollar, motsvarande över 1 735 miljarder kronor. Han skulle därmed kunna betala av Sveriges statsskuld som uppgick till 1 199 miljarder kronor den 31 maj enligt Riksgälden och samtidigt ha 536 miljarder kronor över.  

Enligt statistiksajten Statista står Amazon för omkring hälften av all e-handel i USA. Mest lukrativ är dock Amazons molnverksamhet som stod för 12 procent av koncernens omsättning 2020 men samtidigt för 60 procent av vinsten. Andy Jassy, tidigare vd för molnverksamheten Amazon Web Services, tar under måndagen över som vd för hela Amazon.

Teslas vd Elon Musk nådde tidigare i år även han 200-miljarderdollarsgränsen, men har sedan dess fallit tillbaka med elbilsaktiens kursfall. Enligt Bloomberg uppgår hans förmögenhet nu till 186 miljarder dollar, motsvarande 1 589 miljarder kronor.

Läs mer: Jeff Bezos efterträdare rätt in i hetluften – ska skydda mot politiska attacker

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?