1515

Jeff Bezos efterträdare rätt in i hetluften – ska skydda mot politiska attacker

Den 5 juli kliver Jeff Bezos av som vd för Amazon och lämnar över till den trogne medarbetaren Andy Jassy. Han har en rad utmaningar framför sig, där hans jordnära personlighet kan vara till hjälp.

Måndagen den 5 juli tar Amazontoppen Andy Jessy över vd-posten från grundaren Jeff Bezos.
Måndagen den 5 juli tar Amazontoppen Andy Jessy över vd-posten från grundaren Jeff Bezos.Foto:Patrick T. Fallon, Patrick T Fallon

Det var i samband med den fjärde kvartalsrapporten i februari i år som Amazon AMZN 0% Dagens utveckling -grundaren Jeff Bezos meddelande att han lämnar vd-posten efter 27 år för att bli operativ styrelseordförande. Stafettpinnen lämnas över till Andy Jassy, som fram till nu varit vd för bolagets lukrativa molnenhet Amazon Web Services.

Amazon Web Services, AWS, har med tiden blivit en riktig kassako för bolaget, som drivs självständigt. Molnenheten omsatte 45 miljarder dollar, motsvarande 368 miljarder kronor, under 2020, vilket stod för blygsamma 12 procent av Amazons totala omsättning på 386 miljarder dollar, motsvarande över 3.200 miljarder kronor . Rörelseresultatet för molntjänsterna landade dock på 13,5 miljarder dollar vilket är nästan 60 procent av det totala rörelseresultatet. 

Omvärlden reagerade föga på att grundaren nu kliver av för att istället ägna sig åt excesser som en rymdfärd, något som förmodligen kommer ske den 20 juli. Marknadsvärdet för Amazon ligger i dag på över 1.700 miljarder dollar, över 14.600 miljarder kronor, och aktien har lyft 25 procent under de senaste 12 månaderna.

Med Andy Jassy vid rodret kommer medarbetarna få en inspirerande ledare. Det säger riskkapitalisten Michael Skok till Financial Times. 

”Han är inte Jeff Bezos alter ego som visionär, men han uppmuntrar de kreativa att göra någonting utmanande. Att bryta mot reglerna och skapa någonting nytt”, kommenterar han. 

Det blir ingen mjukstart för Andy Jassy. USA:s kongress förbereder en rad lagförslag för att dämpa techjättarnas makt. Det skulle bland annat kunna innebära att bolag som tillhandahåller plattformar skulle kunna tvingas knoppa av andra verksamheter som ger upphov till en intressekonflikt. Här har Amazon fått smäll på fingrarna då man gynnat egna produkter framför tredjepartsförsäljarnas utbud.

Inte nog med det – US Federal Trade Commission, med Amazonkritikern Lina Kahn i spetsen, utreder Amazon och framför allt bolagets köp av filmstudion MGM. 

I Bryssel väntar en undersökning om en eventuell intressekonflikt i och med bolagets dubbla roller som både handlare och handelsplatsägare. 

En annan utmaning är Andy Jassys eget skötebarn, molntjänsten AWS. Den dominerar fortfarande marknaden, men enligt en färsk rapport från researchbolaget Gartner så halkar AWS tillväxttakt efter jämfört med konkurrenter som Microsoft och Google. 

Förhoppningen nu, menar flera personer, är att Andy Jassys mer blygsamma framtoning ska dämpa synen på Amazon som själva navet för kapitalism. Visst är han en rik man, men förmögenheten står sig ganska slätt mot Jeff Bezos. Amazons nya vd gillar sport, använde sig länge av det bedagade mobilmärket Blackberry och äter gärna beef jerky. Han visar även engagemang mot sociala orättvisor, och använde Twitter för att fördöma polisbrutalitet mot svarta amerikaner. 

Förtroendet från Jeff Bezos är enligt vittnesmål fullständigt.

”Jeff har aldrig sagt åt Andy vad han ska göra. De är nästan jämbördiga inom organisationen”, säger en före detta medarbetare till Business Insider. 

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?