1515

Jay-Z:s nota för Spotifyutmanaren stiger till 1,8 miljarder kronor

Artisten Jay-Z:s amerikanska Spotifyutmanare Tidal, som har sina rötter i Sverige, fortsätter att blöda pengar. Bara under 2019 uppgick minusresultatet till 430 miljoner kronor, vilket innebär att den samlade förlusten sedan starten för fem år sedan nu uppgår till hela 1,8 miljarder kronor.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek samt Tidals ägare Jay-Z.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek samt Tidals ägare Jay-Z.Foto:Di och TT.

Det var 2015 som artisten Shawn Carter, mer känd under sitt artistnamn Jay-Z, köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor från mediekoncernen Schibsted SCHB -0,97% Dagens utveckling . Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.

Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik. 

Satsningen har varit kostsam. Under 2019 ökade bolagets förlust till 52 miljoner dollar, eller 430 miljoner kronor, visar ett färskt bokslut som Di tagit del av från myndigheter i Storbritannien.

Det innebär att den samlade förlusten nu uppgår till över 1,8 miljarder kronor sedan Jay-Z:s övertagande. I sitt bokslut uppger Tidal att de under 2019 inte behövde äska sina ägare om mer kapital för att finansiera minusresultatet, men att ”möjligheten finns vid behov”. 

Omsättningen under 2019 summerades samtidigt till 167 miljoner dollar, eller knappt 1,4 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt med 13 procent från året före, ”i linje med förväntningarna” enligt Tidals egen utsago.

Merparten av intäkterna kommer från prenumerationer på den amerikanska marknaden, där Tidal sedan 2017 har ett distributionssamarbete med den stora mobiloperatören Sprint – som också är delägare i företaget som för tre år sedan värderades till 5,8 miljarder kronor.

Nyligen framkom uppgifter om att ägargruppen – med Jay-Z och Sprint i spetsen – utreder en försäljning av Tidal till det amerikanska betalbolaget Square som drivs av Twitters vd Jack Dorsey. Square tillhandahåller mobila betalningslösningar men sägs vilja förvärva streamingtjänsten för att diversifiera sin verksamhet.

Läs mer: Jay-Z kan sälja sin krisdrabbade Spotify-konkurrent 

Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra – men det har förnekats av företrädare på företaget.

Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens, Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har – även om branschkännare bedömer att det rör sig om cirka fem miljoner betalande prenumeranter.

Spotify har i jämförelse 144 miljoner betalande kunder, men trots de stora kundvolymerna kämpar även marknadsledaren med att nå lönsamhet på sista raden. Inom industrin för musikstreaming går merparten av omsättningen nämligen tillbaka till artisterna, kreatörerna och skivbolagen.

Tidal hade vid utgången av 2019 totalt 243 anställda.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?