1515

Jay Z anklagar Schibsted för Tidal-blåsning

Jay Z kan ha fått sitt hundrade problem. Nu stämmer han de tidigare ägarna till streamingtjänsten Tidal på 100 miljoner kronor. Rapparen menar att ägarna inte gav en rättvisande bild av bolaget och musiktjänstens skick.

Rapparen Jay Z stämmer Tidals tidigare ägare Schibsted och Verdane.
Rapparen Jay Z stämmer Tidals tidigare ägare Schibsted och Verdane.Foto:AP

I januari i fjol lade rapparen och entreprenören Jay Z ett bud värt 464 Mkr på Aspiro, med musiktjänsten Wimp. Ett år efter att affären blev klar stämmer nu rapparen de tidigare ägarna för att priset på musiktjänsten inte skulle ha varit skäligt.

Jay Z menar att han fick något annat än det han betalade för. Den huvudsakliga påståendet i ett brev som har skickats till flera av de tidigare storägarna är att antalet prenumeranter var betydligt lägre än de 503 000 abonnenter som fastslogs i samband med förvärvet av Aspiro, liksom att verksamheten var i en sämre ekonomisk sits än vad som utgavs, enligt norska Dagens Näringsliv.

Läs även: Jay Z:s Spotify-konkurrent toppar App stores USA-lista

Schibsted och riskkapitalbolaget Verdane Capital ägde tillsammans cirka 76 procent av Aspiro, där Schibsted ska ha varit majoritetsägare, enligt Dagens Näringsliv. 

Den Stockholmsbaserade advokatfirman Maqs, som företräder Tidals moderbolag Project Panther Bidco, kommer enligt tidningen skicka ut ett ersättningskrav till storägarna när Tidal har avslutat sina interna utredningar. Dagens Näringsliv erfar att ersättningskravet kommer att hamna på hundratals miljoner.

Anders Rikter, kommunikationschef på Schibsted, bekräftar att mediakoncernen har mottagit brevet men ställer sig frågande till eventuella krav. Eftersom Aspiro var ett publikt bolag fanns det god insyn i den finansiella rapporteringen, menar han.

”Köparen gjorde också en företagsbesiktning. Vi vill också påpeka att detta är mer än ett år sedan”, skriver Rikter till Dagens Näringsliv.

(Uppdaterad) Verdane Capital ger ett snarlikt svar.

”Vi har svårt att förstå detta brev. Bolaget var noterat när det köptes, med allt vad det innebär kring öppenhet kring finansiell information. Vidare gjorde köparen gjorde en omfattande due diligence, vilket innebär att man haft möjlighet att ställa väldigt många frågor om bolaget”, säger Frida Einarson, chef för investerarrelationer på Verdane Capital till Di Digital.

Tidal fick tidigare i våras en skjuts i användarantal efter att delägaren och rapparen Kanye West släppte sitt nya album uteslutande på Tidal. Under onsdagen gick musiktjänsten ut med att den nu har tre miljoner betalande prenumeranter.

Tidal är däremot fortfarande små i jämförelse med bland annat Spotify, med 30 miljoner betalande användare, Apple Music med 11 miljoner och franska Deezer med sex miljoner betalande prenumeranter.

Läs även: Kanye Wests Tidal-släpp ger fildelningsrusch


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?