1515

Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé

Mediejätten Egmont ska investera flera hundra miljoner kronor i nordiska spelutvecklare. Nu knyts spelveteranen Martin Walfisz till Nordisk Film Games, som ska göra sin första investering före årsskiftet.

Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden.
Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden.Foto:Daniel Nilsson

Den nystartade affärsenheten ska enligt Martin Walfisz investera i etablerade spelutvecklare som har hunnit släppa något eller några spel och som har mellan 10 och 100 anställda.

Grundarna ska fortfarande känna att det är deras bolag.

”Vi har möjligheten att investera i större spelbolag också, liksom i startups, men vi kommer inte att vara den första investeraren som stoppar in 300 000 kronor i ett studentprojektet som ska göra en utmanare till "Call of Duty". De bolagen behövs också, men det är inte vår grej”, säger han.

Istället ska Nordisk Film Games göra investeringar på minst 5 miljoner kronor, men Martin Walfisz säger att man också ska kunna gå in med mycket mer kapital än så.

”Utgångspunkten är att vi ska vara minoritetsägare med en styrelseplats. Grundarna ska fortfarande känna att det är deras bolag där de kan få hjälp med att gå från att vara duktiga konstnärer till att också vara duktiga affärsmänniskor.”

Egmont, som vid det gångna årsskiftet hade omkring 15 miljarder kronor i tillgångar, fyller fonden helt med egna pengar.

Foto:

Mikkel Weider och Martin Walfisz drar igång en ny spelfond för Egmonts räkning. Foto: Daniel Nilsson

Mikkel Weider, som är direktör för affärsenheten Nordisk Film Games, säger att fokus ska ligga på större spel på större plattformar.

”Vi föredrar en större berättelse framför pusselspel i mobilen. Vi vill huvudsakligen finansiera bolag som bygger upp en bra bas med titlar som vi kan vara delägare i”‚ säger Mikkel Weider.

Martin Walfisz har varit en del av den nordiska spelscenen länge. 1997 grundade han den Malmöbaserade spelstudion Massive Entertainment (NTL) som 2002 såldes till Vivendi Universal Games. Martin Walfisz var vd för bolaget fram till 2009, då Massive hade sålts till franska Ubisoft.

Sedan dess har han bland annat arbetat med bolaget Planeto (NTL), som utvecklat en plattform för frågesports-appar. Planeto såldes till Bonnier 2015 och nyligen kunde Di Digital avslöja att Martin Walfisz har köpt tillbaka bolaget.

Läs även: Spelveteran köper tillbaka sitt bolag från Bonnier

Martin Walfisz kommer framöver att lägga majoriteten av sin tid på Nordisk Film Games för att hitta tänkbara spelstudior att investera i. Han säger att Egmonts satsning görs i en tid då det generellt sett finns väldigt mycket riskkapital, men där det inte finns några riskkapitalbolag med särskilt fokus på spel.

”Creandum och Northzone i Stockholm gör en del investeringar, liksom Sunstone Capital i Köpenhamn, men jag ser inte att det finns någon som har ett lika tydligt fokus som vi kommer att ha. Sen är vi inte heller en ren riskkapitalfond som har ett krav på oss att göra en exit efter fem år. Våra investeringar ska vara långsiktiga, men givetvis också lönsamma”‚ säger Martin Walfisz.


Fakta: Egmont

  • Egmont grundades i Köpenhamn 1878 och är Danmarks största mediekoncern med 6 600 anställda och verksamhet i 30 länder.
  • Egmont står bland annat bakom TV 2 i Norge, flera förlag och Egmont Publishing som ger ut fler än 700 magasin och tidskrifter i 30 länder.
  • 2015 omsatte Egmont 1 576 miljoner euro, motsvarande cirka 14,7 miljarder kronor med ett resultat på 101,5 miljoner euro före skatt.
  • Nordisk Film omsatte 497 miljoner euro under 2015 och har 1900 anställda.


Tidigare har Di Digital rapporterat att London-baserade Index Ventures letar investeringsobjekt i den svenska spelbranschen, medan investmentbanken GP Bullhound i somras övervägde att starta en riskkapitalfond med inriktning mot just Spelsverige.

Mikkel Weider säger att Egmont och Nordisk Film tittat på möjliga områden att investera i och fastnat för den växande spelbranschen och därför startat Nordisk Film Games, som får sin bas i Köpenhamn.

”Vi kommersialiserar kreativt innehåll och inom spelbranschen händer det mycket på vår egen bakgård. Därför ser vi att det är väldigt intressant att investera i spelbolag”, säger Mikkel Weider.

Läs även: King-chef vill få fler att starta egen spelstudio

Egmont och Nordisk Film har investerat i spelbolag tidigare, när man i slutet av 1990-talet blev delägare i danska IO Interactive. När bolaget såldes vidare 2004 gav det mediekoncernen 92 miljoner danska kronor.

”Det var ett högriskprojekt eftersom IO Interactive utvecklade så kallade AAA-spel med en väldigt stor budget. Genom Nordisk Film Games får vi möjlighet att komma in i branschen igen.”

Hur stor tillväxt kan Nordisk Film Games bidra med till Egmont?

”Det är svårt att säga, men förhoppningen är att vi blir en väsentlig del av det moderna Egmont. Ambitionen är tveklöst att vi ska bli superstora”, säger Mikkel Weider. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?