1515
Annons

Janni Olsson Delér får bakläxa för smygreklam

Influeraren Janni Olsson Delér, gift med skidproffset Jon Olsson Delér, har över 1 miljon följare på Instagram. Nu anser Konsumentverket att hon har gjort flertalet inlägg som bryter marknadsföringslagen.

Janni Olsson Delér och hennes make Jon Olsson Delér.
Janni Olsson Delér och hennes make Jon Olsson Delér.

Janni Olsson Delér, född i Stockholm, är en av Sveriges största influerare sett till antal följare på Instagram och Youtube. Tillsammans med sin make Jon Olsson Delér, även han med över miljoner följare på Instagram och över 1,5 miljoner på Youtube, driver de tillsammans klädbolaget C'est Normal. 

Tillsammans lever de ett lyxliv bland annat på Cypern och gjorde ett av årets dyraste villaköp i Sverige i Saltsjö-Boo för 39 miljoner kronor. 

Läs mer: Topplistan: De köpte Stockholms dyraste villor – värstingen gick för 90 Mkr

Jon Olsson Delér har en även en guldgruva i väskbolaget Douchebags där intäkterna ökade till 166 miljoner norska kronor förra året. 

Nu har Konsumentverket slagit fast att Janni Olsson Delér i tre inlägg och en story på Instagram ska ha brutit mot lagen om reklamidentifiering, enligt paragraf 8–9 i marknadsföringslagen. Myndigheten har dock censurerat vilket bolag reklamen ska ha gällt i handlingarna, men hänvisar till klipp från juni till oktober i år. 

”I de aktuella inläggen har Janni Olsson Deler publicerat bilder på sig själv bärandes kläder från varumärket X (censurerat namn reds anm.) med taggar som länkar till X Instagramkonto”, står det i en skrivelse från myndigheten.

Konsumentverket pekar på att Janni Olsson Delérs konto har en personlig karaktär och att gemene internetanvändare snabba agerande ”gör att det måste ställas höga krav på reklamidentifieringen”.

”Enligt Konsumentverkets bedömning är det inte möjligt för genomsnittskonsumenten, varken utifrån inläggens visuella utformning eller utifrån tillhörande bildtexter, att uppfatta inläggen som reklam vid en flyktig kontakt. De aktuella inläggen är dessutom av personlig karaktär och skiljer sig inte mot Janni Olsson Delérs personliga inlägg”, skriver Konsumentverket.

Myndigheten anser att konsumenterna inte kan fatta ett välgrundat affärsbeslut när de aktuella inläggen inte går att skilja från annat innehåll på Janni Olsson Delérs konto.

Konsumentverket vill därför att Janni Olsson Delér ska komma in med ett yttrande i ärendet senast den 8 december.

Läs mer: Vinstmarginaler på 90 procent – så mycket tjänar Sveriges influerare 

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?