Janni Olsson Delér, född i Stockholm, är en av Sveriges största influerare sett till antal följare på Instagram och Youtube. Tillsammans med sin make Jon Olsson Delér, även han med över miljoner följare på Instagram och över 1,5 miljoner på Youtube, driver de tillsammans klädbolaget C'est Normal.
Tillsammans lever de ett lyxliv bland annat på Cypern och gjorde ett av årets dyraste villaköp i Sverige i Saltsjö-Boo för 39 miljoner kronor.
Läs mer: Topplistan: De köpte Stockholms dyraste villor – värstingen gick för 90 Mkr
Jon Olsson Delér har en även en guldgruva i väskbolaget Douchebags där intäkterna ökade till 166 miljoner norska kronor förra året.
Nu har Konsumentverket slagit fast att Janni Olsson Delér i tre inlägg och en story på Instagram ska ha brutit mot lagen om reklamidentifiering, enligt paragraf 8–9 i marknadsföringslagen. Myndigheten har dock censurerat vilket bolag reklamen ska ha gällt i handlingarna, men hänvisar till klipp från juni till oktober i år.
”I de aktuella inläggen har Janni Olsson Deler publicerat bilder på sig själv bärandes kläder från varumärket X (censurerat namn reds anm.) med taggar som länkar till X Instagramkonto”, står det i en skrivelse från myndigheten.
Konsumentverket pekar på att Janni Olsson Delérs konto har en personlig karaktär och att gemene internetanvändare snabba agerande ”gör att det måste ställas höga krav på reklamidentifieringen”.
”Enligt Konsumentverkets bedömning är det inte möjligt för genomsnittskonsumenten, varken utifrån inläggens visuella utformning eller utifrån tillhörande bildtexter, att uppfatta inläggen som reklam vid en flyktig kontakt. De aktuella inläggen är dessutom av personlig karaktär och skiljer sig inte mot Janni Olsson Delérs personliga inlägg”, skriver Konsumentverket.
Myndigheten anser att konsumenterna inte kan fatta ett välgrundat affärsbeslut när de aktuella inläggen inte går att skilja från annat innehåll på Janni Olsson Delérs konto.
Konsumentverket vill därför att Janni Olsson Delér ska komma in med ett yttrande i ärendet senast den 8 december.
Läs mer: Vinstmarginaler på 90 procent – så mycket tjänar Sveriges influerare