Annons

Janni Olsson Delér får bakläxa för smygreklam

Influeraren Janni Olsson Delér, gift med skidproffset Jon Olsson Delér, har över 1 miljon följare på Instagram. Nu anser Konsumentverket att hon har gjort flertalet inlägg som bryter marknadsföringslagen.

Janni Olsson Delér och hennes make Jon Olsson Delér.
Janni Olsson Delér och hennes make Jon Olsson Delér.

Janni Olsson Delér, född i Stockholm, är en av Sveriges största influerare sett till antal följare på Instagram och Youtube. Tillsammans med sin make Jon Olsson Delér, även han med över miljoner följare på Instagram och över 1,5 miljoner på Youtube, driver de tillsammans klädbolaget C'est Normal. 

Tillsammans lever de ett lyxliv bland annat på Cypern och gjorde ett av årets dyraste villaköp i Sverige i Saltsjö-Boo för 39 miljoner kronor. 

Läs mer: Topplistan: De köpte Stockholms dyraste villor – värstingen gick för 90 Mkr

Jon Olsson Delér har en även en guldgruva i väskbolaget Douchebags där intäkterna ökade till 166 miljoner norska kronor förra året. 

Nu har Konsumentverket slagit fast att Janni Olsson Delér i tre inlägg och en story på Instagram ska ha brutit mot lagen om reklamidentifiering, enligt paragraf 8–9 i marknadsföringslagen. Myndigheten har dock censurerat vilket bolag reklamen ska ha gällt i handlingarna, men hänvisar till klipp från juni till oktober i år. 

”I de aktuella inläggen har Janni Olsson Deler publicerat bilder på sig själv bärandes kläder från varumärket X (censurerat namn reds anm.) med taggar som länkar till X Instagramkonto”, står det i en skrivelse från myndigheten.

Konsumentverket pekar på att Janni Olsson Delérs konto har en personlig karaktär och att gemene internetanvändare snabba agerande ”gör att det måste ställas höga krav på reklamidentifieringen”.

”Enligt Konsumentverkets bedömning är det inte möjligt för genomsnittskonsumenten, varken utifrån inläggens visuella utformning eller utifrån tillhörande bildtexter, att uppfatta inläggen som reklam vid en flyktig kontakt. De aktuella inläggen är dessutom av personlig karaktär och skiljer sig inte mot Janni Olsson Delérs personliga inlägg”, skriver Konsumentverket.

Myndigheten anser att konsumenterna inte kan fatta ett välgrundat affärsbeslut när de aktuella inläggen inte går att skilja från annat innehåll på Janni Olsson Delérs konto.

Konsumentverket vill därför att Janni Olsson Delér ska komma in med ett yttrande i ärendet senast den 8 december.

Läs mer: Vinstmarginaler på 90 procent – så mycket tjänar Sveriges influerare 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera