1515

Jan Dinkelspiels nya satsning: Ett barnspel

Nätmäklaren Nordnets tidigare innovationschef, Jan Dinkelspiel, har arbetat med ett hemligt projekt det senaste året. Nu avslöjar han vad det blivit av det.

Jan Dinkelspiel, tidigare innovationschef på Nordnet.
Jan Dinkelspiel, tidigare innovationschef på Nordnet.

För drygt ett år sedan lämnade Jan Dinkelspiel rollen som innovationschef på nätmäklaren Nordnet. Det som kommunicerades då var att han slutade för att starta ett eget projekt. Men det var inte, som många trodde, ett projekt inom fintech.

”Jag slutade på Nordnet i maj förra året. Då gick jag samman med en kompis som kom från sporträttighetsvärlden för att testa en idé”, sa Jan Dinkelspiel, på Stockholm Startup Day.

Men satsningen på ett bolag inom sporträttigheter har inte gått som planerat.

”Efter ett tag ställde jag mig frågorna: tycker jag att det här är roligt, är jag bra på det här? Svaret var nej så jag bestämde mig för att inte fortsätta”.

Läs mer: Så skapade Bonnier Toca Boca

Så sent som i mars i år lämnade Jan Dineklspiel därför projektet som han ägnat det senaste året åt. Men vid sidan om har han också engagerat sig i något helt annat, nämligen barnspel.

”Just nu hjälper jag ett spelbolag som arbetar med barnspel. Det är som Toca Boca fast nyare. Om ett par veckor släpper de sitt första spel, ett handklappsspel som använder kameran i telefonen”, berättar han. 

 Bolaget som ligger bakom spelet heter Bridgeside Interactive och är en fristående spelstudio som grundades för 1,5 år sedan. Spelet ”Clapper” är studions första.

”Det är lämnat till appstore nu så det bör vara ute om någon vecka”, säger Jan Dinkelspiel.

Engagemanget i Bridgeside är dock inte mer än ett sidouppdrag. Vad Jan Dinkelspiel kommer att engagera sig i framöver återstår att se.

”Jag är väldigt sugen på att arbeta operationellt så det är den typen av möjligheter jag letar efter snarare än rena investeringar. Jag tittar på olika alternativ.”


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?