1515

Jacob de Geer om Paypal-affären: "Inget är klart innan det är klart"

Affären mellan Izettle och Paypal skakade om fintech-Sverige. Men än så länge är inget helt klart, säger bolagets grundare.

Izettles vd och medgrundare Jacob de Geer.
Izettles vd och medgrundare Jacob de Geer.Foto:Jesper Frisk

I maj briserade bomben. Amerikanska betaljätten Paypal köper svenska iZettle för motsvarande 19,2 miljarder kronor. I stället för en rekordnotering på Stockholmsbörsen blir Izettle en del av det amerikanska bolaget.

Läs mer: Affären klar: Paypal köper svenska Izettle 

Affären gör grundarna Jacob de Geer och Magnus Nilsson till miljardärer. Även svenska riskkapitalbolag och internationella investerare kommer att göra en fin peng på affären.

Men än så länge verkar det inte riktigt som att allt är färdigt, om man ska tro medgrundaren och vd:n Jacob de Geer. Från scenen på konferensen Sthlm Tech Fest berättade han att affären med Paypal inte är låst till 100 procent.

Läs mer: Izettle-grundarna blir it-miljardärer på affären 

”Inget är klart innan det är klart. Teoretiskt sätt kan vad som helst hända, men det ser bra ut”, sa grundaren.

Än så länge verkar det dock inte vara något som står i vägen för att affären ska gå igenom. Enligt vad som tidigare har kommunicerats ska affären vara klar när som helst, under tredje kvartalet i år.

Jacob de Geer kommer att fortsätta som vd för Izettle även efter det att bolaget slukats av Paypal.

Läs mer: Spelet bakom Paypals svenska köp: Så stängdes hemliga jätteaffären 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?