1515
Annons

Izettles väg från betaldosa på loppisar till miljardaffär med amerikansk betaljätte

Betaluppstickaren Izettle grundades 2010 av en grupp studenter från Handelshögskolan i Stockholm. Åtta år senare har bolaget seglat upp som en av Europas största fintechaktörer.

Izettle går från betaldosa på loppisar till miljardaffär på åtta år.
Izettle går från betaldosa på loppisar till miljardaffär på åtta år.

Genom affären med Paypal kan Izettle nu räknas in i den exklusiva klubben av svenska tech-giganter, där vi hittar bolag som Skype, Klarna, Mojang och King. Det här är Izettles resa från betaldosa på loppisar till att bli uppköpta av Paypal i en 19-miljardersaffär.

2010: Grundas av Jacob de Geer och Magnus Nilsson i Stockholm

Jacob de Geer, med en bakgrund på affiliatenärverket Tradedoubler med Spotifys Martin Lorentzon som medgrundare, går samman med Magnus Nilsson och startar Izettle. Ganska tidigt får man in motsvarande 19 miljoner kronor från investerare som tror på företaget.

Izettles första kortläsare var begränsad till 500 kronor.
Izettles första kortläsare var begränsad till 500 kronor.

2011: Lanserar första dosan

Med hjälp av investeringar på 72 miljoner lanseras Izettles lilla betaldosa tillsammans med en app för smartphones och läsplattor. Dosan tas snabbt upp av både små företag och privatpersoner, som nu kan strunta i kontanter och ta betalt med kort utan att behöva traditionella kortläsare från de stora betalbolagen. Dosan syns inte sällan på loppisar. 

Izettles chipläsare avbildad i Dagens Industri 2012.
Izettles chipläsare avbildad i Dagens Industri 2012.Foto:Evelina Carborn

2012: Tar sig an Europa

Izettle tar, med hjälp av nya investeringar på runt 220 miljoner kronor, sina första steg utanför Sverige och tar sig an de nordiska grannarna. I samma veva går man in på de stora marknaderna i Storbritannien och Tyskland. 

Izettles grundare Jacob de Geer i början av bolagets resa.
Izettles grundare Jacob de Geer i början av bolagets resa.Foto:Evelina Carborn

2013: Storbank investerar och nya världsdelar hägrar

Spanska storbanken Banco Santander investerar drygt 45 miljoner i Izettle. Genom investeringen och bankens nätverk får man tillgång till fler kunder i Spanien och Storbritannien. Samtidigt tar man sig an Sydamerika och Centralamerika där Brasilien och Mexiko blir nya marknader för bolaget.

Grundaren Magnus Nilsson och arkitekten Thomas Sandell som har designat bettaldosan intervjuas i Dagens Industri 2013.
Grundaren Magnus Nilsson och arkitekten Thomas Sandell som har designat bettaldosan intervjuas i Dagens Industri 2013.Foto:Joey Abrait

2015: Vill bli bank men tyskarna hotar 

Företaget tar in drygt 570 miljoner kronor från delägarna, däribland Intel Capital och Zouk Capital. Bolaget värderas nu till nära 3,5 miljarder kronor, trots en rörelseförlust på 228 miljoner kronor under 2014.

”"Det första och just nu det mest relevanta är att fortsätta växa vår befintliga business. Vi investerar kraftigt i tillväxt. Vi har nästan 50 procent av alla terminaler på marknaden i Sverige. Det är en siffra vi strävar efter på varje marknad", säger Jacob de Geer, vars andel i bolaget värderas till över 700 miljoner kronor.

Enligt bolaget kommer nu 50 procent av alla betalterminaler från Izettle. Man passar också på att lansera lånelösningen Advance, som låter kunder ansöka om “förskott” på framtida korttransaktioner mot en procentsats på framtida intäkter. Dessutom ger man nu ut ett eget betalkort i Mexiko.

Men från Tyskland kommer Sumup in i Sverge och hotar Izettle med egna dosor. "Det ger en annorlunda och bättre användarupplevelse. Våra läsare är enklare att använda och mer pålitliga", säger Sumups vd Daniel Klein.

2016: Nya digitala kassor lockar

Samtidigt som man lanserar den nya dosan Reader köper man för första gången upp ett bolag. 

Det brittiska digitala kassabolaget Intelligent Pos med kassalösningar i molnet blir en del av Izettle. 

Därmed går Izettle in i de fasta kassasystemen samtidigt som man behåller satsningen på de mobila betalningarna.

Kampen fortsätter också mot storbankerna, i en intervju med SvD ryter Jacob de Geer ifrån.

”Vi har varit motarbetade från start av stora internationella banker. Det har handlat om dagisliknande pr-insatser för att underminera vår trovärdighet till negativ lobbying i branschen”, säger han. 

2017: Rykten om försäljning och krattar för börsen

Jacob de Geer säger i en intervju med Di Digital att bolaget förbereder en notering på Stockholmsbörsen. Han öppnar dock upp för en försäljning, även om han inte föredrar det.

”En försäljning är verkligen inte vår ambition utan det är att bygga Izettle till en ny typ av finansiell tjänsteaktör under de närmaste tio åren. Jag har ingen längtan efter att merga med någon annan, men sen är det ju så att 1+1 ibland blir 3.”

Bolaget tar in 570 miljoner kronor i kapital och lanserar faktureringssystemet Invoice. Dessutom öppnar man möjligheten för andra betalmetoder, som Swish, till sina system. Värderingen av bolaget ligger nu på 4,3 miljarder kronor.

2018: Storskräll när Izettle nobbar börsen för jätteaffär 

Izettles vd Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och bolagets operative chef Bill Ready.
Izettles vd Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och bolagets operative chef Bill Ready.Foto:Paypal

Spekulationerna om börsnoteringen haglar och Jacob de Geer blir intervjuad ofta i svensk och internationell press. Källor uppger till Di Digital att en notering är nära förestående och att prislappen kommer att landa på runt 10 miljarder kronor.

Den 8 maj kommer det väntade beskedet: Izettle meddelar att man avser noteras på Stockholmsbörsen. I processen avser man att ta in omkring 2 miljarder kronor i nytt kapital, genom en nyemission. 

Den första handelsdagen uppges av Di Digitals källor vara den 31 maj, och tickern bolagets aktie skall handlas under är IZTL. Allt är klart.

Men den 17 maj sent på kvällen svensk tid kommer en nyhet som förändrar allt. Istället för att bli ett börshandlat bolag säljs Izettle till Paypal i ett uppköp värt 19 miljarder kronor, det största hittills för den amerikanska betalgiganten.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera