1515
Annons

Izettle-veteranerna tar in 128 miljoner kronor och siktar mot USA

Thor Olof Philogène och Sarah Lee, tidigare toppchefer på Izettle, tar in 128 miljoner kronor i saas-bolaget Stravito. 

”Det ska vara lika enkelt som Spotify”, säger Thor Olof Philogène om tjänsten, som lagrar och kategoriserar kundföretagens sälj- och marknadsinformation.

Stravitos ägarteam. Från höger: Anders Örbom, Thor Olof Philogène, Sarah Lee och Andreas Lee.
Stravitos ägarteam. Från höger: Anders Örbom, Thor Olof Philogène, Sarah Lee och Andreas Lee.Foto:Foto: Peter Frantzell

Stravito är ett saas-bolag som hjälper företag att strukturera marknadsdata. Tjänsten kombinerar enkel sökfunktion med maskininlärning som klassificerar och taggar informationen, vilket tar bort mycket manuell handpåläggning. 

Bland kunderna finns tungviktare som Danone, Electrolux, Carlsberg och Comcast. 

”I grund och botten hjälper vi globala företag att på ett bättre sätt förstå och agera på marknadsinformation om deras kunder”, förklarar medgrundaren Thor Olof Philogène. 

Bakom bolaget, som bildades 2017, står utöver Thor Olof Philogène och Sarah Lee entreprenörerna Andreas Lee och Anders Örbom. De drev tidigare drev researchbolaget Norm under 15 års tid, som numera ägs av jätten Ipsos. 

”Idén kom från att de fick se hur de stora bolagen hörde av sig och påvisade att de inte hittade sin interna information. Istället kontaktade de det externa bolaget och bad om hjälp”, berättar Thor Olof Philogène.

Parallellt såg Sara Lee och Thor Olof Philogène samma problem, och när duon lämnade Izettle under våren 2017 slog de sina påsar ihop med Andreas Lee och Anders Örbom. 

Läs mer: Izettle-veteraner tar in 58 miljoner till sin sökmotor – Hagströmer investerar

Stravito har lagt mycket fokus på användarupplevelsen. Den ska vara lika enkel att begripa som Spotify, Google eller Netflix, men i bolagsmiljö. 

”Som konsument är man van vid att allt är enkelt, varför ska de inte vara det när du är på ett storbolag? Det är vår ledstjärna. Något vi stöter på ofta är att vi ersätter Microsoft Sharepoint, som länge varit standardlösningen som man kör med tills man ger upp. Det är på den vägen man hittar oss”, fortsätter han. 

Den senaste rundan på 128 miljoner kronor leds av holländska Endeit Capital, och existerande investerare HenQ, Inventure och Creades deltar också. Totalt har bolaget nu tagit in 207 miljoner kronor. 

Med pengarna kommer Stravito accelerera produktutvecklingen och expandera globalt, med fokus på Nordamerika. Stravito har idag runt 40 anställa och kontor i Stockholm, Malmö och Amsterdam och har precis satt upp ett kontor i Boston. 2020 omsatte bolaget 21, 3 miljoner kronor, en fördubbling jämfört med året innan. 

”I dagsläget befinner sig 95 procent av vårt team i Europa, och vår pitch är väldigt Europacentrerad. Verkligheten för amerikanska bolag ser annorlunda ut, så vi behöver lära oss marknaden och även anställa folk. Men vi har redan nu fantastiska varumärken som kunder, och det kommer hjälpa oss när vi går in i Nordamerika”, avslutar Thor Olof Philogène. 

Fotnot: Saas eller ”software as a service” är en prenumerationsbaserad teknisk plattform.


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?