1515

Izettle-grundaren investerar i erotikapp – växer med 50 procent per vecka

Den svenska erotikappen Ohcleo har användare i 130 länder och betalande prenumeranter växer varje vecka. På ägarlistan står Izettle-grundaren Jacob de Geer och Heinz-arvtagaren André Heinz.
”Vi är tagna på sängkanten av den snabba internationella spridningen”, säger medgrundaren och vd:n Celine Fierro.

Erotikljudtjänsten Ohcleos grundare Celine Fierro och Anders Lövbrand, och Izettles grundare Jacob de Geer som har investerat i deras bolag.
Erotikljudtjänsten Ohcleos grundare Celine Fierro och Anders Lövbrand, och Izettles grundare Jacob de Geer som har investerat i deras bolag.

I april i år tog erotikappen Ohcleo in en investering på 10 miljoner kronor. Sedan dess har ljudtjänsten fortsatt att växa och laddats ned i över 130 länder. 

Då var grundarna hemlighetsfulla kring vem som stod bakom kapitaltillskottet förutom de befintliga investerarna. Men med nyemissionen inrapporterad till Bolagsverket i dagarna står det klart att betaltjänsten Izettles medgrundare Jacob de Geers namn finns i ägarlistan.

”Det är kul att han valt att investera i just Ohcleo, och hans engagemang och kunskap är jättevärdefullt”, säger Ohcleos medgrundare och vd Celine Fierro. 

Hon startade Ohcleo i mitten av 2020 tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon träffade när de var kollegor på marknadsföringstjänsten Swadd. Jacob de Geer stötte de på när de hade kontor på startuphubben Epicenter, som sa att han hade hört talas om dem och ville höra deras pitch.

Även André Heinz, som är styvson till John Kerry och arvtagare av Heinz-imperiet, har investerat. Han har valt bort att engagera sig i familjeföretaget, och istället för ketchup intresserar han sig för hållbar utveckling och har investerat i flera miljörelaterade projekt.

Läs mer: Ketchupprinsen: ”Bygg inte städer som kretsar kring bilar”

Men nu har André Heinz även fått upp ögonen för Ohcleo, som har växt snabbt de senaste månaderna och vill utmana världsettan inom ljuderotik – den amerikanska appen Dipsea.

”Vi är helt tagna på sängkanten av den snabba internationella spridningen”, säger Celine Fierro.

Ohcleos app har hittills fått 20 000 gratisnedladdningar och användarna har tillsammans har lyssnat på över 350 000 minuter av erotiska ljudberättelser. Man börjar så smått få in betalande användare och i dagsläget ökar dem med 50 procent per vecka från hittills små volymer. Appen används, enligt Celine Fierro, i 130 länder, men störst är den i Storbritannien, USA och Kanada.

”Vi hade appen öppen under maj och juni för att få in så många användare som möjligt och snabbt kunna samla in data, men vi står fast vid att vi kommer ha 15 000 betalande användare i slutet av det här året.”

Ohcleo riktar sig främst till kvinnor, även om män också är välkomna. Idén bakom är att utmana den mansdominerade porrindustrin och skapa ett hälsosamt alternativ som kan stärka kvinnor i sin sexualitet.

Sedan investeringen i april har teamet, som har växt till från sex till tio personer, utvecklat produkten och innehållet. Man har hittat en bra balans för vad som krävs för att få betalande användare, tycker Celine Fierro. 

I september kommer Ohcleo börja göra ännu mer marknadsföring på Google och i sociala medier. Även podcasts och influerare är viktiga marknadsföringskanaler, men främst i USA.

”Vårt Instagram-konto har tyvärr blivit nedtaget, där vi har 12 000–13 000 följare, och det verkar främst vara på grund av ord som uppmuntrar till sex. Men vi tror att vi får tillbaka det snart”, säger Celine Fierro.

Ohcleo har också blivit utslängt från appbutiken Google Play två gånger, säger hon, men är tillbaka igen.

I Sverige har tre ljudappar med erotik för kvinnor lanserats i år. Förutom Ohcleo är det dels Blanchestories och dels AVA Stories, som Di Digital har rapporterat om tidigare. De har lite olika inriktningar och innehållet i Ohcleo är enbart på engelska, medan de andra två har innehåll på svenska.

Läs också: De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?