1515
Annons

Izettle-grundaren investerar i erotikapp – växer med 50 procent per vecka

Den svenska erotikappen Ohcleo har användare i 130 länder och betalande prenumeranter växer varje vecka. På ägarlistan står Izettle-grundaren Jacob de Geer och Heinz-arvtagaren André Heinz.
”Vi är tagna på sängkanten av den snabba internationella spridningen”, säger medgrundaren och vd:n Celine Fierro.

Erotikljudtjänsten Ohcleos grundare Celine Fierro och Anders Lövbrand, och Izettles grundare Jacob de Geer som har investerat i deras bolag.
Erotikljudtjänsten Ohcleos grundare Celine Fierro och Anders Lövbrand, och Izettles grundare Jacob de Geer som har investerat i deras bolag.

I april i år tog erotikappen Ohcleo in en investering på 10 miljoner kronor. Sedan dess har ljudtjänsten fortsatt att växa och laddats ned i över 130 länder. 

Då var grundarna hemlighetsfulla kring vem som stod bakom kapitaltillskottet förutom de befintliga investerarna. Men med nyemissionen inrapporterad till Bolagsverket i dagarna står det klart att betaltjänsten Izettles medgrundare Jacob de Geers namn finns i ägarlistan.

”Det är kul att han valt att investera i just Ohcleo, och hans engagemang och kunskap är jättevärdefullt”, säger Ohcleos medgrundare och vd Celine Fierro. 

Hon startade Ohcleo i mitten av 2020 tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon träffade när de var kollegor på marknadsföringstjänsten Swadd. Jacob de Geer stötte de på när de hade kontor på startuphubben Epicenter, som sa att han hade hört talas om dem och ville höra deras pitch.

Även André Heinz, som är styvson till John Kerry och arvtagare av Heinz-imperiet, har investerat. Han har valt bort att engagera sig i familjeföretaget, och istället för ketchup intresserar han sig för hållbar utveckling och har investerat i flera miljörelaterade projekt.

Läs mer: Ketchupprinsen: ”Bygg inte städer som kretsar kring bilar”

Men nu har André Heinz även fått upp ögonen för Ohcleo, som har växt snabbt de senaste månaderna och vill utmana världsettan inom ljuderotik – den amerikanska appen Dipsea.

”Vi är helt tagna på sängkanten av den snabba internationella spridningen”, säger Celine Fierro.

Ohcleos app har hittills fått 20 000 gratisnedladdningar och användarna har tillsammans har lyssnat på över 350 000 minuter av erotiska ljudberättelser. Man börjar så smått få in betalande användare och i dagsläget ökar dem med 50 procent per vecka från hittills små volymer. Appen används, enligt Celine Fierro, i 130 länder, men störst är den i Storbritannien, USA och Kanada.

”Vi hade appen öppen under maj och juni för att få in så många användare som möjligt och snabbt kunna samla in data, men vi står fast vid att vi kommer ha 15 000 betalande användare i slutet av det här året.”

Ohcleo riktar sig främst till kvinnor, även om män också är välkomna. Idén bakom är att utmana den mansdominerade porrindustrin och skapa ett hälsosamt alternativ som kan stärka kvinnor i sin sexualitet.

Sedan investeringen i april har teamet, som har växt till från sex till tio personer, utvecklat produkten och innehållet. Man har hittat en bra balans för vad som krävs för att få betalande användare, tycker Celine Fierro. 

I september kommer Ohcleo börja göra ännu mer marknadsföring på Google och i sociala medier. Även podcasts och influerare är viktiga marknadsföringskanaler, men främst i USA.

”Vårt Instagram-konto har tyvärr blivit nedtaget, där vi har 12 000–13 000 följare, och det verkar främst vara på grund av ord som uppmuntrar till sex. Men vi tror att vi får tillbaka det snart”, säger Celine Fierro.

Ohcleo har också blivit utslängt från appbutiken Google Play två gånger, säger hon, men är tillbaka igen.

I Sverige har tre ljudappar med erotik för kvinnor lanserats i år. Förutom Ohcleo är det dels Blanchestories och dels AVA Stories, som Di Digital har rapporterat om tidigare. De har lite olika inriktningar och innehållet i Ohcleo är enbart på engelska, medan de andra två har innehåll på svenska.

Läs också: De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Readlys vd efter Disney-rusningen: ”Början på något stort”

Readlys vd Mats Brandt beskriver det nya avtalet med Disney som ”början på något stort”. 

Han tror också att förlagens ökade kostnader för papper och distribution kan verka i den digitala magasinstjänstens favör.

”Vi tror att möjligheterna är stora, trots det svåra läget”, säger han.

Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.
Readlys vd Mats Brandt har tecknat ett samarbetsavtal med den amerikanska mediejätten Disney.Foto:TT och press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera