1515

Izettle dras med 300 miljoner i förluster

Bankutmanaren Izettles försäljning ökade med över 80 procent i fjol. Förlusterna uppgick till 295 miljoner kronor. Nu fortsätter expansionståget.

Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.
Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.Foto:Jesper Frisk

Finansuppstickaren Izettle, som erbjuder betalningslösningar och mindre lån till butikshandlare, omsatte 348 miljoner kronor i fjol, enligt en färsk årsredovisning. Därmed ökar omsättningen med 83 procent mot 2014.

Det är logiskt att investera tungt.

Rörelseförlusten på 295 Mkr är nästan lika stor som omsättningen. Men det är precis enligt plan, enligt vd och medgrundare Jacob de Geer. Han påpekar att kostnaderna bara ökar hälften så fort som försäljningen.

”Det finns relativt få aktörer som är fokuserade på våra segment. Investeringarna på kundanksaffningssidan betalar av sig så snabbt att det är logiskt att investera tungt. Väldigt få handlare lämnar oss”, säger han.

Läs mer: Han blir stormrik på Izettle

Izettle gör frekventa poänger av bankernas digitala trögrörlighet men bolaget har flera år kvar till lönsamhet. Den lagda budgeten för Izettle dit, säger Jacob de Geer.

”Givet att vi inte behöver öka antalet människor i paritet med volym, och att kunderna stanna kvar, är det ganska enkelt. Behöver vi prioritera lönsamhet före tillväxt kan vi dra ner på hela vår kundanskaffning”, säger han.

Jacob de Geer vore nöjd om nuvarande tillväxt och kostnadsökningar håller i sig. I så fall skulle Izettle nå lönsamhet åtta år in på sin bolagsresa, alltså 2018. 

Vi har varit igång i fem år – Klarna i tio.

Izettle har i dagsläget inga planer på att ta in ytterligare kapital, säger Jacob de Geer. Ägarkretsen innefattar redan riskkapitaljättar som Index Ventures, Creandum, Northzone och Intel Capital. Izettle har hittills tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital och omsatte i fjol en fjärdedel av den summan.

Läs mer: Jätteinvestering i iZettle – tar in halv miljard kronor

Som jämförelse omsatte finansjätten Klarna 2,8 miljarder kronor i fjol, en bit över det externa kapitalet på 2,3 miljarder kronor.

”Vi har varit igång i fem år och Klarna i tio år. Fråga mig om fem år om jag är nöjd med den position vi har då jämfört med Klarnas position vid samma ålder”, säger Jacob de Geer.

Den amerikanska betalningstjänsten Square, Izettles tydligaste konkurrent, har handlats på New York-börsen sedan november i fjol. Square, som inte heller är lönsamt, hade på onsdagen ett börsvärde på 25 miljarder kronor, eller 2,5 gånger fjolårets försäljning.

Vid sin senaste nyemission värderades Izettle till 3,5 miljarder kronor, eller drygt 18 gånger föregående års omsättningssiffra.

Det är inte upp till Izettle att bedöma rimligheten i bolagets värdering, säger Jacob de Geer.

”Det är marknaden och de som väljer att investera i bolaget som gör det”‚ säger han.

Läs mer: Nu ska iZettle bli ett låneföretag – så här funkar det


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?