1515
Annons

Izettle dras med 300 miljoner i förluster

Bankutmanaren Izettles försäljning ökade med över 80 procent i fjol. Förlusterna uppgick till 295 miljoner kronor. Nu fortsätter expansionståget.

Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.
Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.Foto:Jesper Frisk

Finansuppstickaren Izettle, som erbjuder betalningslösningar och mindre lån till butikshandlare, omsatte 348 miljoner kronor i fjol, enligt en färsk årsredovisning. Därmed ökar omsättningen med 83 procent mot 2014.

Det är logiskt att investera tungt.

Rörelseförlusten på 295 Mkr är nästan lika stor som omsättningen. Men det är precis enligt plan, enligt vd och medgrundare Jacob de Geer. Han påpekar att kostnaderna bara ökar hälften så fort som försäljningen.

”Det finns relativt få aktörer som är fokuserade på våra segment. Investeringarna på kundanksaffningssidan betalar av sig så snabbt att det är logiskt att investera tungt. Väldigt få handlare lämnar oss”, säger han.

Läs mer: Han blir stormrik på Izettle

Izettle gör frekventa poänger av bankernas digitala trögrörlighet men bolaget har flera år kvar till lönsamhet. Den lagda budgeten för Izettle dit, säger Jacob de Geer.

”Givet att vi inte behöver öka antalet människor i paritet med volym, och att kunderna stanna kvar, är det ganska enkelt. Behöver vi prioritera lönsamhet före tillväxt kan vi dra ner på hela vår kundanskaffning”, säger han.

Jacob de Geer vore nöjd om nuvarande tillväxt och kostnadsökningar håller i sig. I så fall skulle Izettle nå lönsamhet åtta år in på sin bolagsresa, alltså 2018. 

Vi har varit igång i fem år – Klarna i tio.

Izettle har i dagsläget inga planer på att ta in ytterligare kapital, säger Jacob de Geer. Ägarkretsen innefattar redan riskkapitaljättar som Index Ventures, Creandum, Northzone och Intel Capital. Izettle har hittills tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital och omsatte i fjol en fjärdedel av den summan.

Läs mer: Jätteinvestering i iZettle – tar in halv miljard kronor

Som jämförelse omsatte finansjätten Klarna 2,8 miljarder kronor i fjol, en bit över det externa kapitalet på 2,3 miljarder kronor.

”Vi har varit igång i fem år och Klarna i tio år. Fråga mig om fem år om jag är nöjd med den position vi har då jämfört med Klarnas position vid samma ålder”, säger Jacob de Geer.

Den amerikanska betalningstjänsten Square, Izettles tydligaste konkurrent, har handlats på New York-börsen sedan november i fjol. Square, som inte heller är lönsamt, hade på onsdagen ett börsvärde på 25 miljarder kronor, eller 2,5 gånger fjolårets försäljning.

Vid sin senaste nyemission värderades Izettle till 3,5 miljarder kronor, eller drygt 18 gånger föregående års omsättningssiffra.

Det är inte upp till Izettle att bedöma rimligheten i bolagets värdering, säger Jacob de Geer.

”Det är marknaden och de som väljer att investera i bolaget som gör det”‚ säger han.

Läs mer: Nu ska iZettle bli ett låneföretag – så här funkar det


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?