1515

Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018”

Det ”digitala modehuset” Ivyrevel har tagit in H&M och nu senast Zalando som delägare. Med hjälp av klädjättarna satsar startupbolaget på att bli vinstdrivande nästa år.

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleks Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleks Subosic.Foto:Oskar Omne

Det var för fem år sedan som e-handelssajten Ivyrevel (NTL) grundades av Gustav Springfeldt, bloggerskan Kenza Zouiten och syskonen Aleks och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep. 

Podd: ”Därför möts Zalando och H&M i Kenzas bolag” 

”Ingen av oss har en bakgrund inom mode. Men istället för att se det som en svaghet ser vi det som en styrka. Det har hjälpt oss att tänka annorlunda och få till samarbeten som andra klädmärken aldrig skulle drömma om”, säger Dejan Subosic när Di Digital träffar delar av grundarteamet i ett rum på Diplomat Communications på Kungsgatan i Stockholm. 

Bolaget har just tagit in 20 miljoner kronor från e-handlaren Zalando, som Kinnevik är storägare i. Därmed ansluter sig Zalando till H&M, som blev delägare i Ivyrevel redan hösten 2016. Sammanlagt har de båda rivalerna investerat 50 Mkr i bolaget och äger tillsammans drygt 30 procent av det.

Läs även: Zalando investerar i H&M:s startupbolag

Att konkurrenter som H&M och Zalando investerar i samma startupbolag och dessutom går in med en styrelseledamot vardera kan te sig märkligt för en utomstående men enligt Carsten Keller, ansvarig för partnersamarbeten på Zalando, är det ett tecken på att modebranschen är i förändring.

”Vi ser inte modeindustrin som en tennismatch mellan olika aktörer utan vi ser det snarare som ett ekosystem där alla aktörer samspelar. Tidigare arbetade alla aktörer på egen hand men som i denna saminvestering kan båda sidor bidra med sina styrkor. Vi ser ingen motsägelse i det”, säger Carsten Keller.

Som strategiska partners kan H&M och Zalando sägas vara klockrena för ett bolag som Ivyrevel. Genom H&M har de fått tillgång till en av världens största och mest effektiva produktionsapparater. 

”Alla våra kläder är tillverkade på H&M-gruppens produktionsskedja. Så vi behöver inte hitta fabriker och material och vår standard för hållbarhet är samma som deras”, säger Aleks Subosic. 

Från vänster: Aleks Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic.
Från vänster: Aleks Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic.Foto:Ivyrevel

Samtidigt som Ivyrevel drar nytta av H&M:s nätverk har de även ett samarbete med Zalando sedan över ett år tillbaka, där Ivyrevels kläder säljs via e-handlarens kanaler. Bolagets nya investering i Ivyrevel ger inte enbart startupbolaget kapital utan även ett fördjupat samarbete. Zalando kommer nu att ta över all logistik för Ivyrevels europeiska kunder. 

”Det är en fantastisk plattform att växa på och ett sätt att nå ut bredare i Tyskland. Idag finns vi på ett 80-tal marknader. För oss är Sverige störst om man tittar på köp via vår hemsida men Tyskland är större om man tar det totala antalet köpta plagg”, säger Dejan Subosic.

I och med att H&M och Zalando står för produktionskedjan, infrastrukturen och logistiken kan man fråga sig varför de är intresserade av Ivyrevel. 

”Vi vill bygga den mest relevanta plattformen för modeköp. Det kan man bara göra om man har de mest relevanta klädmärkena. Där ingår dels de etablerade märkena men för den yngre generationen, som har ett helt annat sätt att interagera med mode, behöver man märken som Ivyrevel. De är 100 procent digitala precis som vi och de delar även vår vision”, säger Carsten Keller.

Carsten Keller är VP Partner Solutions på Zalando.
Carsten Keller är VP Partner Solutions på Zalando.Foto:pressbild

Ivyrevel har fått mycket publicitet i och med att den kända modebloggerskan Kenza Zouiten är en av grundarna och bolaget har satsat stort på att nå ut med sitt varumärke via influencers. Och det är kanske det som gör bolaget så intressant för jättarna. 

”Vi samarbetar med 200 influencers i veckan. Vi har fyra personer som jobbar heltid med att hitta rätt bland dem. Det är mycket trial and error”, säger Dejan Subosic.

Läs även: Di Weekend – Taggat och delbart mode 

På Ivyrevels sajt möts man av modeller med putande läppar och glossiga kläder. E-handelssajten beskriver sig som ett ”digitalt modehus” och inspireras av ”urbana kontraster, starka självständiga kvinnor och av nutiden”, enligt bolagets hemsida. I jämförelse med traditionella modebolag är det just den digitala aspekten som är den viktigaste för grundarna.

”Vi har det digitala tankesättet i ryggmärgen. Allt vi gör, från vår design till vår logistik är digitalt”, säger Aleks Subosic. 

På vilket sätt är det digitalt?

”I jämförelse med offline har vi bara det visuella att jobba med. Så då måste det vara picture perfect när kunderna snapchattar eller lägger upp bilden på instagram. Men vi har inte samma utmaningar som de med fysiska butiker eftersom vi aldrig behöver tänka på hur plagget kommer att se ut med resten av kollektionen eller på galgen”, säger Dejan Subosic.

I fjol omsatte Ivyrevel 20 Mkr och gjorde en förlust på 5 Mkr. Varken Aleks eller Dejan Subosic vill uppge några preliminära siffror för 2017 men ser ljust på framtiden.

”Vi tror att vi kommer att få absolut störst tillväxt under 2019 och framåt. Under 2018 kommer vi att nå break-even. Idén har aldrig varit att skapa ett bolag som bara sväljer kapital”, säger Dejan Subosic. 

”Idén har inte heller varit att bygga ett bolag som vi har stora ägarandelar i men som är jättelitet. Vi har alltid velat bygga ett stort företag”, fyller Aleks Subosic i.

Om Ivyrevel lyckas bli vinstdrivande nästa år återstår att se. Det är i fall en affärsmodell som deras nyaste delägare uppmuntrar.

”Som strategisk investerare är det viktigt att man delar samma bild. Zalandos grundare David (Schneider, reds anm.) och Robert (Gentz, reds anm.) hade noll koll på mode när de började sälja flip flops. Sen gick de från flip flops till skor till kläder. Så vi gillar modellen att hitta ett recept som fungerar för att kunna nå break-even innan man skalar”, säger Carsten Keller.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?