1515

It-säkerhetsaktie rusar på myndighetsorder: ”Handlar om att dela hemlig information”

Cybersäkerhetsföretaget Advenica har fått en order värd 30 miljoner kronor från en svensk myndighet. Aktien har stigit med över 30 procent efter beskedet.

”Det handlar om vpn-kryptering för att dela hemlig och känslig information”, säger vd:n Marie Bengtsson.

Marie Bengtsson, vd på Advenica.
Marie Bengtsson, vd på Advenica.

Leveranserna ska enligt bolaget börja ske under andra halvåret. Tidigare har bolaget bland annat tidigare tagit order från Försvarets Materielverk flera gånger och ett fyraårigt avtal med ett svenskt energibolag på fyra år värt 29 Mkr. Advenica vill dock inte säga vilken myndighet ordern på kryptoprodukter gäller. 

”Det är lite speciellt då vi jobbar med många hemliga kunder. Men det handlar om vpn-kryptering för att kunna dela hemlig och känslig information. Vi är nischade mot hög skyddsklass för kritisk infrastruktur som energi och försvar”, säger vd:n Marie Bengtsson.

Enligt vd:n handar det om verkligt kritisk information som kan röra allt ifrån ifrån industrispionage till försvar där man söker information för att skada ett land. Hotbilden har enligt henne ökat generellt samtidigt som fler områden berörs.

”Till exempel är snart även processindustri kritiskt för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill”, säger hon.

Advenica är enligt dem själva ett av endast fyra företag i världen med vpn-teknik på högsta säkerhetsnivå som är godkänt av EU. Enligt bolaget används dess produkter främst av försvarsindustri, myndigheter och verksamheter inom kritisk infrastruktur. 

”Vi är oerhört glada för det fortsatta förtroendet och långsiktiga samarbetet med denna kund. Advenicas kryptoprodukter är till för de mest krävande kunderna då produkterna är certifierade för användning upp till högsta signalskyddsgraden och är godkända för att skydda information som är placerad i säkerhetsskyddsklassen 'Kvalificerad hemlig'. Med hjälp av våra produkter kan kunderna öka informations-säkerheten och därmed bidra till en säkrare värld”, säger Marie Bengtsson, vd på Advenica i ett uttalande.

Aktien rusade på First North på beskedet med över 60 procent och var uppe före lunch på 8,98 kronor för att sedan falla tillbaka till omkring 7,3 kronor. Strax efter lunch var aktien upp med 34 procent. Advenica stigit med 135 procent hittills i år till ett marknadsvärde på 243 Mkr.

Advenica ökade omsättningen med 12 procent förra året till 84,4 miljoner kronor och rörelseresultatet (ebit) landade på –18,6 Mkr. Bolaget grundades 1993 och har idag över 50 medarbetare i Sverige, Finland och Österrike.

Texten uppdateras.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?