Annons

It-miljardären Dan Olofsson satsar vidare på elsurfbräda

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Bolaget nådde i fjol ett kommersiellt genombrott och sålde runt 200 brädor – tack vare nya kapitaltillskott från it-miljardären Dan Olofsson. ”Vi har blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd.

Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.
Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.Foto:Press och Di.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan säljs i snitt för 100 000 kronor och gör att man kan glida fram på ytan i uppåt 55 kilometer i timmen utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

Nu har Radinn tagit in 32 miljoner kronor i en nyemission.

”Pengarna finansierar verksamheten i sin helhet och alla de investeringar vi har gjort i så väl hårdvara, mjukvara som organisationen. Under det senaste året har vi arbetat hårt med att bygga upp processer för hur vi ska hantera både kunder och leverantörer. För att vara krass har vi varit ett företag som blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn.

Transaktionen sker till en värdering om 112 Mkr, med det nya kapitalet inräknat. Det är lägre än när bolaget senast tog in externa pengar under hösten 2019. 

Läs mer: Malmöbolagets bräda får ny fart – tar in färska miljoner 

Mer än hälften av summan kommer från it-miljardären Dan Olofsson, grundare av konsultbolaget Sigma, som var en storägare i bolaget sedan tidigare. Även Mikael Lindblom, grundare av molnbolaget Medius och tidig investerare i Einride, deltar i nyemissionen.

”Vi håller faktiskt på att ta in ytterligare 30 miljoner i kapital, två tredjedelar av den summan är redan säkrade med löften från investerare”, säger han.

Radinns resa inleddes som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns. Sedan dess har bolaget kämpat med att nå ett kommersiellt genombrott.

I fjol skedde dock ett trendbrott när omsättningen steg kraftigt till 14,4 miljoner kronor och ungefär 200 brädor levererades. 

Men tillväxten har mycket riktigt varit kostsam, bara under 2019 gick Radinn back med 52 Mkr på rörelsenivå. Likt elbilstillverkaren Tesla har Radinn till exempel investerat i möjligheten för kunderna att uppgradera prestandan i brädans motor och batteri trådlöst via en app.

Calle Håkansson uppger att bolaget ridit vidare på den positiva tillväxtvågen i år och att man är i färd med att sälja ungefär 1 100 surfbrädor under 2020.

”I början av maj hade vi redan sålt för över 30 miljoner kronor. Om vi fortsätter så kommer vi hamna på minst 110 miljoner kronor i omsättning för helåret, vilket förstås är glädjande. Trots coronapandemin levererar vi över prognos”, säger han.

Men Radinn har tidigare gjort sig kända för ambitiösa planer som inte riktigt infriats. I en intervju med Di Digital från september i fjol hävdade Calle Håkansson att Radinns prognos vara att nå en omsättning på 50 Mkr under 2019 och 200 Mkr under 2020.

Vad hände? 

”Det beror på att vi ändrade strategi och valde att försöka bli kassaflödespositiva, i stället för att enbart satsa på tillväxt. Vi kände att det var viktigt för oss att hitta en stabilitet för bolaget och kunna bevisa för marknaden att det går att nå lönsamhet”, säger Calle Håkansson, och tillägger att Radinn eventuellt kommer göra en knapp vinst på sista raden redan i år. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera