1515

It-miljardären Dan Olofsson satsar vidare på elsurfbräda

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Bolaget nådde i fjol ett kommersiellt genombrott och sålde runt 200 brädor – tack vare nya kapitaltillskott från it-miljardären Dan Olofsson. ”Vi har blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd.

Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.
Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.Foto:Press och Di.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan säljs i snitt för 100 000 kronor och gör att man kan glida fram på ytan i uppåt 55 kilometer i timmen utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

Nu har Radinn tagit in 32 miljoner kronor i en nyemission.

”Pengarna finansierar verksamheten i sin helhet och alla de investeringar vi har gjort i så väl hårdvara, mjukvara som organisationen. Under det senaste året har vi arbetat hårt med att bygga upp processer för hur vi ska hantera både kunder och leverantörer. För att vara krass har vi varit ett företag som blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn.

Transaktionen sker till en värdering om 112 Mkr, med det nya kapitalet inräknat. Det är lägre än när bolaget senast tog in externa pengar under hösten 2019. 

Läs mer: Malmöbolagets bräda får ny fart – tar in färska miljoner 

Mer än hälften av summan kommer från it-miljardären Dan Olofsson, grundare av konsultbolaget Sigma, som var en storägare i bolaget sedan tidigare. Även Mikael Lindblom, grundare av molnbolaget Medius och tidig investerare i Einride, deltar i nyemissionen.

”Vi håller faktiskt på att ta in ytterligare 30 miljoner i kapital, två tredjedelar av den summan är redan säkrade med löften från investerare”, säger han.

Radinns resa inleddes som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns. Sedan dess har bolaget kämpat med att nå ett kommersiellt genombrott.

I fjol skedde dock ett trendbrott när omsättningen steg kraftigt till 14,4 miljoner kronor och ungefär 200 brädor levererades. 

Men tillväxten har mycket riktigt varit kostsam, bara under 2019 gick Radinn back med 52 Mkr på rörelsenivå. Likt elbilstillverkaren Tesla har Radinn till exempel investerat i möjligheten för kunderna att uppgradera prestandan i brädans motor och batteri trådlöst via en app.

Calle Håkansson uppger att bolaget ridit vidare på den positiva tillväxtvågen i år och att man är i färd med att sälja ungefär 1 100 surfbrädor under 2020.

”I början av maj hade vi redan sålt för över 30 miljoner kronor. Om vi fortsätter så kommer vi hamna på minst 110 miljoner kronor i omsättning för helåret, vilket förstås är glädjande. Trots coronapandemin levererar vi över prognos”, säger han.

Men Radinn har tidigare gjort sig kända för ambitiösa planer som inte riktigt infriats. I en intervju med Di Digital från september i fjol hävdade Calle Håkansson att Radinns prognos vara att nå en omsättning på 50 Mkr under 2019 och 200 Mkr under 2020.

Vad hände? 

”Det beror på att vi ändrade strategi och valde att försöka bli kassaflödespositiva, i stället för att enbart satsa på tillväxt. Vi kände att det var viktigt för oss att hitta en stabilitet för bolaget och kunna bevisa för marknaden att det går att nå lönsamhet”, säger Calle Håkansson, och tillägger att Radinn eventuellt kommer göra en knapp vinst på sista raden redan i år. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?