1515
Annons

It-konsulterna jobbar i skyddsrummen

It-konsulten Sigmas lokaler i Lviv får fungera både som kontor och tillfälligt boende när anställda från hela landet strömmar till den västliga staden. Och de som valt att stanna kvar i de mest drabbade städerna jobbar på, även i skyddsrummen. 

Många ukrainare, däribland Sigmas medarbetare, har flytt till Lviv i västra Ukraina.
Många ukrainare, däribland Sigmas medarbetare, har flytt till Lviv i västra Ukraina.Foto:Bernat Armangue

Sigma är med 1.850 medarbetare en av de största svenska arbetsgivarna i landet. Sedan invasionen inleddes har bolaget gjort en omfattande evakuering av de anställda. Bolagets koncernchef Carl Vikingsson säger att 87 procent av de anställda fortsätter att jobba med sina projekt.

”Vår verksamhet har en väl genomarbetad ”Business Continuity Plan”, för att verksamheten ska rulla på. Vi har möten med våra kunder varje dag. Det kan tyckas vara 'lite iskall business', men faktum är att det finns en agenda och att man ser värdet av det man göra och känner sig behövd. Man ska heller inte underskatta den tryggheten, då har man åtminstone någonting kvar att hålla sig i.”

Runt 200 personer har sökt sig utanför landet, främst till Polen och Ungern men även Tyskland. Någon stor tillströmning till Sverige från Sigma har det inte blivit – hittills har drygt 15 anställda anlänt till Sverige.

”Sverige uppfattas som dyrt, därför tror vår Ukraina-ansvarige inte att det kommer komma fullt så många hit”, säger Carl Vikingsson.

De flesta i Sigmas ukrainska stab har valt att åka till Lviv i västra Ukraina, där Sigma har ett kontor sedan åtta år tillbaka.

”Vi var 200 anställda här på kontoret i Lviv innan kriget. Nu är vi över 1.000 personer här i Lviv-regionen, och ibland är kontoret fullt av katter och hundar när folk träffas för gemensamma frukostar”, säger Alexey Syrotyuk, innovationschef för Sigma i Ukraina.

Till vänster Alexey Syrotyuk, innovationschef för Sigma i Ukraina. Till höger bolagets koncernchef Carl Vikingsson.
Till vänster Alexey Syrotyuk, innovationschef för Sigma i Ukraina. Till höger bolagets koncernchef Carl Vikingsson.

Arbetsplatsen får även fungera som tillfällig sovplats när flyktingströmmarna tilltar.

”Vi försöker hålla kontoret för affärsverksamhet, men det kan användas som tillfällig sovplats för en eller två dagar om de inte har någonstans att bo. Men vi försöker boka boende i lägenhet eller hotell omgående.”

Ett fåtal i hårt drabbade områden som Charkiv och Kiev har valt att stanna.

”Många lyckas jobba även under bombningarna, i skyddsrummen där det inte finns internet. De tar med sina laptops och går utomhus med jämna mellanrum för att få uppkoppling. Det är beundransvärt. Ett av misstagen som Ryssland gjorde var att inte sabotera mobilmasterna. Men anledningen är att det militära kommunikationssystemet bygger på det också, de behöver vårt nätverk också”, säger Alexey Syrotyuk.

Landet har fyra inkallelsenivåer, och befinner sig i dag på steg ett. Den 24 februari utfärdade president Volodymyr Zelenskyj en order om allmän mobilisering, vilket innebär att alla män mellan 18 och 60 år måste stanna i landet. 

Alexey Syrotyuk gjorde sin militärtjänst som reparatör av helikoptrar och flygplan. Många inom it har liknande bakgrund, säger han. 

”Vi har alla nivåer av erfarenheter i bolaget. En del ha militär erfarenhet och är redan vid fronten och kämpar hårt”, säger han. 

Sigma har hittills inte haft några problem med uppkopplingen.

Carl Vikingsson säger att bolaget har god kontakt med Ukrainas digitaliseringsdepartement.

”Internetuppkopplingen är byggd i kluster, så det fungerar fullt ut. Vi har även fått hjälp med terminaler kring Elon Musks Starlink. Men det är basinternet som är det viktiga.”

Självklart är medarbetarna under stress, men å andra sidan finns en känsla av samhörighet och att man gör någonting viktigt, menar Alexey Syrotyuk.

”Det finns någon som heter överlevaresyndrom. När man är i relativ säkerhet vill man göra något mer, och då man inte har vapen kan man jobba och ställa upp som frivillig. Det får dig att känna att du bidrar.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?