1515

Isabella Löwengrip investerar i ny influencer-plattform

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius investerar i nylanserade Brandbassador, som har startats av jumpsuitföretaget Onepieces grundare. Tjänsten ska automatisera det som i dag görs manuellt: föra samman influencers och samarbetspartners.

Parhästarna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius driver bolag och investerar tillsammans.
Parhästarna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius driver bolag och investerar tillsammans.Foto:Oskar Omne
Foto:Oskar Omne

Entreprenören och bloggprofilen Isabella Löwengrip har tidigare gått in i preventivmedelsappen Natural Cycles och frisörbokningstjänsten Wavy.

Förra veckan skrev hon även på sin blogg om Löwengrip Invests "nya ben": Nordic Tech House, som hon beskriver som en startupfabrik. Nu engagerar hon sig i ännu ett techbolag.

Läs mer: Här är Löwengrips nya investering 

“Jag blev jätteimponerad när jag fick se hur det fungerade”, säger hon om Brandbassador till Di Digital.

Bakom bolaget står norrmannen Thomas Adams, grundare till Onepiece som gör mjuka overaller. Jumpsuitföretaget har sedan starten 2007 varit tidiga med att marknadsföra sig i sociala mediekanaler som bloggar och Facebook.

Brandbassador är en plattform som bland annat ska sammanföra företags varumärken med folk som ger dem utrymme i sina sociala mediekanaler i utbyte mot pengar, varor och tjänster. Dessa människor blir ambassadörer och kan vara så kallade influencers, sociala medieprofiler med många följare, men även folk med färre följare.

Redan nu har storstjärnor som Kylie Jenner och Kris Jenner registrerat sig hos Brandbassdor, säger Thomas Adams. Modellen och influencern Gigi Hadid finns också i användarkretsen.

Hur mycket pengar som Isabella, Pingis och övriga investerare har gått in med vill Thomas Adams inte berätta, men han säger att pengarna ska användas inför bolagets lansering.

Klart är att Brandbassador hittills i år har tagit in knappt 8 miljoner kronor, enligt brittiska myndigheter.

“Vi har investerat mer än 25 miljoner kronor i vår teknologiska plattform och när vi nu lanserar den fokuserar vi på marknadsföring, att växa användarbasen och lansera utvalda varumärken.”

Enligt Thomas Adams skiljer sig Brandbassador från rena nätverk för influencers, som Splay, United Influencers och Cure Media. Istället trycker han på Brandbassadors tekniska plattform som ska få dem att stå ut på den globala marknaden.

Läs mer: Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner 

“Vi har 15 utvecklare som har jobbat med den i 15 månader. Till den har vi tagit de tankar, idéer och lärdomar vi har fått från plattformen med Onepiece”, säger Thomas Adams.

Målet med Brandbassador är att automatisera samarbetet mellan varumärken och sociala medieprofiler. Det är något Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius kan se stora fördelar med, inte minst då de själva har erfarenhet både av att driva egna mediekanaler och av produktlanseringar via de egna bolagen Flattred, som gör skor, och skönhetsvarumärket LCC.

Att slippa de mellanhänder som i dag krävs för att ro samarbeten i land mellan influencers och uppdragsgivare är en stor vinst, menar de.

"I dag behöver det göras av människor men via den här plattformen kan vi med några knapptryck sköta vår egen marknadsföring. Istället för att en uppdragsgivare manuellt kontaktar influencers och förhoppningsvis får ett inlägg blir allt automatiserat. Det är unikt", säger Pingis Hadenius.

Isabella Löwengrip exemplifierar den komplexitet som de vill eliminera med ett av hennes egna samarbeten.

“Jag pratade med Ica i dag och pratade med åtta personer. Det här behövs”, säger hon.

Hur mycket tid skulle man spara?

“Hur mycket som helst. Jag har levt i den här branschen i tolv år och har flera anställda som sitter och sköter det här åt mig. Det är ju jättedyrt. Hur ska andra influencers göra? Tänk om man kan ta bort all den här personalen och digitalisera processen”, säger Isabella Löwengrip.

Inför lanseringen ska Brandbassador starta med 20 varumärken och har ytterligare 50 på väntelistan. De ska i dagsläget ha över 31 000 ambassadörer med sammanlagda 971 miljoner följare på sociala medier som till exempel Instagram, Youtube, Facebook och Twitter.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?