1515

Isabella Löwengrip investerar i ny influencer-plattform

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius investerar i nylanserade Brandbassador, som har startats av jumpsuitföretaget Onepieces grundare. Tjänsten ska automatisera det som i dag görs manuellt: föra samman influencers och samarbetspartners.

Parhästarna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius driver bolag och investerar tillsammans.
Parhästarna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius driver bolag och investerar tillsammans.Foto:Oskar Omne
Foto:Oskar Omne

Entreprenören och bloggprofilen Isabella Löwengrip har tidigare gått in i preventivmedelsappen Natural Cycles och frisörbokningstjänsten Wavy.

Förra veckan skrev hon även på sin blogg om Löwengrip Invests "nya ben": Nordic Tech House, som hon beskriver som en startupfabrik. Nu engagerar hon sig i ännu ett techbolag.

Läs mer: Här är Löwengrips nya investering 

“Jag blev jätteimponerad när jag fick se hur det fungerade”, säger hon om Brandbassador till Di Digital.

Bakom bolaget står norrmannen Thomas Adams, grundare till Onepiece som gör mjuka overaller. Jumpsuitföretaget har sedan starten 2007 varit tidiga med att marknadsföra sig i sociala mediekanaler som bloggar och Facebook.

Brandbassador är en plattform som bland annat ska sammanföra företags varumärken med folk som ger dem utrymme i sina sociala mediekanaler i utbyte mot pengar, varor och tjänster. Dessa människor blir ambassadörer och kan vara så kallade influencers, sociala medieprofiler med många följare, men även folk med färre följare.

Redan nu har storstjärnor som Kylie Jenner och Kris Jenner registrerat sig hos Brandbassdor, säger Thomas Adams. Modellen och influencern Gigi Hadid finns också i användarkretsen.

Hur mycket pengar som Isabella, Pingis och övriga investerare har gått in med vill Thomas Adams inte berätta, men han säger att pengarna ska användas inför bolagets lansering.

Klart är att Brandbassador hittills i år har tagit in knappt 8 miljoner kronor, enligt brittiska myndigheter.

“Vi har investerat mer än 25 miljoner kronor i vår teknologiska plattform och när vi nu lanserar den fokuserar vi på marknadsföring, att växa användarbasen och lansera utvalda varumärken.”

Enligt Thomas Adams skiljer sig Brandbassador från rena nätverk för influencers, som Splay, United Influencers och Cure Media. Istället trycker han på Brandbassadors tekniska plattform som ska få dem att stå ut på den globala marknaden.

Läs mer: Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner 

“Vi har 15 utvecklare som har jobbat med den i 15 månader. Till den har vi tagit de tankar, idéer och lärdomar vi har fått från plattformen med Onepiece”, säger Thomas Adams.

Målet med Brandbassador är att automatisera samarbetet mellan varumärken och sociala medieprofiler. Det är något Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius kan se stora fördelar med, inte minst då de själva har erfarenhet både av att driva egna mediekanaler och av produktlanseringar via de egna bolagen Flattred, som gör skor, och skönhetsvarumärket LCC.

Att slippa de mellanhänder som i dag krävs för att ro samarbeten i land mellan influencers och uppdragsgivare är en stor vinst, menar de.

"I dag behöver det göras av människor men via den här plattformen kan vi med några knapptryck sköta vår egen marknadsföring. Istället för att en uppdragsgivare manuellt kontaktar influencers och förhoppningsvis får ett inlägg blir allt automatiserat. Det är unikt", säger Pingis Hadenius.

Isabella Löwengrip exemplifierar den komplexitet som de vill eliminera med ett av hennes egna samarbeten.

“Jag pratade med Ica i dag och pratade med åtta personer. Det här behövs”, säger hon.

Hur mycket tid skulle man spara?

“Hur mycket som helst. Jag har levt i den här branschen i tolv år och har flera anställda som sitter och sköter det här åt mig. Det är ju jättedyrt. Hur ska andra influencers göra? Tänk om man kan ta bort all den här personalen och digitalisera processen”, säger Isabella Löwengrip.

Inför lanseringen ska Brandbassador starta med 20 varumärken och har ytterligare 50 på väntelistan. De ska i dagsläget ha över 31 000 ambassadörer med sammanlagda 971 miljoner följare på sociala medier som till exempel Instagram, Youtube, Facebook och Twitter.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?