1515
Annons

”Iran är en historiskt bra investeringsmöjlighet”

När sanktionerna mot Iran lyfts står ett svenskt bolag som vinnare. Investmentbolaget Pomegranate har investerat tungt i Irans internetsektor. Nu planerar de en börsnotering i Stockholm.

Iranier firade kärnenergiavtalet den 14 juli i fjol.
Iranier firade kärnenergiavtalet den 14 juli i fjol.Foto:TT

I helgen meddelade atomenergiorganet IAEA att Iran uppfyllt alla sina åtaganden i den överenskommelse som gjordes i juli förra året. Därmed lyfte FN, EU och USA många av sina sanktioner mot landet. Bland annat innebär det att Iran får tillbaka frysta tillgångar på drygt 400 miljarder kronor.

Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag.

För det relativt okända svenska investmentbolaget Pomegranate är nyheten om de avslutade sanktionerna rena jackpotten.

”Det här är ett historiskt ögonblick. Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag. Vi är ett av få bolag som kan ge tillgång till den iranska konsumenten”, säger Florian Hellmich, vd för Pomegranate.

Pomegranate grundades för knappt två år sedan. Bakgrunden var att investmentbolaget Vostok Nafta ville investera i Iran men inte kunde göra det på grund av att sanktionerna innebar problem för bolagets amerikanska aktieägare. Istället gick ett 60-tal personer ihop och la in ett startkapital på 300 miljoner kronor. Bland investerarna finns bland annat Vostok New Ventures vd, Per Brilioth som också är styrelseordförande för Pomegranate och grundarna av den ryska Blocketkopian Avito, Jonas Nordlander och Filip Engelberth.

Läs mer: Avito-grundare satsar i iransk Blocket-kopia

”Det bor 80 miljoner människor i Iran, vara 60 procent är under 30 år. Samtidigt är det ett underinvesterat land på grund av sanktionerna. När de nu faller räknar en del bedömare med att landets BNP ska växa med 8-9 procent per år”, säger Per Brilioth. 

Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag. 

Pomegranate har hittills investera i fyra iranska bolag. Alla är konsumentfokuserade internetbolag.

”Vi har riktat in oss på teknikdrivna, högkvalitativa konsumentbolag. Bolag som drivs av de nya iranska entreprenörerna som har bra bolagsledning och tydlig ägarstruktur”, säger Florian Hellmich.

Pomegranates största investering är i riskapitalbolaget Sarava där man nu kontrollerar 10 procent av aktierna. Sarava äger i sin tur andelar i några av Irans största konsumentsajter som ehandelssajten Digikala.

”Vi äger ungefär 3,5 procent av hela internetsektorn i Iran. Marknaden står inför ett enormt skifte där man nu går från desktop till smarta mobiler efter att 3g-nätet lanserades i slutet av 2014”, säger Florian Helmich.

Irans internetsektor, är trots sanktioner och kraftiga inskränkningar i internetfriheten, en snabbt växande industri. Samtidigt har sanktionerna gjort att relativt få utländska riskkapitalbolag investerat i landet. Kinneviks tyska internetinkubator Rocket Internet är aktiva i Iran liksom sydafrikanska Naspers.

Det är i Sverige vi har de flesta av våra investerare och vår grund så det är rimligt att det är där vi noteras.

”Vi har varit priviligierade eftersom vi är svenska. Det har gjort det lättare för oss, men generellt är det lättare att göra affärer i Iran än vad många i väst tror. Uppfattningen är att det är illa ställt i Iran men jämfört med många andra ’frontier makets’ är det väldigt professionellt”, säger Florian Hellmich.  

Läs mer: Avito-ägare bygger Mellanösterns Hemnet

Florian Hellmich rekryterades som vd till Pomegranate för bara tre månader sedan, han har tidigare arbetat på den ryska investmentbanken Renaissance Capital, som länge gjort affärer i Centralasien, Ryssland och Mellanöstern. Banken uppmärksammades till exempel för att ha varit rådgivare åt bolaget Takilant i de mutmisstänkta affärerna med Telia Sonera. Rekryteringen av en vd är ett steg i en storsatsning på bolaget nu när sanktionerna lyfts.

”Vi kommer att genomföra en nyemission nu i första kvartalet. Tanken är att ta in 350-450 miljoner kronor för att göra ytterligare investeringar i våra innehav”, säger Florian Hellmich.

Nyemissionen är tänkt att vara den sista innan bolaget går till börsen. Planen är nämligen att Pomegranate ska börsnoteras inom 12 månader på Stockholmsbörsen.

”Ja, det är i Sverige vi har de flesta av våra investerare och vår grund så det är rimligt att det är där vi noteras”, säger Florian Hellmich.

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera