1515
Annons

”Iran är en historiskt bra investeringsmöjlighet”

När sanktionerna mot Iran lyfts står ett svenskt bolag som vinnare. Investmentbolaget Pomegranate har investerat tungt i Irans internetsektor. Nu planerar de en börsnotering i Stockholm.

Iranier firade kärnenergiavtalet den 14 juli i fjol.
Iranier firade kärnenergiavtalet den 14 juli i fjol.Foto:TT

I helgen meddelade atomenergiorganet IAEA att Iran uppfyllt alla sina åtaganden i den överenskommelse som gjordes i juli förra året. Därmed lyfte FN, EU och USA många av sina sanktioner mot landet. Bland annat innebär det att Iran får tillbaka frysta tillgångar på drygt 400 miljarder kronor.

Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag.

För det relativt okända svenska investmentbolaget Pomegranate är nyheten om de avslutade sanktionerna rena jackpotten.

”Det här är ett historiskt ögonblick. Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag. Vi är ett av få bolag som kan ge tillgång till den iranska konsumenten”, säger Florian Hellmich, vd för Pomegranate.

Pomegranate grundades för knappt två år sedan. Bakgrunden var att investmentbolaget Vostok Nafta ville investera i Iran men inte kunde göra det på grund av att sanktionerna innebar problem för bolagets amerikanska aktieägare. Istället gick ett 60-tal personer ihop och la in ett startkapital på 300 miljoner kronor. Bland investerarna finns bland annat Vostok New Ventures vd, Per Brilioth som också är styrelseordförande för Pomegranate och grundarna av den ryska Blocketkopian Avito, Jonas Nordlander och Filip Engelberth.

Läs mer: Avito-grundare satsar i iransk Blocket-kopia

”Det bor 80 miljoner människor i Iran, vara 60 procent är under 30 år. Samtidigt är det ett underinvesterat land på grund av sanktionerna. När de nu faller räknar en del bedömare med att landets BNP ska växa med 8-9 procent per år”, säger Per Brilioth. 

Det här kommer att lyfta tillväxten i Iran och vi har betydande ägarandelar i iranska digitala konsumentbolag. 

Pomegranate har hittills investera i fyra iranska bolag. Alla är konsumentfokuserade internetbolag.

”Vi har riktat in oss på teknikdrivna, högkvalitativa konsumentbolag. Bolag som drivs av de nya iranska entreprenörerna som har bra bolagsledning och tydlig ägarstruktur”, säger Florian Hellmich.

Pomegranates största investering är i riskapitalbolaget Sarava där man nu kontrollerar 10 procent av aktierna. Sarava äger i sin tur andelar i några av Irans största konsumentsajter som ehandelssajten Digikala.

”Vi äger ungefär 3,5 procent av hela internetsektorn i Iran. Marknaden står inför ett enormt skifte där man nu går från desktop till smarta mobiler efter att 3g-nätet lanserades i slutet av 2014”, säger Florian Helmich.

Irans internetsektor, är trots sanktioner och kraftiga inskränkningar i internetfriheten, en snabbt växande industri. Samtidigt har sanktionerna gjort att relativt få utländska riskkapitalbolag investerat i landet. Kinneviks tyska internetinkubator Rocket Internet är aktiva i Iran liksom sydafrikanska Naspers.

Det är i Sverige vi har de flesta av våra investerare och vår grund så det är rimligt att det är där vi noteras.

”Vi har varit priviligierade eftersom vi är svenska. Det har gjort det lättare för oss, men generellt är det lättare att göra affärer i Iran än vad många i väst tror. Uppfattningen är att det är illa ställt i Iran men jämfört med många andra ’frontier makets’ är det väldigt professionellt”, säger Florian Hellmich.  

Läs mer: Avito-ägare bygger Mellanösterns Hemnet

Florian Hellmich rekryterades som vd till Pomegranate för bara tre månader sedan, han har tidigare arbetat på den ryska investmentbanken Renaissance Capital, som länge gjort affärer i Centralasien, Ryssland och Mellanöstern. Banken uppmärksammades till exempel för att ha varit rådgivare åt bolaget Takilant i de mutmisstänkta affärerna med Telia Sonera. Rekryteringen av en vd är ett steg i en storsatsning på bolaget nu när sanktionerna lyfts.

”Vi kommer att genomföra en nyemission nu i första kvartalet. Tanken är att ta in 350-450 miljoner kronor för att göra ytterligare investeringar i våra innehav”, säger Florian Hellmich.

Nyemissionen är tänkt att vara den sista innan bolaget går till börsen. Planen är nämligen att Pomegranate ska börsnoteras inom 12 månader på Stockholmsbörsen.

”Ja, det är i Sverige vi har de flesta av våra investerare och vår grund så det är rimligt att det är där vi noteras”, säger Florian Hellmich.

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?