1515

Investeringar i europeiska teknikbolag slår rekord: ”Sverige är ett av nyckelländerna”

Sveriges tekniksektor har lockat till sig rekordhöga investeringar i år – och är bäst i Europa per capita. Det visar en ny rapport från Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico, som också pekar på att vi är bäst på talangåtervinning. 

Riskkapitalbolaget Atomico, med partnern Tom Wehmeier och grundaren Niklas Zennström, har kartlagt pengarullningen inom den europeiska tekniksektorn. Sverige sticker ut positivt på många punkter.
Riskkapitalbolaget Atomico, med partnern Tom Wehmeier och grundaren Niklas Zennström, har kartlagt pengarullningen inom den europeiska tekniksektorn. Sverige sticker ut positivt på många punkter.Foto:Press, TT, Di.

Europa är på väg mot ett nytt rekordår vad gäller summan investerat kapital i teknikbolag. Prognosen är att 41 miljarder dollar, motsvarande 347 miljarder kronor, kommer flöda in till sektorn innan årsskiftet, enligt rapporten ”The State of European Tech 2020” som sammanställts av riskkapitalbolaget Atomico.

Den nation som lockar till sig mest kapital per capita är Sverige.  

”Sverige är faktiskt ett av nyckelländerna som drivit upp nivån i Europa till rekordhöjden. Vi pratar om en summa på ungefär 3,3 miljarder dollar i investerat kapital i landet. Det i sig är en rekordnivå för Sverige och är extra anmärkningsvärt med tanke på dess relativa storlek jämfört med andra länder”, säger Tom Wehmeier, partner på Atomico och medförfattare till rapporten.

Sverige är totalt sett på plats fyra bakom Frankrike, Tyskland och Storbritannien där det har investerats 44, 46 respektive 106 miljarder kronor. Jämfört med 2019 har den totala investeringssumman i Sverige ökat med 10 procent.

Att det gått så bra under pandemiåret är anmärkningsvärt, enligt Tom Wehmeier.

”Året började väldigt starkt med januari som var en rekordmånad sett till investeringar. Sen när pandemin slog till såg vi en minskning totalt i det första och andra kvartalet. Men från augusti och september har vi sett rekordnivåer av aktivitet och summor som fortsatt genom oktober och november. Det är vad som gett oss förtroendet att prognostisera att vi är på väg mot ett rekordår.”

Som en följd av pandemin har nyemissioner där europeiska bolag tar in mellan 20 och 50 miljarder dollar, så kallade B-rundor, minskat både i antal och storlek jämfört med tidigare år. Detta tros bero på avstannande tillväxtnivåer bland de mindre bolagen.

Antalet rundor som är större än 100 miljoner dollar är däremot fler än någonsin, vilket flera svenska bolag bidragit till.

”De rundorna är betydande eftersom de bidrar med en betydande andel till den totala summa av kapital som investeras, även om de utgör mindre än en procent av alla rundor. Med Klarna, Northvolt, Tink, Kry och Voi har vi sett prov på den typen av rundor även i Sverige i år”, säger Tom Wehmeier.

Läs mer: Kartläggning: Här är Sveriges 45 miljardvärderade teknikbolag – då går de till börsen 

Något som tros ha bidragit till rekordnivåerna av investeringar är ett ökat intresse för Europa från riskkapitalbolag från USA. 

”Vad vi ser ganska klart är rekordnivåer av deltagande från USA-baserade investerare. Ett exempel är Silver Lake som investerat i Klarna. Vi ser en fortsatt trend av att de kommer hit och är exalterade av möjligheterna här.” 

Även bland de europeiska och nordiska riskkapitalbolagen uppger Tom Wehmeier att det finns väldigt mycket tillgängligt kapital att investera med. Han nämner att svenska EQT, Creandum och Northzone har fyllt på nya fonder med miljarder i kapital under de senaste åren.

Läs mer: Voi tar in 1,4 miljarder i ny investeringsrunda – ”vi har hittat framgångsreceptet” 

Tack vare det tillgängliga kapitalet och investeringssuget har värderingarna på de europeiska teknikbolagen drivits upp till rekordnivåer. Även i den här aspekten sticker Sverige ut i mängden. 

För ett land med den storleken är det enormt imponerade

”Sverige har nu femton företag värda över en miljard dollar, inklusive nio vc-backade företag. För ett land med den storleken är det enormt imponerade. Vi ser nya rekord hela tiden. Det bolag jag skulle vilja lyfta fram är Klarna som är det högst värderade, privatkapitalbackade techföretaget i Europa just nu. De och rumänska Uipath är de enda som nått en värdering på över tio miljarder dollar utan att ha noterats.”

Sett till mängden börsnoterade teknikbolag återfinns Sverige på en tredje plats i Europa, bakom Polen och Storbritannien. Sett till det samlade börsvärdet på dem är vi på plats fem. 

Något som är anmärkningsvärt är att Sverige haft flest antal nya börsnoterade teknikbolag de senaste fem åren. Enligt Tom Wehmeier sticker Spotify ut eftersom de noterades för över en miljard dollar, medan de flesta som går till börsen är betydligt mindre.

”Det är intressant att de flesta väljer att noteras relativt tidigt i sin färd, till ett värde av några hundra miljoner dollar, och använder sedan den offentliga marknaden till att skala upp till betydande storlek. Ett exempel på det är Sinch som noterades för 250 miljoner dollar och är nu värderade i åtta miljardersklassen. Men det finns andra som Embracer, Paradox och Stillfront.” 

Läs mer: Nya miljarder och stigande värderingar i månadens kapitalrundor 

Just i år har Atomico även kartlagt vilka entreprenörer som gått vidare från de 24 mest framgångsrika europeiska teknikbolagen, som nått en värdering över fem miljarder dollar, till att grunda andra företag.

Det totala antalet serieentreprenörer summeras då till 2 300 individer i Europa.

Vi spårade fler grundare baserade i Sverige som kommit ur de miljardföretagen än från något annat land.

”Det är intressant att se den här talangåtervinningen, i vilken utsträckning äldre generationer av företag hjälper till att avla en ny generation av framgångsrika företag. Och det vi upptäckte var att Sverige är den plats där det händer mest. Vi spårade fler grundare baserade i Sverige som kommit ur de miljardföretagen än från något annat land. Skype, Klarna, King, Spotify, alla är betydande företag som hjälpt till att driva den trenden”, säger Tom Wehmeier.

Han menar att de svenska framgångssagor vi sett i sin tur föder fler, och att det gjort landet till en attraktiv plats för talang.

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?