1515
Annons

Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster”

Svenskarna må vara ett av världens mest techglada folk. Men när det gäller e-handel för tjänster ligger vi efter, enligt investeraren Staffan Mörndal.
”Vi är vana att göra allting själva”, säger han. 

E-handelstjänster klockvis från vänster: Yepstr, Techbuddy, Tiptapp, Storytel och Moderna försäkringar.
E-handelstjänster klockvis från vänster: Yepstr, Techbuddy, Tiptapp, Storytel och Moderna försäkringar.

Svenska startupbolag inom e-handel drog i fjol in 670 miljoner kronor i riskkapital, enligt databasen Nordic Tech List. Bolaget som toppar listan är Mathem som 2017 tog in över 160 Mkr, följt av Babyshop med 150 Mkr.

Svenska e-handelsbolag med fokus på fysiska varor går som tåget. Men e-handel av tjänster ligger fortfarande långt efter.

Enligt betalföretaget Dibs årliga rapport om svensk e-handel omsatte varor, tjänster och resor totalt 109,5 miljarder kronor 2017. Av det stod tjänster för enbart 16 procent.

Samtidigt växte det segmentet med 47 procent i fjol. De mest populära tjänsterna är digitala medier som musik via Spotify, videoströmning på Netflix och böcker på Storytel. 

”Tjänster var det som växte snabbast förra året och där kommer vi att se en fortsatt tillväxt de kommande åren. Ett område som växte allra mest var försäkringar”, säger riskkapitalbolaget Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen, ser också att försäkringsbranschen hotas av uppstickare på nätet. Men han menar att trenden även berör andra branscher med samma förutsättningar. 

”Förutom försäkringsbolagen tappar även elbolag och många av banktjänsterna sin makt när kon­kurrensen på nätet ökar. Ju mer transparenta bolagen blir, desto lättare blir det att handla tjänsterna på nätet i stället för att gå till en tjänsteman på försäkringsbolaget”, säger Staffan Mörndal.

Wellstreets Sïmon Saneback och Verdane Capitals Staffan Mörndal.
Wellstreets Sïmon Saneback och Verdane Capitals Staffan Mörndal.

Verdane Capital investerade tidigt i Compricer, en jämförelsesajt för elavtal, försäkringar och andra tjänster, som senare såldes till mediekoncernen Schibsted. Och trots att privatpersoner har ökat sitt användande av digitala försäkringar och elavtal så går det långsammare här än i andra länder. 

”I Storbritannien har man kommit längst där en stor majoritet köper sina försäkringar på nätet. Där använder man sig oftast av jämförelsesajter för att hitta det man vill ha”, säger Staffan Mörndal.

En annan trend som ännu ligger i  startgroparna i Sverige är tjänster som kräver att vi släpper in utom­stående i våra hem. Det kan vara leveranser av varor direkt in i kylen eller att ta hjälp av någon för att sätta upp hyllor eller annat hantverksarbete. 

En av fjolårets mest uppseendeväckande investeringar på området var Ikeas investering i amerikanska Taskrabbit, ett bolag som fungerar som ett Uber för småjobb.

”Ikea ser det här som en nyckelkomponent i sin digitala strategi. Den här typen av jobb kommer nog att växa mycket men sen vet jag inte om vi svenskar är tillräckligt öppna för att släppa in främmande människor i våra hem”, säger Simon Saneback.

Andra typer av tjänster liknande Taskrabbit är Taskrunner som är en svensk konkurrent till Taskrabbit, Tiptapp som hämtar och kör i väg grovsopor till miljö­stationer, Yepstr, med enklare sysslor för ungdomar, samt Techbuddy och Getgeek, som erbjuder en tjänst där ­teknikkunniga löser privatpersoners och småföretagares it-problem.

Läs mer: Ikea: Taskrabbit ska göra oss mer relevanta 

Staffan Mörndal på Verdane har en annan förklaring till varför den här typen av e-tjänster ännu inte har ­blivit så stora i Sverige som i andra länder.

”Anledningen till att skiftet inte går så snabbt som det skulle kunna göra är att det finns en brist på den här typen av hantverkare i Sverige. En annan sak som motverkar det är att vi är så vana att göra allting själva, eftersom Sveriges skattesystem gör att det är rätt dyrt att få något installerat. Samtidigt är det många som efterfrågar den här typen av tjänster.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera