Annons

Investeraren helvänder – varnar för fall för digitala prenumerationstjänster

För ett år sedan gick rådgivaren och investeraren GP Bullhound ut och sa att man satsar miljardbelopp på konsumentinriktade prenumerationstjänster som Spotify och Fishbrain. Nu varnar man för sektorn – och konstaterar att 46 miljoner abonnemang sagts upp globalt det senaste året.

Joakim Dal, partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemang av typen Storytel och Spotify kommer fortsätta.
Joakim Dal, partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemang av typen Storytel och Spotify kommer fortsätta.

Den högre inflationen har fått kunder att börja säga upp sina digitala abonnemangstjänster. Globalt sett har 46 miljoner abonnemang sagts upp under de senaste tolv månaderna, visar GP Bullhounds nya rapport CSS (Consumer Subscription Software 2022).

Det uppges än så länge vara främst yngre personer som säger upp sina abonnemang.

”Vi ser att konsumenternas budgetar blir knappa, och som med alla konsumentprodukter måste konsumenterna fördela resurserna till de mest värdefulla inköpen. Länder med mindre välbärgade konsumenter eller högre inflation kommer att påverkas snabbare”, säger Eric Crowley, partner på GP Bullhound i ett uttalande.

Utifrån rapporten framgår det att 22 procent av de svarande i mars sa att kostnaden var främsta skälet till varför abonnemangen sades upp. Det är en betydande ökning från bara 2 procent i oktober 2021 och pekar på att fler uppsägningar är att vänta.

Joakim Dal, också partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemangen kommer fortsätta. 

”Jag tror uppsägningar kommer att fortsätta när kunder blir mer medvetna kring kostnadsbesparingar, även om de inte är i ekonomiska trångmål”, säger han.

Analysen står i bjärt kontrast till den GP Bullhound gjorde i motsvarande rapport för ett år sedan. 

Då konstaterade man att många CSS-bolag hade ett fantastiskt 2020, delvis till följd av att pandemin gjorde det praktiskt att ta språkkurser, se filmer och träna via appar. Den positiva trenden spåddes fortsätta, när gym, biografer och lärosäten släppte på restriktionerna.

”Om vi snabbspolar framåt tre år kommer de flesta människor att ha 5–10 olika CSS-abonnemang”, sa Eric Crowley då.

Även Joakim Dal var optimistisk. 

”Digitala prenumerationstjänster utgör idag merparten av våra investeringar”, sa han till Di Digital den 8 oktober 2021.

Uttalandet skedde samtidigt som GP Bullhound stängt sin senaste fond med drygt 3 miljarder kronor till investeringar.

För GP Bullhound började satsningarna på sektorn redan 2012 när man köpte in sig i musiktjänsten Tunigo, som såldes till Spotify i maj 2013. 

”Vi var ju rådgivare vid den affären och började köpa aktier i Spotify efter det. Så småningom investerade vi i andra bolag med prenumerationsbaserad mjukvara, som Fishbrain, och sedermera, Discord, Woop och Revolut”, sa Joakim Dal för ett år sedan.

Hur hårt har ni bränt er på digitala prenumerationstjänster det senaste året?

”Vi har inte bränt oss. Marknadsvärderingarna har ju gått ner på alla bolag, men vi har investerat i företag som tar in kunder organiskt istället för att köpa dem. Woop, Discord, Vivino och Lingokids är exempel på bolag har klarat sig relativt bra. Inte heller Revolut har tappat en massa kunder, även om värderingen gått ned och de tvingas ställa om till en mer lönsam affärsmodell”, säger Joakim Dal till Di Digital idag.

Han tror fortfarande på digitala prenumerationer på lång sikt.

”Att 46 miljoner kunder sagt upp sig visar att det fungerar. Kunderna har kontroll och kommer tillbaka lika snabbt. Jag tror att många aktörer kommer bundla sina tjänster, rabattera priserna för att nå fler kunder och öka deras lojalitet”, säger han. 

GP Bullhound grundades 1999 av en grupp svenskar i London och har idag kontor i tolv kontor i Europa, USA och Asien.

Läs mer: Köpfilm på nätet rusar när Netflixmodellen ifrågasätts
Läs mer:
Deras ai-startup lagar trasig Netflixmodell
Läs mer:
Då slås HBO Max samman med Discovery Plus

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera