1515
Annons

Investerar 3 miljarder i startupbolag

Riskkapitalbolaget Verdane tar in 3 miljarder kronor till en ny fond, bolagets största någonsin. Nu ska pengarna investeras i nordiska e-handels- och teknikbolag.

Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane.
Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane.

”Vi har haft lite tur med timingen. Vi stängde fonden precis före nyheten om Brexit”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane (NTL).

Vi visade den första powerpointen i februari

Den nya fonden är Verdanes nionde och rymmer totalt 3 miljarder kronor. Pengarna kommer främst från stora internationella kapitalförvaltare men även nordiska placerare som svenska Tredje AP-fonden.

”Vi visade den första powerpointen i februari och nu fyra månader senare är vi klara. Det har gått väldigt snabbt att få in investerare och vi hade kunnat göra fonden dubbelt så stor om vi inte sagt stopp. Vi hade ett enorm bra år i fjol då vi sålde bolag för flera miljarder med god avkastning, så det har säkert spelat in”, säger han.

Verdane investerar främst i teknik- och e-handelsbolag. Strategin är oftast att köpa hela portföljer av bolag från andra investerare. Bland innehaven finns till exempel matkasseföretaget Mathem, modehandlaren Boozt och mjukvarubolaget Inriver. I och med den nya fonden är planen nu att investera en knapp miljard kronor per år i nya bolag.

”De närmaste åren tror vi fortsatt på e-handel. Det är svårt för nya bolag men de etablerade aktörerna kommer att växa. De flesta nischer växer med 10–30 procent per år”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: Alla årets rekordfonder

Det har rapporterats om stigande värderingar på teknikbolag en längre tid. För Verdane har det inneburit att fokus i fjol låg på säljsidan snarare än på investeringar.

”Vi bygger alltid vår egen uppfattning om värdet på bolag. Där har vi den senaste tiden inte alltid nått lika högt som andra. Det har varit en del affärer som vi tackat nej till på grund av att vi inte hållit med om värderingarna”, säger Staffan Mörndal.

Det är mycket mer osäkerhet i dag än det var för ett år sedan.

Nu har det dock blivit ett lite mer osäkert läge. Dels på grund av Brexit, men också på grund av sjunkande värderingar av teknikbolag på den amerikanska västkusten.

”Det är mycket mer osäkerhet i dag än det var för ett år sedan. För oss är faktiskt det bästa klimatet när det finns orosmoment, det gör att det finns olika uppfattningar om läget och vissa vill sälja tillgångar och andra vill köpa”, säger Staffan Mörndal.

Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

Till skillnad från Verdanes senaste fonder, som haft sitt legala säte i Danmark, kommer den nionde fonden att ha sin hemvist i Sverige. Det är också här de räknar med att investera den största delen av pengarna.

”Våra investeringar fördelar sig över norden ungefär i förhållande till BNP men med en lite extra fokus på Sverige”, säger Staffan Mörndal som räknar med att den första investeringen kommer att vara klar redan i juli.

Samtidigt som den nya fonden ska investeras fortsätter Verdane att sälja av tillgångar i sina tidigare fonder. Så sent som i förra veckan sålde man till exempel det finländska mjukvarubolaget Eniram till Wärtsilä för drygt 400 miljoner kronor.


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?