1515
Annons

"Investera inte i nästa Mark Zuckerberg"

En av Sveriges främsta ängelinvesterare, Hampus Jakobsson, hävdar att svenska investerare ofta suktar efter fel bolag. Branschen letar efter nästa Mark Zuckerberg, när de egentligen borde leta efter motsatsen till honom.

Hampus Jakobsson är privatinvesterare i runt 40 nystartade teknikbolag.
Hampus Jakobsson är privatinvesterare i runt 40 nystartade teknikbolag.Foto:Alfred Beckman

I arbetet med listan över Sveriges 20 mäktigaste internetinvesterare hamnade jag i ett långt samtal med Hampus Jakobsson. Han var en av grundarna till mobilföretaget TAT och har de senaste åren blivit en av södra Sveriges mest aktiva ängelinvesterare. 

Med mer än 40 bolag i sin portfölj har han börjat se ett mönster när det gäller investeringar. Vi kan kalla det för en trygghetslista. Precis som man känner i fickorna efter mobil-plånbok-nycklar innan man går hemifrån har många ängelinvesterare en omedveten trygghetslista. 

Den ser ut någonting i stil med det här:

  • Man.
  • 25-30 år.
  • Ingenjörsutbildning från välkänt lärosäte.
  • Jobbat på ett välkänt bolag.
  • Svensk bakgrund.

Om allt detta stämmer för grundarna av ett nytt bolag som söker pengar känner sig de potentiella investerarna trygga. Grundarna passar in i framgångsmallen och en falsk trygghet infinner sig.

"Jag har på riktigt hört investerare komma till mig efter en pitch och säga om grundaren att 'han känns som en ung Mark Zuckerberg'. De har aldrig träffat varken en ung eller gammal Mark Zuckerberg men de har fått en idé om hur han var och går efter det", säger Hampus Jakobsson.

Om det är något som sticker ut, som en kvinnlig grundare utan ingenjörsutbildning, då blir det ett omedvetet minus på trygghetsskalan som de måste kompensera för.

Problemet med den falska trygghetslistan är, utöver att den som Hampus Jakobsson säger är "exkluderande och osympatisk", också riskerar att peka investeringar i fel riktning.

"70-80 procent av en tidig investering handlar om teamet. Att man känner sig trygg med teamet. Och folk känner sig trygga med teamet om de kan pricka av punkterna på listan. Om det är något som sticker ut, som en kvinnlig grundare utan ingenjörsutbildning, då blir det ett omedvetet minus på trygghetsskalan som de måste kompensera för".

Vi börjar prata om Stefan Lennhammer som var en av de första investerarna i Truecaller som i dag värderas till miljardbelopp. Men grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam stämmer "bara" på tre av fem punkter på trygghetslistan.

"Det man ska komma ihåg var att Truecaller inte alls var ett självklart case. Många var frågande och fler undrade vad jag tyckte om bolaget. Ingen av dem investerade. Grundarna var två killar med utländsk bakgrund och det gjorde nog folk skeptiska. Att Stefan Lennhammer trodde på dem och gick in var ett visionärt drag".

En äldre grundare kan också väcka investerarnas skepsis. 

"Jag har tackat nej till ett bolag på grund av grundarens ålder. Men han var 67 år. Det finns såklart några poänger med att inte ha grundare som är 67 år, men en grundare som är 40 år, det tycker jag inte att man ska se som ett minus". 

Hampus Jakobsson har tillsammans med en grupp andra investerare tagit fram en ny trygghetslista. En som pekar ut de punkter en investerare verkligen bör oroa sig för. Och en som entreprenörer bör arbeta för att leva upp till. Så kasta de förutfattade meningarna, sluta leta efter Mark Zuckerberg och titta istället efter det här för att känna dig trygg med en investering: 

  • Grundarna är trevliga och ärliga
  • Grundarna själva har de kärnkompetenser som krävs och är inte beroende av konsulter. 
  • Grundarna och de anställda äger själva minst 90 procent av bolaget innan den första finansieringsrundan. 
  • Grundarna förstår marknaden (citatet "om vi bara tar 1 procent av marknaden..." är ett tecken på motsatsen")
  • Företagsidén är skalbar, på riktigt.

Läs även: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?