1515
Annons

Internetstädaren lockar miljardärer och Spiltan

Svenska Besedo, med 400 anställda, rensar bort olämpligt och olagligt innehåll på webbplatser som Ebay och dejtingsidan Match.com.

Nu tar bolaget in 45 miljoner kronor från bland annat Spiltan och NEA Partners som backas av flera miljardärer.

Besedo modererar innehåll bland annat åt Ebay och tar nu in NEA Partners som delägare, förvaltaren som har fastighetsmiljardären Rutger Arnhult på ägarlistan.
Besedo modererar innehåll bland annat åt Ebay och tar nu in NEA Partners som delägare, förvaltaren som har fastighetsmiljardären Rutger Arnhult på ägarlistan.

Besedo hjälper sajter med innehåll från användare som köp- och säljannonser eller dejtingsidor med att få bort olämpligt och olagligt innehåll.

”Det finns ett stort intresse för våra tjänster i takt med den ökade användningen av digitala tjänster som tyvärr för med sig bedrägerier, hatfulla inlägg och ’fake news’. Därutöver är det också ökade regulatoriska krav och direktiv att bolag som verkar på nätet ska ansvara för användarinnehållet på sin sajt”, säger Petter Nylander, vd på Besedo, i ett uttalande.

Bolaget grundades 2002 med fokus på manuell moderering men som har blivit alltmer automatiserad med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning. Bland kunderna finns annonsplattformen Ebay, dejtingbolaget Match.com och franska samåkningsplattformen Blablacar.

Besedo har i dag 400 medarbetare på sju kontor i Sverige, Malta, Frankrike, Tyskland, Rumänien, Colombia och Malaysia. 

Bolaget hade ett toppår 2014 med en omsättning på 174 miljoner kronor. Men sedan dess har intäkterna fallit till 108 Mkr 2020, men väntas lyfta till 122 Mkr i år. Samtidigt har Besedo dessutom gått med förlust på totalt drygt 50 Mkr under åren 2018–2020.

Nu tar Besedo in 45 Mkr från bland annat NEA Partners och investmentbolaget Spiltan.

”Vi är glada att kunna accelerera denna tillväxt genom ökade investeringar i sälj, marknad och produktutveckling”, säger Edwin Olsson på NEA Partners i ett uttalande.

NEA Partners, eller Never Eat Alone, grundades av Nordea-kollegerna Jacob Brögger och Erik Ekfeldt och har profiler som Insplanets grundare och numera investereraren Richard Båge och Storytels medgrundare Jonas Sjögren samt fastighetsmiljardären Rutger Arnhult som investerare.

Läs mer: Teknikmiljardärernas investeringsbolag fyller på fond – stänger på 500 miljoner

Spiltan är delägare i Besedo och fortsätter försvara sin ägarandel om 23 procent likt i Besedos senaste investeringsrundor på 30 respektive 17 Mkr 2018 och 2020.

”Besedo har tagit stora steg framåt i sin omvandling sedan vi investerade första gången. Satsningarna inom teknikutveckling och försäljning har resulterat i att bolaget nu åter igen har en hög tillväxttakt”, meddelar Göran Pallmar, vice vd på Spiltan och ordförande i Besedo.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?