1515
Annons

Intäktstapp för Kinneviks maträddarapp

Intäkterna minskar men likaså krymper förlusten för maträddarbolaget Karma. Samtidigt uppgår de totala förlusterna nu till 142 miljoner kronor sedan starten 2015. Det visar en ny årsredovisning. 

Karmas två medgrundare Elsa Bernadotte och Hjalmar Ståhlberg Nordegren.
Karmas två medgrundare Elsa Bernadotte och Hjalmar Ståhlberg Nordegren.Foto:Press

Maträddarbolaget Karma är ett känt namn bland de så kallade impact-bolagen och grundades 2015. Grundidén utgår från en app där kunder kan köpa – eller rädda som de själva formulerar det – mat som annars skulle slängas av restauranger, caféer och matbutiker.

Men coronapandemin har varit tuff för restaurangbranschen och sedan tidigare har Karma berättat att de ställer om mot ett till intäktsben. Här har Karma tagit fram en plattform för restauranger, som enligt egen utsago kan öka intäkterna och effektivisera beställningarna från kunder. 

Omställningen märks även av i bolagets årsredovisning, något som Breakit först uppmärksammat. Under 2021 sjunker omsättningen från nära 26 Mkr till drygt 18 Mkr, vilket motsvarar ett tapp på nära 30 procent. Karma går fortsatt med förlust och resultatet landar på -14,8 Mkr. 

Sedan starten har Karma bränt 142 miljoner kronor på resultatraden. 

Bland Karmas största investerare finns Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Kinnevik KINV B +5,67% Dagens utveckling och impact-stiftelsen Norrsken, enligt ägardatabasen Holdings. 

Under inledningen av 2022 har Karma stängt ner sitt franska dotterbolag. Istället väntar nu fullt fokus på det nya affärssegmentet. Under det andra kvartalet 2022 har Karma tagit in 25 Mkr för att utveckla systemet och en till runda är planerad till början av nästa år. 

Di Digital söker Karma. 

Läs mer: Matsvinn rena guldet för maträddarbolagen 

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera