1515

Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Kan det vara en nackdel att som social plattform vara steget före alla andra? Stellers marknadschef Peter Denton tror det – men är samtidigt övertygad om att hans app kommer ta världen med storm. Förr eller senare.

Peter Denton är marknadschef på Steller, ett socialt nätverk för "storytelling.
Peter Denton är marknadschef på Steller, ett socialt nätverk för "storytelling.Foto:Press


Detta är den tredje delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Läs del 1 och del 2.


”Föreställ dig att Medium och Instagram skulle få ett kärleksbarn. Det kärleksbarnet skulle heta Steller.”

Så brukar jag själv beskriva appen Steller – en plattform där användare skapar så kallade ”stories” bestående av ett antal sidor utsmyckade med text, bild och video.

Och det är en beskrivning som medgrundaren och marknadschefen Peter Denton i mångt och mycket skriver under på:

”Om jag har fem minuter att avvara på bussen, hur ska du nå ut till mig, engagera mig, överraska mig, underhålla mig, utbilda mig?”

Peter Denton ställer frågan under en intervju med Di Digital som äger rum på just Steller. Han besvarar den själv:

”Bloggar är för svåra att konsumera i mobilen, det tar alldeles för lång tid att läsa ett traditionellt blogginlägg. Video är besvärligt att producera och det är jobbigt att titta igenom ett sex minuter långt klipp. Så vi byggde ett format där du kan samla ihop alla de här bitarna, så att användaren får ’aha’-upplevelsen från en video och coola bilder, men kan konsumera det i sin egen takt.”

Foto:

Di Digitals Henrik Ståhl intervjuar Peter Denton på plattformen Steller. 

Under arbetet med #uppstickarna har den här intervjun varit både den svåraste och på sätt och vis den roligaste att förbereda, eftersom formatet inte bara kräver relevanta frågor – utan också en visuellt tilltalande presentation. Det råkade helt enkelt bli så att det var upp till mig i stället för intervjupersonen att exemplifiera appens styrkor. Samtidigt blottläggs också dess svagheter i och med det här upplägget, nästan i förbifarten.

För användaren är Steller nämligen en passiv plattform. Den sociala aspekten ligger i delning och kommentering, men det är inte en naturlig miljö att föra en dialog i. Vilket snabbt gestaltas av passiviteten i intervjuns utformning: frågorna ställs i en på förhand hopsnickrad story som publiceras på ett givet klockslag, och svaren ges via kommentarer. Följdfrågorna, ställda i kommentarsfältet, lämnas helt obesvarade.

Människor vill berätta mer än de kan göra med en enskild bild eller video, utan att behöva skriva tre A4-sidor.

Men det är inte den sortens svagheter som Peter Denton lyfter fram när han får den direkta frågan. Han har helt andra, betydligt mer djärva – eller, för all del, kaxiga – ingångsvärden.

”Vi var tidiga med visuellt berättande som överskrider språk och gränser. Vår svaghet är kanske att vi är ett steg före alla andra, men vi vet att det här formatet möjliggör enastående innehåll som människor älskar”, säger han.

”Steller handlar om att skapa ett format där media och andra interaktiva element kombineras på en och samma plats. Människor vill berätta mer än de kan göra med en enskild bild eller video, utan att behöva skriva tre A4-sidor. Steller ger kreatörer det här formatet, och gör det enkelt att skapa någonting vackert och engagerande på bara några minuter för en mobilpublik.”

Under mina sex månader som aktiv Steller-användare har jag inte sett en enda annons. Hur planerar ni att tjäna pengar?

”Just nu är vi helt fokuserade på att bygga en fantastisk produkt, innan vi försöker generera intäkter. Vi har dragit in pengar genom kampanjer där vi bland annat gett företag och agenturer ’custom styles’, men vi lägger all tid och energi på att hitta sätt att skapa värde för kreatörer och läsare i vår plattform. På lång sikt har vi några väldigt kreativa planer – som inte har gjorts någon annanstans – men vi håller de hemliga tills vidare.”

Foto:

Steller är inte det ultimata verktyget för att föra en dialog.  

Om exempelvis Facebook, Instagram eller Snapchat vill köpa upp er, skulle ni då överväga att sälja?

”Vi är väldigt fokuserade på att berika världen med ett format som låter människor skapa fantastiskt innehåll. Vi har sett folk från hela världen berätta sina historier på ett nytt och meningsfullt sätt, och det betyder mycket för oss. Vi har också sett företag uppnå fantastiskt engagemang med sina kampanjer. Om Instagram skulle vilja utvidga den möjligheten genom ett samarbete så skulle det i så fall ske med uppdraget att få fler människor runtom i världen att upptäcka Steller.”

Twitter lockar till sig journalister, fotografer föredrar Instagram, och författare älskar Medium. Vilken är er huvudsakliga målgrupp?

”Steller är ett format som möjliggör ett uttryck bortom en enskild video, bild eller essä. Vi ser helt nya grupper av kreatörer växa fram på Steller. I dessa grupper finns äventyrare, kockar, företagare, grafiska designers, modedesigners, liksom galet kreativa animatörer, som @pinot. Steller är ett robust format där en ny sorts kreatörer kan skapa innehåll.”

Hur många användare har ni?

”Vi avslöjar inte hur många användare vi har, men Stellers format nås av miljontals människor världen över.”

Det är förstås en siffra som är snart sagt omöjlig att kontrollera. Vilket inte är ovanligt bland så pass unga plattformar med en, än så länge, begränsad publik.

 

Med tanke på framstegen med VR kommer enskilda människor att, med sina telefoner, kunna skapa innehåll som tidigare krävde hela team att ta fram.

 

Mombo Labs, företaget bakom Steller, med designerparet Brian McAniff och Karen Poole i spetsen, lanserade appen 2014, som samma år utsågs till "en av årets bästa appar" av Apple. Techsajten The Next Web fastslog våren 2014, när Steller precis lanserats på App Store, att "Steller kommer att attrahera en bred publik".

Foto:

Di Digitals intervju valdes ut till ett av Steller-teamets favoritinlägg.

Än så länge är utfallet av den profetian höljt i dunkel. De enda siffror man som användare bjuds på är antal sidvisningar (via en kortfattad och automatiserad "mejlrapport"), men först när man uppnått en viss gräns. Huruvida varje enskild sida i storyn genererar en sidvisning, vilket alltså skulle krydda siffrorna rejält, eller om en hel story är lika med en sidvisning, framgår inte.

Däremot berättar Peter Denton att man "sett en stor tillströmning av trafik på webben" efter lanseringen av den öppna webbapplikation som gör det möjligt att dela sina stories med användare utanför mobilappen. Dock utan att backa upp det påståendet med konkreta siffror.

Laddas mobilappen ner i högre utsträckning efter att ni gjort det möjligt att se stories på webben, utan att registrera ett Steller-konto?

”I och med att stories färdas över hela webben så är det naturligt att andra vill göra egna stories, så i takt med att människor upptäcker webbappen laddas också mobilappen ner i högre utsträckning.”

Video är ett väldigt viktigt medium på webben i allmänhet, och i sociala plattformar i synnerhet. Det satsas friskt på formatet hos jättar som Facebook, Youtube, Twitter och Snapchat.

Även Steller har som sagt stöd för video, men har en begränsning på max 30 sekunder per uppladdat klipp (en story kan dock bestå av 20 sidor med ett 30-sekundersklipp på varje sida).

Så, hur viktigt är videoformatet för Steller?

”Vi ser video som ett kritiskt element eftersom det är så bra på att fånga så mycket av en händelse och därmed också är så bra på att addera värde till en story. Därför vill vi fortsätta att ha video som ett centralt format för Steller”, menar Peter Denton.

Avslutningsvis: Vad har sociala medier gör status och ställning i samhället om fem år?

”Om fem år kommer sociala medier fortfarande att handla om produktifiering av skapande i syfte att underhålla, utbilda och inspirera människor. Det brukade vara omöjligt att få ut video på webben – Youtube gjorde det till en baggis. Att producera ett stycke webbinnehåll som ser fantastiskt ut på vilken enhet som helst med bilder, video, text och interaktiva element med olika teman var otroligt svårt – vi gjorde det enkelt. Med tanke på framstegen med VR kommer enskilda människor att, med sina telefoner, kunna skapa innehåll som tidigare krävde hela team att ta fram.”


Detta är den andra delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Varje intervju sker direkt på varje enskild plattform, i detta fall på Steller.

Läs också:

Buskers vd: ”Det går inte att tjäna pengar på Periscope”

Talkshow utmanar Twitter: ”Klart vissa är skeptiska”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?