1515

Instagram lockar två av fem svenskar

Två av fem svenskar använder Instagram idag. Det visar ny statistik från internetstiftelsen IIS.

Foto:Christine Olsson, TT

Champagnekorkarna lär flyga på Instagrams kontor för att fira bolagets femårsdag under tisdagen. Den populära foto-appen lanserades den 6 oktober 2010 och köptes av Facebook 2012 för en miljard dollar. Fem år senare är världssuccén ett faktum.

Hela 40 procent av alla svenska internetanvändare använder Instagram idag, enligt ny statistik från internetstiftelsen IIS. Sammanställningen innehåller också ny statistik över svenskarnas användning av Facebook, Twitter, LinkedIn och Snapchat.

Enligt rapporten fortsätter Facebook att vinna mark i Sverige. Hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook ibland och hälften gör det dagligen.

”Facebook har blivit vårt digitala fikarum, det är där vi uppdaterar oss om nyheter och skvaller och det är där vi får inbjudningar till fester och evenemang. Finns du inte på Facebook är det helt enkelt svårare att hänga med och ha koll på dina vänner”, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på IIS.

Men det är Facebooks dotterbolag, Instagram som ökar mest. Som Di rapporterat började foto-appen med annonser i Sverige i slutet av september, något som fått en del Instagramstjärnor att blir nervösa.

Två av fem svenska internetanvändare använder Instagram idag och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen. Men det är stor skillnad mellan åldersgrupperna. Med stigande ålder är det färre och färre som använder Instagram. Fler kvinnor än män använder foto-appen, flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

Även Snapchat växer fort. Fyra av fem tonåringar använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen.

Även Snapchat växer fort, inte minst bland tonåringarna. Fyra av fem tonåringar, 12-15 år gamla använder tjänsten ibland och tre av fem gör det dagligen. Totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder Snapchat.

Twitters framfart är inte lika imponerande, även om genomslaget nästan fördubblats på tre år, från 12 procent 2012 till 22 procent 2015. Drygt nio år efter starten används Twitter inte ens av vart fjärde internetanvändare i Sverige. Det bekräftar bilden av Twitter som något av ett storstadsfenomen. De flitigaste användarna är unga män, 16-25 år, där 16 procent använder tjänsten dagligen.

Linkedin fortsätter att vara Snapchats antites: det sociala nätverk som inte har majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. Tjugotvå procent av de svenska internetanvändarna har Linkedin och två procent är där dagligen.

Statistiken är hämtad från IIS kommande rapport Svenskarna och internet 2015. 3 000 personer har deltagit i undersökningen.

Internetstiftelsen IIS är en oberoende organisation som ansvarar för internets svenska toppdomän .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret.


Så många använder:

  • Facebook – 70 %
  • Instagram – 40 %
  • Twitter – 22 %
  • Linkedin – 22 %
  • Snapchat – 21 %

Källa: Svenskarna och internet 2015, internetstiftelsen IIS



Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?