1515
Annons

Instagram dissar hajpad shoppingtrend

Facebook stänger ned sin liveshopping-funktion den 1 oktober för att lägga mer fokus på Reels. Det meddelar företaget i ett blogginlägg, rapporterar Techcrunch.

Svenska Bambuser är ett av de företag som slagit mynt av trenden med livevideoshopping.
Svenska Bambuser är ett av de företag som slagit mynt av trenden med livevideoshopping.Foto:Mio Sallanto, Bambuser

Efter 1 oktober kommer man inte kunna vara värd för nya eller planerade liveshopping-evenemang på Facebook, meddelar företaget. Du kommer dock kunna fortsätta använda Facebook Live.

”Eftersom konsumenternas tittarbeteende ändras till video i kort format, flyttar vi vårt fokus till Reels på Facebook och Instagram, Metas kortvideoprodukt”, skriver företaget i blogginlägget.

Liveshopping-funktionen gjorde debut på plattformen 2018 och bolaget har testat olika sätt att göra funktionen populär under senaste åren. Tillkännagivandet visar dock tydligt att Facebook omprövar sin inställning till liveshopping.

Användare kommer dock kunna tagga produkter i Reels samt kunna konfigurera liveshopping på Instagram.

Facebook är inte de enda som stänger ned sin liveshopping-funktion. Även Tiktok uppges ha skrotat sina planer på en ”Tiktok Shop”. 

Läs mer: Köpfilm på nätet rusar när Netflixmodellen ifrågasätts 

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera