Annons

Instabox fyrdubblar omsättningen: ”Kan bli en enhörning”

Instabox fortsätter att växa med sina paketskåp. Fler än två miljoner svenskar har nu hämtat ut paket via leverantören.

”Instabox har alla förutsättningarna att bli en enhörning”, säger Ashley Lundström, partner på EQT Ventures.

Alexis Priftis, vd och medgrundare till Instabox, och Ashley Lundström, partner på EQT Ventures som investerat i budbolaget.
Alexis Priftis, vd och medgrundare till Instabox, och Ashley Lundström, partner på EQT Ventures som investerat i budbolaget.

Mängden paket som skickas växer snabbt med den ökade e-handeln. I Sverige finns flera företag som sysslar med sista milen-leveranser. 

Instabox har blivit stora med sina skåp där kunderna själva kan hämta ut sina paket. På marknaden har det i Sverige fått konkurrens av bland annat budbolaget Budbee, Iboxen samt Postnord som ska ha 2.500 paketboxar uppsatta om ett år. Instabox har även sista milen-leveranser med cykel.

Bolaget tripplade 2019 omsättningen och förra året nära fyrdubblades den till 245 miljoner kronor. Antalet skåp dubblerades samtidigt och bolaget anställde nästan 700 personer under 2020.

”År 2020 var ytterligare ett år av snabb tillväxt, även om hela branschen växte oväntat snabbt med cirka 20–30 procent på grund av covid-19, så bidrog den effekten endast med en mindre del av Instabox totala tillväxt. Den relativa förlusten har minskat till 29 procent, från 57 procent året innan, vilket talar för affärsmodellens styrka”, säger medgrundaren och vd:n Alexis Priftis i ett uttalande.

Instabox har i dag omkring 2000 utplacerade paketskåp på hundratals platser i Sverige och sätter ut ytterligare omkring 150 per vecka. 

Utvecklingen fortsätter i år där Instabox redan har levererat fler paket än under hela 2020. 

”Även i våra nya marknader Norge, Danmark och Nederländerna ser vi en stark tillväxt”, säger Erik Ekstrand, finanschef på Instabox.

Sedan tidigare finns Sven Hagströmers investeringsbolag Creades på ägarlistan och EQT Ventures, som deltog på den senaste investeringsrundan på 750 miljoner kronor i februari.

”Marknaden är fantastisk och det händer så mycket för alla aktörer. För handeln till exempel, är det viktigt att leverera en sömlös upplevelse där leveranser och returer ingår”, säger Ashley Lundström, partner på EQT Ventures.

Instabox värderades vid den senaste kapitalresningen till 3 miljarder kronor. I veckan höjde Kinnevik värderingen för konkurrenten Budbee till 4,5 miljarder. Delägaren EQT är nöjd med utvecklingen, men vill inte kommentera ifall värderingen har ändrats för Instabox.

”Det här kan bli en ny viktig spelare som Sverige levererar till världen och det är spännande att Instabox redan har kommit en bra bit på vägen. Instabox har därmed lagt grunden för att kunna bli en enhörning (ett onoterat bolag med en värdering över 1 miljard dollar, reds anm.)”, säger Ashley Lundström.

Nyligen blev nätapoteket Apotea en enhörning när det nådde en värdering på 10 miljarder kronor. Apoteas grundare är delägare i Instabox och har ett samarbete för leverans av läkemedel under två timmar i Stockholm.

De tre grundarna äger tillsammans en femtedel av Instabox. Enligt Ashley Lundström finns det även ett värde i att grundarna fortfarande leder bolaget och finns kvar som ägare.

”Det tror vi är extra viktigt i techsektorn och det är de som gör jobbet och tar besluten”, säger hon.

Nyligen hade Di Digital en längre poddintervju med medgrundaren Alexis Priftis om hans entreprenörsresa: Läs mer från den här eller lyssna på avsnittet nedan: 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från OxceedAnnons

Så skapar du rapporter som övertygar investerare

Att presentera sitt bolag för investerare handlar om att skapa förtroende. Då är det viktigt att den finansiella rapporteringen är tydlig, konsekvent och relevant för att den ska vara övertygande, särskilt i tider då granskningen är tuffare och kapitalflödet är mer begränsat. Så här anpassar du rapporteringen för att försäkra investerare om potentialen i just ditt bolag.

Var tydlig och konsekvent

Om en investerare ska tro på ert bolag behöver företagets ekonomi presenteras på ett trovärdigt sätt. En investerare vill lära känna bolaget och snabbt kunna förstå verksamheten. Att ha en tydlig och konsekvent rapportering är då grundläggande. 

För att kunna förstå bolagets historik och utveckling är det nödvändigt att rapporteringen ser likadan ut över tid. Hitta ett standardiserat format för rapporteringen så att den finansiella utvecklingen presenteras på samma, kvartal för kvartal. Om ni vill göra förändringar i rapporteringen behöver ni också motivera förändringarna väl och uppdatera historiken så att den blir jämförbar.

Förtydliga siffrorna och beskriv utvecklingen med hjälp av enkla och överskådliga grafer. Håll det enkelt och tänk ”less is more”. Multidimensionella grafer med många variabler blir ofta svåra att förstå. Använd hellre flera, enklare grafer för att lyfta fram det du vill att investeraren ska se. 

Läs mer: Tech-bolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed 

Välj nyckeltal som är relevanta för investeraren

Vilka nyckeltal som är mest relevanta att visa i rapporteringen beror dels på den typ av verksamhet som ni driver och på vad investeraren är intresserad av att se. 

Beroende på om ni är ett techbolag som erbjuder digitala prenumerationer, ett ehandelsföretag som säljer fysiska produkter eller en konsultbyrå med tidsdebitering som intäktskälla kommer det att vara olika nyckeltal som driver bolagsvärdet. Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.

Generellt finns det tre områden som investerare brukar intressera sig särskilt mycket för: lönsamhet, tillväxt och kassaflöde. Lönsamhet är viktig i mogna bolag och men i osäkra tider även för unga bolag. Tillväxt vill alla investerare se och för startups är det som regel helt avgörande. Kassaflöde indikerar för investeraren om nytt kapital kommer att behövas på sikt.

Läs mer: Bevaka företagets nyckeltal i realtid med Oxceed 

Bygg förtroende med transparens

För att övertyga investerare vill ni givetvis visa upp bolagets styrkor. Men för att ha trovärdighet behöver ni också nämna svagheterna. Tänk därför noga igenom vad era rapporter ska innehålla.

Eftersom era styrkor idag kan ha förvandlats till svagheter om ett år kan det vara bra att inte trycka alltför hårt på specifika delar av bolaget. Och för att hålla en konsekvent rapportering kommer ni att behöva fortsätta rapportera samma siffror. 

Rapportpaketet bör därför vara noga genomarbetat med ett långsiktigt tänk. Det ska ge en rättvisande bild av bolaget som skapar förtroende hos alla som tar del av det. 

Genom att ta fram rapporter som är tydliga och konsekventa, presenterar relevanta nyckeltal och är transparenta kommer ni att bygga förtroende hos investerarna.

Läs mer: Så skapar du skräddarsydda finansiella rapporter med Oxceed 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera