1515

Instabox fyrdubblar omsättningen: ”Kan bli en enhörning”

Instabox fortsätter att växa med sina paketskåp. Fler än två miljoner svenskar har nu hämtat ut paket via leverantören.

”Instabox har alla förutsättningarna att bli en enhörning”, säger Ashley Lundström, partner på EQT Ventures.

Alexis Priftis, vd och medgrundare till Instabox, och Ashley Lundström, partner på EQT Ventures som investerat i budbolaget.
Alexis Priftis, vd och medgrundare till Instabox, och Ashley Lundström, partner på EQT Ventures som investerat i budbolaget.

Mängden paket som skickas växer snabbt med den ökade e-handeln. I Sverige finns flera företag som sysslar med sista milen-leveranser. 

Instabox har blivit stora med sina skåp där kunderna själva kan hämta ut sina paket. På marknaden har det i Sverige fått konkurrens av bland annat budbolaget Budbee, Iboxen samt Postnord som ska ha 2.500 paketboxar uppsatta om ett år. Instabox har även sista milen-leveranser med cykel.

Bolaget tripplade 2019 omsättningen och förra året nära fyrdubblades den till 245 miljoner kronor. Antalet skåp dubblerades samtidigt och bolaget anställde nästan 700 personer under 2020.

”År 2020 var ytterligare ett år av snabb tillväxt, även om hela branschen växte oväntat snabbt med cirka 20–30 procent på grund av covid-19, så bidrog den effekten endast med en mindre del av Instabox totala tillväxt. Den relativa förlusten har minskat till 29 procent, från 57 procent året innan, vilket talar för affärsmodellens styrka”, säger medgrundaren och vd:n Alexis Priftis i ett uttalande.

Instabox har i dag omkring 2000 utplacerade paketskåp på hundratals platser i Sverige och sätter ut ytterligare omkring 150 per vecka. 

Utvecklingen fortsätter i år där Instabox redan har levererat fler paket än under hela 2020. 

”Även i våra nya marknader Norge, Danmark och Nederländerna ser vi en stark tillväxt”, säger Erik Ekstrand, finanschef på Instabox.

Sedan tidigare finns Sven Hagströmers investeringsbolag Creades på ägarlistan och EQT Ventures, som deltog på den senaste investeringsrundan på 750 miljoner kronor i februari.

”Marknaden är fantastisk och det händer så mycket för alla aktörer. För handeln till exempel, är det viktigt att leverera en sömlös upplevelse där leveranser och returer ingår”, säger Ashley Lundström, partner på EQT Ventures.

Instabox värderades vid den senaste kapitalresningen till 3 miljarder kronor. I veckan höjde Kinnevik värderingen för konkurrenten Budbee till 4,5 miljarder. Delägaren EQT är nöjd med utvecklingen, men vill inte kommentera ifall värderingen har ändrats för Instabox.

”Det här kan bli en ny viktig spelare som Sverige levererar till världen och det är spännande att Instabox redan har kommit en bra bit på vägen. Instabox har därmed lagt grunden för att kunna bli en enhörning (ett onoterat bolag med en värdering över 1 miljard dollar, reds anm.)”, säger Ashley Lundström.

Nyligen blev nätapoteket Apotea en enhörning när det nådde en värdering på 10 miljarder kronor. Apoteas grundare är delägare i Instabox och har ett samarbete för leverans av läkemedel under två timmar i Stockholm.

De tre grundarna äger tillsammans en femtedel av Instabox. Enligt Ashley Lundström finns det även ett värde i att grundarna fortfarande leder bolaget och finns kvar som ägare.

”Det tror vi är extra viktigt i techsektorn och det är de som gör jobbet och tar besluten”, säger hon.

Nyligen hade Di Digital en längre poddintervju med medgrundaren Alexis Priftis om hans entreprenörsresa: Läs mer från den här eller lyssna på avsnittet nedan: 

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?