1515

Innehållskriget: Tv och film är techbolagens nya guld

Plötsligt satsar techjättarna miljardsummor på egna filmer och tv-serier. Netflix och Amazon har banat vägen. Nu ger sig även Apple, Facebook och Snapchat in i innehållskriget. Det kan tvinga Spotify att agera.

I kraft av egna stora produktioner som House of Cards har Netflix aktie flugit upp. När techjättarna börjar satsa på innehåll kan Daniel Eks Spotify tvingas agera. Foto: Kollage
I kraft av egna stora produktioner som House of Cards har Netflix aktie flugit upp. När techjättarna börjar satsa på innehåll kan Daniel Eks Spotify tvingas agera. Foto: Kollage

För fyra år sedan hade Netflix egenutvecklade serie ”House of Cards” premiär. I dag leder Netflix internetbolagens kapprustning kring unikt innehåll för film och tv med en budget som i år väntas överstiga 6 miljarder dollar.

Amazon ligger inte långt efter, med en budget på 4 miljarder dollar. Genom premiumtjänsten Prime kablar e-handelsjätten ut tv-serier och filmer på bolagets mer mogna marknader. I fjol knep Amazon sex Oscarsnomineringar för sin film ”Manchester by the Sea”.

Börsen har gillat Netflix förvandling från plattform till producent.  Sedan 1 januari 2013 har aktien stigit över 1200 procent på Nasdaq.

Allt fler namnkunniga internetbolag hakar på trenden.

Apple har länge velat bli ett Netflix light

De sociala nätverken Facebook och Snapchat planerar att komplettera sitt användargenererade innehåll med egna produktioner. I juli stod det klart att även hårdvarutunga Apple ska ge sig in i tv- och filmleken med en budget på 1 miljard dollar det närmsta året.

Läs även: Apple ger sig in i innehållskriget: Satsar 8 miljarder på tv-serier

”Apple har länge velat komma in i tv-branschen och bli som ett Netflix light”, säger Mark Mulligan, analytiker på brittiska Midia Research.

Innehållskriget är en följd av en gemensam vilja hos internetjättarna att särskilja sina erbjudanden. Men bolagen använder materialet i olika syften. Aktörer som Facebook och Snapchat vill sluka så mycket av användarens skärmtid som möjligt.

Apple, Netflix och Amazon ser egna serier, filmer och även sporträttigheter som guldet som kan få nya kunder att teckna prenumerationer. I juli passerade Netflix 100 miljoner abonnenter, bland annat till följd av nya populära serier som ”Stranger Things” eller ”13 reasons why”.

Alla bolagen kommer samtidigt över åtråvärd data.

Vi rör oss mot en verklighet där innehåll är allt

”Ju mer data de kan addera till sin kunddatabas desto bättre. Om Amazon kan förstå vilka skådespelare och filmer jag gillar så blir det lättare för dem att hitta rätt produkter till mig”, säger Adam Chrigström, som driver rekommendationstjänsten Playpilot och tidigare arbetat som medieanalytiker.

”Vi rör oss mot en verklighet där innehåll är allt, och distributionen i sig är inget man konkurrerar med.”

Läs även: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Att konkurrera med innehåll är samtidigt ett spel med höga risker. Ett fåtal succétitlar betalar vanligtvis för en massa titlar som ackumulerar tittare över längre tid, säger Jonas Tellander, vd för den börsnoterade svenska ljudbokstjänsten Storytel.

”Inom både tv och musik är det fullt möjligt med globala succéer. Netflix har lyckats med serier som ’Narcos’ och ’House of Cards’. Det är svårare med böcker. Storytel släpper snart den femte millenniumboken. Det är det närmsta man kommer en global lansering i bokvärlden”‚ säger Jonas Tellander.

Medan techbolagen blir innehållsproducenter börjar rättighetsägarna allt mer slå vakt om sina kataloger. Disney drog nyligen tillbaka sitt material från Netflix för att istället starta sin egen streamingtjänst. Sedan dess har Netflix aktie backat knappt 7 procent på New York-börsen.

Läs även: Disney klipper banden med Netflix

I Apples fall har tv-jättarna inte varit särskilt villiga att licensiera sitt innehåll till Tim Cooks nya streamingtjänst. Det är också därför som Apple väljer att lägga mer krut på eget innehåll, säger analytikern Mark Mulligan.

”Det handlar om rädsla för att Apple ska bli för mäktiga. Tv-branschen har sett när Apple skapade sin musikaffär Itunes och hur stor kontroll man då fick över skivbolagen”‚ säger Mark Mulligan.

Innehållskriget påverkar även musikjätten Spotify.

Apples egna innehåll når kunderna via streamingtjänsten Apple Music, Spotifys största konkurrent. Därmed kan Apple differentiera sitt erbjudande gentemot den svenska marknadsledaren, som har mer än dubbelt så många betalande prenumeranter.

Spotify själva är fortfarande en distributionsplattform. Bolaget har ännu inte tagit något tydligt steg mot att producera musik eller video själva – trots att Netflix innehållschef Ted Sarandos numera sitter i bolagets styrelse.

För att ta steget behöver Spotify genomföra sin börsnotering i New York och växa ytterligare från dagens 60 miljoner prenumeranter, spår Mark Mulligan.

”Spotify behöver nog en större användarbas. Med 100 miljoner prenumeranter och ett par lyckade kvartal på börsen bakom sig kan Spotify nog ta sig an skivbolagen.”

Läs även: ”Kära Spotify – kan vi prata om börsen nu?”


Fakta: Så mycket lägger techjättarna på egna produktioner:

Netflix

Budget: 48 miljarder kronor (helåret 2017)
Historik: Sedan 2007
Börsvärde: 627 miljarder kronor

Amazon

Budget: 36 miljarder kronor (helåret 2017 enligt JP Morgan)
Historik: Startade sin första streamingtjänst 2006
Börsvärde: 3826 miljarder kronor

Apple

Budget: 8 miljarder kronor (närmsta året)
Historik: Startade streamingstjänsten Apple Music 2015
Börsvärde: 6600 miljarder kronor


Läs även: ”Varför nöjer sig Spotify med att kränga andras musik?” 
Foto:

Techjättarnas satsningar på egna tv-serier och filmer ger en fingervisning om Spotifys framtid. Det borde göra skivbolagen livrädda, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?