1515

Inkbay redo för Londons tatueringsmarknad

E-handeln har skapat ett mardrömsscenario för den ­fysiska detaljhandeln. Och trots att tjänster på nätet fortfarande står för en mindre del av e-handeln växer antalet ­nischer inom segmentet. Ett bolag som testar gränserna är Inkbay, en marknadsplats för tatueringar.

Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.
Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.Foto:Jesper Frisk

E-handel av produkter växer så det knakar och tar hela tiden marknadsandelar från den fysiska handeln. Men e-handel för tjänster är fortfarande i sin linda. 

Ett av bolagen som har slagit in på ett lite annorlunda område för e-handel är Inkbay. Stockholmsbolaget har byggt en marknadsplats för tatueringar där kunder kan välja motiv och tatueringsstudio samt boka och betala. 

”Säljer du produkter kan du ha en e-handel som har en sko och bara hajpa den produkten. Med skor kan tusen personer ha likadana men så är det inte med tatueringar. Om du har en tatuering har du en kund”, säger vd:n Fredrik Glimskär. 

Inkbay vänder sig specifikt till millennials, generationen som är födda från tidigt 80-tal till sent 90-tal. Enligt Fredrik Glimskär är det den här gruppen som gör att en tjänst som Inkbay fungerar.

”För en millennial är inte en tatuering en stor grej. De har sett tatueringar på kändisar som Zlatan och Rihanna hela tiden. Och Barcelonas startelva är tatuerade från topp till tå. Du ser tatueringarna överallt. Det är därför det går att sälja en sådan här vara online. Det hade aldrig gått för tio år sedan”, säger han.

Tillsammans med Pelle Nyman och Linus Sörensen grundade han Inkbay 2016 och redan på hösten samma år så pilottestade de sitt koncept. 

”Vi lanserade med en produkt som kan jämföras med att Airbnb skulle ha lanserat med 3 lägenheter. Vi förstod ganska snabbt att vi hade lanserat lite för tidigt, så för att rädda situation lade vi in en brakväxel för att rekrytera fler studior”, säger Fredrik Glimskär.

Med hjälp av drygt 1 miljon kronor från Zenith Incubator, där skådespelaren Mikael Persbrandt är en av investerarna, kunde Inkbay få en kritisk massa av studior på sin marknadsplats.

”Vi kom fram till att om vi ska kunna sticka iväg med det här behöver vi kvalitet och en jävla massa kvantitet samtidigt. Vi gjorde en riktig rush och gick från närapå ingenting till 25 procent av hela Stockholms utbud på några månader.”

Sedan starten har bolaget, som sitter i en källare på Götgatsbacken på Södermalm i Stockholm, fördubblat sin arbetsstyrka från tre till sex personer. Bolaget tog även in ytterligare 4 miljoner kronor av Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital i fjol. 

Tatueringsscenen i Stockholm var bolagets fokus från start men nu är nästa milstolpe att ta sig an marknader utanför Norden. Förutom Göteborg och Malmö har Inkbay även smyglanserat i Köpenhamn och London. 

”När man säljer tjänster då blir man sjukt geografiskt anpassad. Vi kan ju inte skicka en tjänst till någon utan den måste omsättas på en viss adress. Varför vi valde just London som vårt nästa mål är för att det är Europas huvudstad för tatueringar”, säger Fredrik Glimskär. 

Stockholm har 500 tatueringslicenser, i London finns mer än tio gånger så många. 

”Sen är London en superutmaning. Man tänker att tatueringar är en smal nisch men även för tatueringar är London för stort för att se det som en marknad. Så vi började i området Shoreditch. Sen blir det östra London, sen Soho och så vidare.”  

För att kunna växa till fler marknader var en välbyggd plattform av största vikt, och enligt Fredrik Glimskär har bolaget nu möjligheten att driva bolaget med existerande personal även om man växer på ett antal nya marknader.

Den största kostnaden, förutom fasta kostnader i Sverige, är rekryteringen av tatueringsstudior på nya marknader. I London har det arbetet pågått sedan i höstas. 

”Efter vårt misstag i Stockholm rekryterar vi först på leverantörssidan när vi går in i en stad. När vi har nått 10 procent av marknaden öppnar vi för konsument. Då är underlaget tillräckligt starkt för att växa organiskt.”

För tillfället bränner bolaget närmare 370 000 kronor i månaden och trots att bolaget tjänar en slant på varje bokning via sajten räcker det inte. Enligt Fredrik Glimskär kommer bolaget att ta in mer externt kapital, öronmärkt för expansion, under 2018.

Om tatueringar är en megatrend nu, vad händer med Inkbay om trenden dör?  

”Ja, då kommer tillväxten att avstanna. Om vi tittar på krigen för 70 år sen så var det också trendigt med tatueringar då. Winston Churchill var tatuerad men hade inget Instagramkonto så det visste ingen. Sen dalade det igen men kom tillbaka med rocken på 70-talet. Det är långa cykler och det kommer alltid att gå upp och ner men det kommer aldrig att försvinna.”

Inkbay var en av finalisterna i Di Startup Tour 2017.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?