1515

Ingen Iphone – men här är Apples nya produkter

Nej, Apple släppte ingen ny Iphone under tisdagskvällens virtuella event. Som väntat presenteras dock en ny klocka och en ny Ipad. Och lite överraskande en enda prenumerationsplan för en lång rad underhållningstjänster.

Apples hälsochef Sumbul Ahmad Desai presenterade nyheten om Apples watch nya mätinstrument för syremättnad, och varför det är ett värde att bry sig om.
Apples hälsochef Sumbul Ahmad Desai presenterade nyheten om Apples watch nya mätinstrument för syremättnad, och varför det är ett värde att bry sig om.
Foto:Apple
Apples nya klocka Apple watch series 6.
Foto:Apple
Foto:Apple

Apple AAPL +2,5% Dagens utveckling Watch series 6 var kvällens stora produktnyhet när techjätten höll sin årliga presentation.

Ett nytt snabbare chip, nya färger och material, samt en uppsjö ny mjukvara presenterades vid sidan av den stora nyheten: att klockan nu också kan läsa av användarens syresättning i blodet.

”Syremättnad kan indikera hur din andning och cirkulation fungerar och är en nyckelfaktor till din totala hälsa”, sa Sumbul Ahmad Desai, Apples chef för segmentet hälsa.

Apple watch series 6 nya sensor för att mäta syremättnad i blodet. Ljuset mäter färgen på blodet genom huden, vilket avslöjar hur mycket syre det transporterar.
Apple watch series 6 nya sensor för att mäta syremättnad i blodet. Ljuset mäter färgen på blodet genom huden, vilket avslöjar hur mycket syre det transporterar.Foto:Pressbild

Sedan tidigare kan Apple watch läsa av puls och även ta användarens EKG.

Den nya versionen av Apple watch kostar från 4.495 kronor. För den som vill kunna ringa och surfa över mobilnät börjar priset på 5.695 kronor.

Apple passade också på att presentera en ny billigare Apple watch – SE kallad – utan sensorer för syremättnad eller EKG. Den klockan kommer att säljas i Sverige för från 3.195 kronor.

Kvällens andra stora produktnyhet var en ny mindre Ipad, stöpt i samma form som den Ipad pro som lanserades tidigare i år.

Apples nya version av Ipad Air.
Apples nya version av Ipad Air.Foto:Pressbild

Modellen, Ipad Air, innehåller inga hårdvarutnyheter som inte funnits tidigare i andra versioner av Ipad, bortsett en ny modell av fingeravtrycksläsaren ”touch id”.

Skärmen är 10,9 tum och priset är från 6.995 kronor.

Även Ipad, grundmodellen, uppdaterades under kvällen, på samma sätt utan några nyheter som inte setts tidigare. Priset för den modellen är från 3.995 kronor.

Kvällens stora nyhet gällande mjukvara var att Apple satt ihop en kombination av sina tjänster i ett paket. Molnlagringstjänsten Icloud, Apples Spotifyutmanare Apple Music, Apple tv+ och spelplattformen Arcade kommer att börja säljas tillsammans.

Priset för ett konto är från och med lanseringen i höst 155 kronor i månaden (med 50 gb lagring på Icloud) och för en familj med upp till fem personer 199 kronor (200 gb lagring på Icloud). 

Det kan jämföras med priset på 169 kronor för Spotifys familjeabonnemang.

Läs mer: Konkurrensexperten: Så stor chans har Spotify och Epic Games att besegra Apple

Anledningen till att Apple inte presenterade en ny Iphone under tisdagskvällen – vilket brukar ske i september – har att göra med förseningar kopplade till leverantörsledet på grund av coronapandemin.

Men det var också ett tecken i tiden att andra produkter fick ta steget fram i rampljuset.

Omsättningen för Iphone är ned med 16 procent på fem år, rapporterade Financial times i veckan. Procentuellt sett står Iphone bara för 44 procent av Apples omsättning (det senaste kvartalet), att jämföra med 63 procent för fem år sedan.

Istället har just ”kringprodukterna” blivit viktigare.

Apple Watch och Airpods, Apples trådlösa hörlurar, har som gemensam produktkategori växt till 6,45 miljarder dollar i omsättning de senaste fem åren. Det är upp 144 procent under samma period som Iphone backat 16 procent.

Enligt analysfirman Canalys säljer Apple 49 par Airpods och 14 Apple watch per 100 Iphones, rapporterar Financial Times.

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?