Annons

Influerarens nya giv — lökar och frön på nätet

Matilda Djerf investerar i e-handlarbolaget Florea som säljer blomlökar och fröer på nätet. Bakom bolaget står Erik Hoekstra, vars familj odlat blommor i flera generationer. 

”Vi har redan ett försprång eftersom vi är unika i den här branschen”, säger han. 

Matilda Djerf investerar i Erik Hoekstras e-handlarbolag Florea.
Matilda Djerf investerar i Erik Hoekstras e-handlarbolag Florea.

Nylanserade Florea satsar på att digitalisera blomsterlök- och fröhandeln i Sverige. Visionen är att framställa produkterna på ett sätt som ska inspirera kunderna till att köpa dem. Idén föddes när grundaren Erik Hoekstra arbetade på trädgårdskedjan Plantagen med ansvar för inköp av fröer och blomsterlökar. 

”Jag insåg att en blomsort i mitt sortiment kunde ha sålt ganska plant i alla år, tills en vacker dag en duktig influerare odlade den, skrev en jättefin text om hur den var och såg ut, tog fina bilder och veckan efter var den sorten slutsåld i alla Plantagens 140 butiker. Där föddes tanken”, berättar han. 

Grundarens uppväxt präglades av en lång familjetradition av trädgårdsodling. Hans farfar startade ett familjebolag i Holland som sedan inspirerade Erik Hoekstra att fortsätta i samma spår. Men nu på ett modernare sätt och med ett mer handplockat sortiment. 

”Vi lägger lite extra energi på att se till att odlingen sker på ett bra, hållbart sätt och att vi har fina bilder och texter för att skapa ett mer personligt och modernt varumärke”, förklarar grundaren Erik Hoekstra. 

Florea ser en strategisk möjlighet i erbjuda produkterna på nätet istället för i en fysisk butik. På så sätt kan bolaget erbjuda ett flertal bilder, rörligt material och filtreringsmöjligheter. 

”I framtiden kan vi skapa guider, som gör det enkelt för nya kunder att välja rätt sorter och enkelt filtrera på hemsidan. Så att man till exempel kan välja skuggläge eller odla på balkong”, säger Erik Hoekstra. 

Sedan lanseringen i februari i år har bolaget omsatt omkring fem miljoner kronor, med 1,5 miljoner kronor i förlust. 2023 förväntar sig Erik Hoekstra att bolaget ska nå en omsättning på 20-25 miljoner kronor, men då med en vinst på 2–4 miljoner kronor. En tillväxtplan som e-handelsbolaget backar upp med att uppskatta marknadsvärdet i Sverige till närmare en miljard kronor. 

För att komma en bit på vägen utförde bolaget nyligen en riktad nyemission där det tog in sex miljoner kronor. Bland investerarna hittar vi Matilda Djerf, grundare av moderaketen Djerf Avenue, som också ska hjälpa bolaget att skapa en lojal kundgemenskap.  

”Vi valde de personer som vi tyckte var duktiga och som kunde tillföra någonting. Så vi bjöd in Matilda och Rasmus Djerf till vårt kontor, presenterade varumärket och vi alla blev lite smått kära direkt”, berättar grundaren. 

Det nyinskaffade kapitalet ska gå till att anställa ny personal, finansiera nya lagerinköp och finansiera e-handelsbolagets tillväxt på nya marknader. 

Florea hoppas så snart som möjligt på att kunna expandera och lansera e-handeln för fröer, lökar och knölar ut i Europa. Men på grund av det ekonomiska läget med inflation och en minskad efterfrågan så vill grundaren Erik Hoekstra ta det långsammare än beräknat. 

”Det är viktigare än någonsin att ha ett lönsamt bolag i grunden. Vi har redan ett försprång eftersom vi är unika i den här branschen så vi har ingen jättebrådska. Vi vill göra det i en lönsam takt med bra kvalitet helt enkelt”, förklarar Erik Hoekstra. 

Revolution Race-grundaren Pernilla Nyrensten berättar om varför hon är delägare i Djerf Avenue i Mitt i bruset: ”De bygger en ny variant av Filippa K

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera