1515

Industrijättarna Ericsson och Volvo går samman – öppnar fysiskt ai-labb

Sverige ska ta en ledande position i Europa inom den delen av ai-teknik som kallas decentraliserat lärande och edge. Därför lanserar AI Sweden, Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars nu Edge Lab – ett fysiskt labb för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations ai-teknik. 

Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.
Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.Foto:RISE/Pressbild

Värdet av de investeringar som Hewlett Packard Enterprise, Volvo och Zenseact gör i Edge Lab beräknas uppgå till 30 miljoner kronor under 2021. AI Sweden ansvarar för den fysiska anläggningen i Göteborg.

”Vi har en bra bas och kunskap om hur den här typen av AI-system skulle kunna se ut, eftersom vi har bra jättebra kunskap inom telekommunikation, industriautomation och liknande saker. Så det är en chans att ta ledarskap i ett framtidsområde för ai”, säger Daniel Gillblad, meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden. 

Han säger att de medverkande bolagen bidrar med olika ingångar och olika kompetenser. Ericsson ERIC B +1,78% Dagens utveckling bidrar till exempel med resurser inom kommunikation och 5g. 

”För dem finns det naturligtvis ett intresse för att se vad kommer gå att göra med den här typen av metoder – hur uppkopplingen behöver se ut, och hur den här typen av metoder kan hjälpa ett företag som Ericsson självt som kanske också måste ha en viss typ av ai och inlärning.”

Ai-utvecklingen har kommit långt, men växande mängder data, juridiska och tekniska utmaningar med att dela och flytta data innebär stora utmaningar. Det är för att lösa den typen av utmaningar som decentraliserat lärande och så kallad edge-teknik – som utför beräkningar nära datakällan eller där tjänsten behövs snarare än i ett datacenter – utvecklats. 

”Det här är jätteviktigt för Sverige och en stor möjlighet. Vi har mycket industri som till exempel Ericsson och Volvo som bygger och skapar många enheter som kommer att behöva ha den här typen av lösning”, säger Daniel Gillblad. 

Läs även: De förutspår felaktig kod med hjälp av ai – tar in 30 miljoner

För till exempel biltillverkare innebär de växande datamängderna att kostnaden ökar drastiskt för att samla in, överföra och bearbeta den data som krävs för att utveckla välfungerande och säkra autonoma lösningar. 

”Volvo inser att de behöver använda den här typen av ai-teknik på sina bilar för att till exempel kunna skala i framtiden, och för att på ett vettigt sätt kunna fortsätta vidareutveckla sina modeller och algoritmer”, säger Daniel Gillblad.

Med decentraliserat lärande och edge kan företag som Volvo undvika att samla in data från varje bil och träna den centralt, och istället skicka ut algoritmer och modeller som tränas på plats i bilen. De tränade algoritmerna förs tillbaka till en central punkt där insikter och data från alla olika fordon slås samman. Därmed kan kostnader och energianvändning sänkas dramatiskt.

 ”Decentraliserat lärande och edge-teknik är en förutsättning för att vi ska kunna vidareutveckla den hållbara infrastruktur vi behöver för att ta nästa steg inom självkörande-teknik. Genom Edge Lab har vi nu en testmiljö där vi kan lära oss denna teknik och snabbt få in den i våra tillämpningar”, säger Mats Nordlund, som är direktör för research på Volvo-ägda Zenseact. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?