1515
Annons

Industrifonden storsatsar på fintech-utmanare

Industrifonden är största investerare när isländska Meniga tar in 70 miljoner kronor. Bolaget utmanar fintech-bolagen genom att bygga kreativa, personsonliga lösningar åt banker i närmare 20 länder.

Sofia Ericsson Holm, investeringsansvarig på Industrifonden.
Sofia Ericsson Holm, investeringsansvarig på Industrifonden.

Med huvudkontor i London, och kontor i Reykjavik och Stockholm beskrivs Meniga som en ledande så kallad ”white label”-leverantör av digitala banktjänster i Europa. Bolaget säljer lösningar som når 40 miljoner användare i närmare 20 länder. På kundlistan finns bland annat storbanker som Santander, Commerzbank och ING Direct, samt några av de största nordiska bankerna.

”Digitala bankupplevelser är ofta ganska statiska, medan fintech-bolagen ofta lyckas skapa mer personliga tjänster. Meniga hjälper bankerna att använda sina kunders transaktionsdata för att förbättra sina kundupplevelser och skapa nya privatekonomiska tjänster”, säger Sofia Ericsson Holm, investeringsansvarig på Industrifonden med fintech som specialområde.

Meniga hjälper bankerna att använda sina kunders transaktionsdata.

Industrifonden är största investerare när Meniga nu tar in 70 miljoner kronor i riskkapital. Övriga investerare är bland annat de befintliga delägarna Velocity Capital och Frumtak Ventures. Kapitalet ska användas till produktutveckling samt internationell expansion, inte minst i Sverige och övriga Norden. 

”Meniga har redan utvecklat transaktionsbaserade erbjudanden mot konsument på Island. Det kan röra sig om personliga rabatterbjudanden på butiker eller restauranger som en bankkund ofta besöker. Vi vill hjälpa Meniga expandera dessa kortbaserade erbjudanden, som både ökar kundernas engagemang och genererar nya intäkter, till andra länder”, säger Sofia Ericsson Holm, som i samband med affären tar plats i Menigas styrelse. 

Läs mer: Sparappen Qapital tar in 110 miljoner

Sofia Ericsson Holm sitter sedan tidigare i styrelsen för Qapital, en svenskutvecklat sparapp som just nu storsatsar i USA.

Menigas vd Georg Ludviksson ser fram emot att öka expansionstakten. 

”Investeringen ger oss möjlighet att accelerera tillväxten och etablera långsiktiga samarbeten med fler banker, där Meniga hjälper dem att stärka sina kundrelationer. Industrifonden är en perfekt partner på vår resa framåt”, säger han.  

Meniga startades i Reykjavik där man fortfarande har kontor. Huvudkontoret ligger idag i London och man har även ett kontor Stockholm där ett utvecklingsteam är baserat.

Stiftelsegrundade Industrifonden (NTL) är idag en av Nordens största riskkapitalbolag med inriktning mot teknikbolag och life science-bolag. Bland portföljbolagen finns Amra (NTL), Soundtrap (NTL), Fishbrain (NTL), Soundtrack Your Brand (NTL) och Qapital (NTL).

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen, användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera